Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 Jeg har overført 2uker ferie til neste år. Men hva skal jeg gjøre med de 3 neste ukene? MÅ man ta ut ferie? Trodde det var bare en ting du hadde opparbeidet deg,men som du ikke er pliktig til å ta ut,eller er jeg helt på jordet? Her termin i juli, og fått vite nå at pengene du får til neste år blir regnet ut fra de siste 3 arb. mnd, stemmer dette også forressten? Da blir det jo lite gunstig å ta ut ferie nå... Tusen takk for alle svar...
Snuppimagen Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 Du kan ta ferie mens du er i permisjon, og så utvide permisjonen din tilsvarende til neste år. Jeg tar seks uker ferie i september og oktober, og får da seks uker "ekstra" på slutten av permisjonen. Jeg er veldig usikker på feriepenger (hvis det var de pengene du lurte på om blir beregnet ut fra tre siste arb. mnd.). Jeg er ganske sikker på at det ikke har noe å si om du tar ferie eller jobber, du får jo uansett betalt lønn. Hvertfall hvis du er fast ansatt et sted.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #3 Skrevet 28. mars 2008 Jeg har også termin i juli og skal overføre 14 feriedager til neste år (det blir jo nesten tre uker ferie bare der). Resten må man ta ut – eller så mister man dem. Men dette kan man jo velge selv, ingen tvinger deg til å ta ferie. Jeg kommer til å ta de resterende feriedagene ut til høsten, da blir permisjonen forskjøvet tilsvarende dager. Tror det har noe med tidskonto-løsning å gjøre (akkurat her er jeg ikke sikker)? Ang det siste spørsmålet ditt så tror jeg de regner ut fra de siste seks månedene i arbeid... Har du fastlønn skulle det da ikke spille noen rolle at du tar ut ferie den siste måneden før permisjon (du får jo ferielønn). Men dersom du går på timer så ville jeg nok ikke tatt ut ferie da....
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #4 Skrevet 29. mars 2008 Hei Ferien du har opptjent og ført over kan tas ut etter permisjonstiden eller i, den er allerede opptjent. Du er ikke pliktig til å ta ut ferien, men den er opptjent fra året før. Hvis det er pengene du vil få i permisjonstiden du mener, så kan den regnes ut fra de siste 3 mnd - men du kan få en snittregning fra de siste 3 årene. De gjøre det som er gunstigst for deg. Du får maks 6G, som utgjør kr 400.800 idag. Så kommer det ann på om du velger 80% el 100% selvfølgelig. Håper du ble litt klokere.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #5 Skrevet 29. mars 2008 Husk også at....for ferien får du jo feriepenger, disse pengene er satt av hos arbeidsgiver året før og blir som regel utbetalt i mai/juni....eller du kan søke om å få de når du faktisk tar ut ferie. Må ikke blandes med permisjonspengene. Ferien og feriepengene kommer i tillegg. Ferien kan tas ut som enkeltdager, da har du 25 dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå