Gå til innhold

kloke hoder se hit litt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 7 mnd som gulper ekstremt mye og har nå fått beskjed av legen og ikke gi henne morsmelkerstaning i 3 uker.

Men siden hun ikke lenger vil ha vanlig morsmelk så er jeg redd hun ikke får i seg alt hun egentlig trenger av næringsstoffer og vitaminer og mineraler.

Hun får grøt morgen og kveld, et helt middagsglass og fruktpure. Siden hun ikke nå får noe melk så må jeg jo ha et til måltid (lunsj) til henne. Men hva skal jeg gi henne? Ennda en posjon grøt? Får hun i seg alt hun trenger som hun tidligere fikk i melka? Hva annet kan/skal jeg gi henne så hun får i seg det nødvendige? Tran får hun også.

Leste litt på grøtpakken og NAN pakken for å se hva hun ikke får i seg, var ikke mange ting. Men slik som Magnesium, Sink, Mangan osv.

Fikk beskjed om å gi henne vann i stede for melk som veske men hun drikker jo så lite. Redd hun skal tørke inn. Legen sa d ikke var nødvendig å kjøpe spesialmme fra apoteket siden hun nå er så stor.

Men mme er jo hovednæringen hennes siden hun får d før alt annet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å prøve litt brød til lunsj?

Hun får nok i seg de næringsstoffene hun skal ha. Det er jo uansett bare snakk om tre uker. Hvis dere derimot skal slutte helt med mme/mm, så bør legen hjelpe deg med å lage en diett som dekker alle behov.

Det er viktig at hun får nok væske. Om hun drikker lite vann, så vær obs på bleiene. Blir de tørrere enn vanlig, og virker hun slapp, så ikke nøl med å kontakte legen.

Lykke til. Håper det blir orden på gulpeproblemet.

Skrevet

Takker:)

Ja sjekker bleiene. Hun har ingen tenner da,men kan sikkert gi brød. hvilket brød skal jeg gi? Baker ikke så mye selv da de blir bittesmå å tung som murstein hehe Kan jeg gi henne brød med surdeig og durumhvete? Men er d ikke sukker og salt i brød da? Trodde de ikke skulle ha d før de var året?

Skrevet

Vi har hatt samme problem. Vi fikk også beskjed om å kunne mme, men da fikk vi blå resept på spesialmelk m en gang. Jenta var da 6,5 mnd. Jenta di får jo mme gjennom grøten, så hun får i seg næringen der. Men viss poenget er å kutte melkeproteiner, er det jo ikkje lurt m vanlig grøt heller... Viss jeg var deg, ville jeg snakket med helsestasjonen, evt annen lege for å få råd. Her inne er det mye amatørkunnskap og gjetning. Når det er sagt; det er vanlig å gulpe MYE, selv om de er så store. Min gulper ennå, 9,5mnd. Men det er mye mindre. Men viss jenta di legger fint på seg og følger kurven sin, virker fornøyd, det ikke lukter spy av gulpen hver gang, så er det nok ingen krise. De fleste slutter før 9 mnd, 99% slutter før de er 1år. Viss det ikke blir bedre på en stund, ville jeg krevd å få snakke med spesialist

(uten melka gulper hun nok uansett mindre, det blir mindre flytende i magen... Men viss hun drikker mye vann, kan nok det også komme lett opp, det er veldig bløtt og fester seg dårlig)

Tror ikke helt jeg svarte på sp ditt... Men lykke til uansett.

Skrevet

Viss du er nøye med temp på vannet, og hever godt på et lunt sted, er det lett å lage brød. Viss du ikke er dreven, finnes det mange, gode, ferdigblandinger på butikken. Vet ikke hvordan det er med surdeig, men tror jeg hadde droppet det. Men det er meg.

Skrevet

Det lille saltet de får i seg ved litt brød om dagen går greit.

Min jente har heller ingen tenner, men spiser litt brød allikevel. Hun bløter det opp i munnen og tygger litt med gommene. Bare begynn med små biter - gjerne med noe bløtt pålegg som f. eks fruktmos.

Jeg bruker et halvgrovt brød, uten hele korn. Kjøper sånn eget "barnebrød" på butikken.

Det er sikkert fint å bake selv også - da kan man jo kutte saltet også - men det bør nok ikke være for "tungt" og grovt i begynnelsen.

Skrevet

D var hos lege på helsestasjon vi var. Hun sa at d var så lite melk i grøten at d gjorde ingen ting. Hun har ikke fått påvist noe alergi, vi skulle bare prøve. Ja vet noen gulper MYE men å ligge konstant i sitt eget gulp er vel litt drøyt. Hun kan gulpe 20 ganger bare på en time, å da er d ikke bare litt sånn i munnviken, da bader hun i d. Og så kommer middagen opp sammen med melka flere timer etter hun har spist og d lukter sikkelig voksenspy. Så de er redd hun skal få betenelse i spiserøret.

Skrevet

Bør hun ikke sjekkes for reflux?

Skrevet

Hørest veldig ut som min lille. Ikke noe morsomt. Regner med folk tror du overdriver, møter mange som får panikk viss ungen har en minigulp som så vidt vises, og syns babyen er en storgulper...

På helsestasjonen min sa de bare:"ja, da må du nok vaske mye tøy. hehe". Så gikk jeg til fastlegen. FIkk henvisning til sykehuset med en gang. Der sa de at de ville sjekke melkeallergi først. Fikk blå resept på nutramigen-melk. Legen der sa motsatt av din: ALL MELK MÅ BORT. Har de allergi, kan den minste melkeskvett gi utslag. Blodprøven gjorde ikke utslag, men det gjør den sjelden når de er så små, selv om det kan gjøre det. Uansett, spylukta forsvant nesten med en gang. Hun gulpet fortsatt mye, men uten den grusomme spylukta. Viss dette ikke hjalp, og det fortsatt luktet, sa spesialisten at han ville sjekke syreinnholdet i tarmen. Viss det er for surt, trenger babyen medisiner for å bli bedre.

Kan du ikke ringe en spesialist, f.eks. barnesenter, evt mage/tarmspesialist på sykehuset? Greit å høre med noen som vet mer enn andre, vanlige leger. Lykke til

Skrevet

For noe tull sier jeg bare....

Min sønn er snart 8 mnd. og jeg fikk beskjed om at hvis jeg ikke skulle amme så måtte jeg gi Nutramigen 2LGG. Spesielt viktig at de får i seg nok proteiner. Hvis jeg skulle amme måtte jeg være ekstremt nøye med å holde meg borte fra all form for melkeprodukter. Fikk egentlig råd om å kutte ut ammingen og gi MME, men jeg valgt å sette meg på diett og ev. gi Nutramigen som tillegg, Sønnen min spiser også litt middag, frukt.

Du må kutte ut grøt også hvis den inneholder melkepulver.

Kan ikke erstatte hovednæringen med vann. Nå svarer jeg etter logisk tenkning, og min lege som er spes. på allergi har sagt dette også. Har samarbeid med Tonsåsen.

Spar på alle kvitteringer hvis du kjøper Nutramigen, og krev blå resept hvis det viser seg at det er melkeallergi.

Er gulping det eneste symptomet babyen din har? Da ville jeg han tenkt refluks, men de gjør som regel ikke noe med det hvis babyen har god vektøkning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...