Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!!

Er det noen der som vet hva man har krav på å få ifra Nav. Jeg er førstegangs fødende. Noen mener jeg kommer til å få en viss sum for å kunne kjøpe inn utstyr til barnet osv. men andre mener jeg ikke får det. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kjem an på om du har vore i jobb, evt. mottatt sjukepengar/attføringsstønad/dagpengar el.l. siste månadane før fødsel eller ikkje. Viss du ikkje har det, så har du truleg krav på eingongstønad som er ein viss sum.

Gå inn på nav.no - familie og omsorg - svangerskap, fødsel og adopsjon

Då får du opp ei oversikt over dei ulike stønadane til NAV, så kan du lese deg til kva som vil gjelde for deg. Evt. kan du ringe ditt lokale NAV-kontor og spørje.

Skrevet

Kommer an på om du er i jobb eller ikke! Dersom du ikke er i jobb får du Engangsstønaden på ca 33 500kr. Denne kan du få utbetalt før fødselen.

Dersom du har vært i jobb kan du ha rett på foredrepenger(penger utbetalt i permisjonen). Sjekk NAV sine sider, der står det meste! =)

Skrevet

Se:http://www.nav.no/page?id=263

Ytelser ved svangerskap, fødsel og adopsjon skal sikre foreldrene inntekt i forbindelse med fødsel og adopsjon.

Det er et vilkår for rett til ytelser at du er medlem i trygden. Les mer om medlemskap i folketrygden.

Ytelser ved svangerskap, fødsel og adopsjon omfatter:

Engangsstønad

Foreldrepenger ved fødsel

Foreldrepenger ved adopsjon

Fleksibelt uttak

Svangerskapspenger

http://www.nav.no/page?id=330

På den siste linken står det om engangsstønad, den er på litt over 33.000 kr.

Skrevet

MEN husk dette er ikke penger for å kjøpe inn utstyr for sånn egentlig. Er betaling fra NaV for de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel. Så de pengene skal lissom være din lønn disse ukene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...