Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,

har testet positiv forrige uke tirsdag....

jeg har fått legetime 9.april.da er jeg i min 8.uke.det er min første svangerskap...

hva blir egentlig gjort på første kontroll?blir det gjort vaginalt ultralyd for å se at alt sitter riktig?har lest så mye på nettet at det ikke blir gjort,men hvordan kan man da se om hjertet slår og alt dette....er litt forvirra....

kan noen hjelpe meg???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg var på min første kontroll i påskeuka, da var jeg 7+0.... da ble det gjort en vaginal ul, for å se at alt hadde festet seg, og at et var som det skulle... tror det er ganske vanlig så tidlig... for på utvendigg ul ser de for lite så tidlig...

men det var en opplevelse å se babyen inni der... det liknet en peanutt... hehe... den var ikke større enn 1,1cm... ganske fasinerende =)

Skrevet

hei lillegull,

så mener du det er vanlig med en vaginal ul?

jeg håper det så inderlig?

lykke til med svangerskapet :)

Skrevet

Det er ikke vanlig å få flere ultralyder i et svangerskap enn den ordinære mellom uke 17 og 19. Det er kanskje annerledes hvis man går til en gynekolog på svangerskapskontrollene, men vanlige leger og jordmødre har sjelden ultralydutstyr på kontoret.

På første svangerskapskontroll tar du de blodprøvene som skal taes, også skal du ha med deg en urinprøve for å kontrollere at du er gravid. Ellers begynner dere å fylle ut helsekortet for gravide, og du tar blodtrykket. Tror dette er mest vanlig ihvetfall.

Skrevet

Det var dette de gjorde med meg, minus graviditetstest på urinprøven. Tror ikke det er vanlig med ultralyd så tidlig - da har du i alle fall flaks! Første legetime for meg var nesten bare papirarbeid. Ikke så spennende, men greit å komme inn i systemet.

Skrevet

hei fia og meg,

men er ikke det litt trist og ikke kunne se babyen før på uke 17.?

og hvordan vet legene at alt er i orden,at alt sitter på plass?at hjertet slår,at babyen utvikler seg riktig?

hvis fosteret dør underveis og du ikke merker det,skal man da gå rundt med en død baby i magen uten å vite det?

jeg synes det virker så utilfredsstillende,ikke sant?

vet dere hva jeg mener?

Skrevet

Som andre sier: vaginal UL er ikke vanlig på første svangerskapskontroll nei, de fleste leger har ikke slikt utstyr. Eneste UL som man vanligvis får er den i uke 17-19 (med mindre man ikke har et risikosvangerskap).

Ønsker du UL før den tid må du ta kontakt en privat gynekolog og betale for det selv.

Skrevet

takk for svaret Talula,

da må jeg vel bestille time da.og sikkert vente lenge også....ja vel...

Skrevet

det kan ha noe med at jeg var på min første kontroll på fødepoliklinikken da.... jeg vet ikke.. er også første gang for meg.... det stemmer nok som de andre sier, at vis du bare skal til doktoren din, så tar di alle prøver og fyller ut helsekortet..... og så blir du henvist til ul...

beklager vis jeg ga deg falske forhåpninger =)

Skrevet

Hvis du gjerne vil ha ultralyd, kan du bare bestille deg på et privat legesenter (Volvat e.l.) Som regel får du time samme dag eller dagen etter hvis du vil. Koster 7-800kr.

Skrevet

Jeg var på første kontroll i dag, og må si jeg ble litt skuffa over hele greia. Var bare en hel del blodprøver, avleverte urinprøve, målte blodtrykk og legen lytta på pusten min. Thats it! Også masse prat da. Spurte om det kanskje var mulig å høre fosterlyd nå, men det var ikke snakk om nei. Må si jeg ble litt skuffa i og med at man leser om så uendelig mange her inne som har hatt både UL og hørt hjerteslag for ukesvis siden (jeg er 11+6 i dag...) Men de har kanskje vært hos privat gynekolog...

Jeg har også tenkt litt på det som ble nevnt over her om at om alt ikke er som det skal, skal man gå rundt med en død baby inni seg i ukesvis da??? Huff!! Men kroppen sier vel kanskje fra hvis ikke alt er bra. Symptomer som forsvinner og sånt håper jeg...

Jaja, nå har jeg time hos jordmor om en mnd og da sa hun de hørte etter fosterlyd. Så vi får bare telle ned dager og glede oss til det :)

Skrevet

Hei,

jeg var på første kontroll på torsdag, da var jeg 10+2. Dette er mitt 2. svangerskap og forrige gang hadde legen min ultralydapparat. Da fikk jeg ultralyd uke 7, uke 9 osv. Hver gang jeg gikk til lege før jeg kjente bevegelser. Denne gang hadde syntes jeg det var lenge til første time, og når jeg kom dit mente legen alt var greit uten å undersøke noe, så lenge jeg ikke hadde vondt osv. Tok blodtrykk, fylte ut skjema, blodprøver, blodprosent og urin

Jeg spurte (og spurte) om hun kunne prøve å finne hjertelyd, men det ville hun ikke. Det var for tidlig. Det skulle vi først gjøre i uke 16 hos jordmor. Men hun sa hun kunne henvise meg til gynekolog. Så nå har jeg fått time der 9.april. Føles som en evighet... men da er jeg 12+1 så da passer det jo bra å fortelle andre (bare mamma vet det enda).... Jeg hadde ikke slått meg til ro med å vente til uke 16!!!!

Så mas nok, så får du en henvisning:) Det er mye billigere enn privat. lykke til!!

Skrevet

Ja, jeg skjønner godt hva du mener. Jeg tok en privat ultralyd da jeg var 8+6 nettopp pga dette. Men det sørgelige faktum er jo at fosteret kan dø dagen etter ultralyden, og da går man rundt og tror at alt er greit i ukevis, og så er det ikke det. Det kan også bli en falsk trygghet, på en måte. Dette har skjedd med folk jeg kjenner... Man kan ikke helgardere seg, uansett hva man gjør.

Det er jo også et kostnads- og kapasitetsspørsmål i helsevesenet. Hvis alle skulle fått ultralyd hver uke, hadde det ikke vært mye tid og penger til andre ting... Flere land har tilbud om minst 2-3 ultralyder, men sånn er det ikke i Norge. Det må vi nesten bare finne oss i, med mindre det er spesielle grunner som tilsier at man skal ha flere ultralyder - f.eks. smerter, blødninger, risikosvangerskap eller ekstrem uro hos mamma. Personlig synes jeg vi godt kunne fått en ultralyd rundt uke 12 (den tiden da det for mange blir "offisielt") i tillegg til i uke 17, men jeg er ikke politiker, og sitter ikke med pengesekken! ;) Litt av begrunnelsen for at man ikke får tidlig ultralyd rutinemessig tror jeg er oppfatningen at "man kan jo ikke gjøre noe uansett så tidlig", noe som i og for seg stemmer. De har ikke tatt med i betraktningen at det kan hjelpe mye mentalt, tror jeg. Da jeg var bekymret rundt uke 6-7 og hadde veldig lyst på ultralyd, sa min legesamboer akkurat det til meg... "Det er jo ikke noen vits." Da fikk en overhøvling og et vanvittig gråteanfall i retur (hormoner!!!). Han fikk klar beskjed om at i denne situasjonen var han ikke LEGE, men PAPPA. Da fikk tonen snart en annen låt, og han reiste både langt&lenge sammen med meg for å få tatt privat ultralyd. :) hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...