Gå til innhold

Snuppa har hatt feberkramper.. Noen andre som har hatt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe av det grusomste jeg noen gang har vært borti. Noen andre med erfaringer? Og har de hatt det mer enn 1 gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja har hatt det flere ganger, blir som regel innlagt en natt for observasjon ( gutten er 10 år nå men det var sånn da iallefall).

Skremmende når det står på men er vel egentlig det mest ufarlige han har hatt jfr legene på sykehuset..

Om det er en trøst så vokser de det av seg etterhvert etter hva jeg fikk forklart da iallefall.

Skrevet

Vi fikk ikke kontakt med henne på 40min... Hun sluttet å puste, ble blå på leppene og det bare frådet ut av munnen hennes. Da vi kom på sykehuset i ambulanse fikk hun Stesolid, og det hjalp. Vi har fått med dette hjem også, men er så utrolig redd for at det kan skje igjen. Jeg unner ikke min verste fiende å oppleve det.

Skrevet

Sønnen min på 4år hadde det for 2år siden..

Var helt j. Har skikkelig problemer med å være alene med han når han har feber. Er livredd for at jhan skal få kramper da..

Husker det morgen skikkelig enda.

Veldig glad for at jeg har hatt førstehjelpskurs. men kastet meg på mobilen og ringte nødnr.. ambulansen kom etter 4-5min..

Har fått medisin som vi har liggende her hjemme itilfelle det skal skje igjen.

Skrevet

Eldstemann har hatt det, han var rett over 4 år (er 6,5 år nå), jeg var høygravid med nr. 3 og lettere hormonell!! Jeg ringte også nødnummeret og ambulansen kom, når de kom så var krampene over men vi ble fraktet til sykehuset og lagt inn til observasjon!! Han har ikke hatt det etterpå, og det er jeg veldig glad for:-) Vi fikk beskjed om å gi han paracet el. med engang han får feber, så hvis han bikker 38,3 så gir vi han paracet!!

Forklaringen vi fikk på at han fikk kramper var at feberen steg så raskt at hjernen ikke klarte å "følge" med, for jeg hadde gitt han paracet rett før han fikk kramper, men den hadde jo ikke fått tid til å virke!!

Jeg hadde det også som barn, så han er nok arvelig belastet!! Heldigvis har ikke de 2 andre hatt det til nå!!

Skrevet

Vi fikk også beskjed om å gi paracet el.l hvis feber gikk opp til 38,5. Så heretter kommer jeg ikke til å spare på febernedsettende hvertfall.

Da krampene på sønnen din gikk over, var han seg selv igjen da?

Jenta mi kom ikke til seg selv før lenge etterpå. Som sagt fikk jeg ikke kontakt før lenge etterpå. Hun bare lå der å veiva med armer og bein, siklet og tok ut tunga si. Øynene gikk bare rundt. Hun så ikke ut som en helt frisk unge for å si det sånn.. Det var veldig skremmende..

Skrevet

Han hadde ikke krampe så veldig lenge, kanskje 5 minutt eller noe sånn, det var over når ambulansen kom, men vi fikk ikke kontakt med han på ganske lang tid!! Ambulanse sjåførene sjekka han og stakk i han for blodsukker prøver løfta han opp osv. uten at han reagerte, jeg fikk beskjed om å pakke litt for å ta med inn på sykehuset, så jeg prøvde å tenke å pakke å fa tak i pappaen på telefonen. De bar han ned i ambulansen (de bar han bare i armene sine med et teppe rundt), og vi kjørte fint å rolig til sykehuset og de bar han opp for meg på barneavdelingen og han reagerte ikke på noe!! Men når vi kom inn på undersøkelses rommet og de la han på senga der, da "våkna" han til og krøyp opp på fanget til meg:-) Men det virka bare som han sov, var liksom ikke borte vekk på noen annen måte, heldigvis for det, det hadde nok gjor situasjonen enda mer skremmende!!

Håper vi slipper å oppleve det igjen!!

Har du flere barn som kan få det??

Skrevet

Jeg har bare ei jente. Hun blir 2 i juni. Så foreløpig har jeg ingen andre barn som kan få det.

Vi reiste å møtte ambulansen. Orket ikke å være hjemme. Vi kjørte med blålys frem til vårt lokale sykehus. Der fikk hun enda mer febernedsettende og intravenøst. Så ble vi kjørt i ambulanse til Drammen med blålys. Da vi nærmet oss Drammen fikk jeg så vidt litt kontakt med henne. Hun lå bare å sa: "mamman min, mamman min, mamman min" nesten hele tida. Ting ble bedre da vi kom til sykehuset. Da fikk hun stesolid. Det ble tatt masse prøver + EEG.

Det sies jo at det ikke er farlig merd feberkramper, men det kjennes helt forferdelig ut.

Skrevet

Ble fortalt av helsepersonell at noe av årsaken til feberkramper er at feberen svinger høy-lav-høy-lav. For å forebygge feberkramper ble jeg anbefalt å gi tassen alle tablettene (3 pr dag) med jevne mellomrom (1 av gangen) slik at feberen ikke fikk store svingninger. Ikke vente med å gi pille for å sjekke om feberen har gått ned eller ei, men dele døgnet i 3 og gi dem piller ut dagen uansett. Har man fortsatt feber om morgenen, ja så blir det samme sak den dagen også. Gutten min har ikke hatt feberkramper og håper at han slipper å få det noen gang. Må være j@velig. Stakkars... Huff!

Skrevet

Det er det jæ... jeg noen gang har vært med på.. Vi var sikker på at vi skulle miste henne. Jeg er fortsatt redd for å være alene hjemme på kvelden/natta, selvom det er veldig sjeldent jeg er det da.

Skrevet

Uff, får håpe at alle slipper feberkramper fremover. Og de stakkars barna våres kan slippe det.

Sønnen min var helt ødelagt resten av den dagen.(hadde kramper tidlig på morran). Flaks at jeg hadde våknet. han lå i senga, og jeg snakket litt med han, plutselig begynte øye å rulle også ble han helt fjern og ristingen tok helt over. Han hadde kramper i ca 8-10min.

Mannen min hadde kramper da han var liten, så sønnen vår har arvet det av han.

Skrevet

Tror det er morsinstinktet som kommer inn noen ganger altså. Den natta Martine fikk feberkramper var jeg inn og ut av rommet hennes mange ganger på natte. Hun satt bare i senga å ropte på deg. Jeg gikk inn til henne å la henne ned igjen. Så sovnet hun. Dette skjedde gang på gang. Siste gang jeg var inne (kl 04:45) syns jeg hun var veldig varm. Jeg tok henne opp å tok tempen hennes 40 grader.. Hun fikk ei stikkpille, så la jeg henne i senga våres. Det tok bare 1min før hun begynte å riste...

Hva hvis jeg bare hadde lagt henne ned i senga igjen, slik jeg hadde gjort før på natta??

Skrevet

jepp!!

han på 3 har hatt det 2 ganger, grusomt!!

men legene kunne ikke si om det var feber kramper eller epilepsi kramper i forbinnelse med feber. så han skal ikke ha feber. må gi febernedsettende straks vist vi kjenner han blir varm.

han får alvorlige langvarige kramper ,selv når han fikk stesolid andre gangen.

Skrevet

Jenta mi har hatt det. To ganger da hun var mellom 1 og 1,5 år gammel.

Begge gangene fikk vi det under kontroll nesten med en gang ved å kle av henne og samtidig bære henne ut på balkongen (4-5 grader ute).

Vi dro ikke til legen, men hadde nær kontakt med legevakten hele tiden.

Hvis man IKKE får det umiddelbart under kontroll må man komme seg til sykehus så fort som overhode mulig. De små kan få hjerneskade om det varer lenge.

Når det er sagt så kjenner jeg en som hadde feberkramper og +42, 3 i feber i mer enn en halvtime da han var 2 år. Hvis han har fått nedsatt IQ av det, så må han ha hatt ekstremt høyt utgangspunkt, for han er et geni nå.

Skrevet

Vi fikk ikke beskjed om å komme oss til sykehus hvis vi ikke fikk kontroll umiddelbart. Hvis hun får feberkramper igjen skal vi egentlig vente med å gi henne Stesolid til det har gått 5min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...