Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 Jeg har en gutt på snart 7mnd. Han har sovet hele natta siden han var 3uker, så skal ikke klage på det. Men nå de siste dagene, så har han våknet tidligere og tidligere. I dag våknet han kl.05:30, å sovnet ikke igjen, før jeg tok ham opp ca.kl.06, la ham over i sengen vår og gav han pupp. så sovnet vi sammen, og sov til.ca .kl.07. før vi da stod opp. Vanligvis våkner han ikke før kl.07, noe jeg synes er en grei tid. Men det virker som det bare blir tidligere og tidligere. Er redd for at visst det fortsetter slik så kommer vi til å gå tilbake til nattmåltid... noen med tips/råd? om hvordan jeg kan avbryte denne utviklingen? Han bruker smokk, så først når han våkner så prøver jeg å gi ham den ett par ganger, før jeg tar ham opp. Merker fort om han vil sovne igjen eller ikke... Han legger seg forresten kl.18:45 ca. Sovner stortsett før kl.19:15.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 Vi har det også sånn - han våkner mellom 05.30-06-00. Tror kanskje det ikke er så lett og gjøre noe med jeg da og at enkelte barn våkner tidligere enn andre. Men kan jo hende at det er noen andre som har noen smarte triks på lur.
Yrha Skrevet 28. mars 2008 #3 Skrevet 28. mars 2008 Vi har det på samme måte for tida. I går stod han opp kl. 4 (!) og i morges kl 5. Så idag tenkte jeg å gi han et ekstra måltid med fast føde, og se om det hjelper. Ellers har jeg ingen tips, håper noen andre har det!
vuosttas Skrevet 28. mars 2008 #4 Skrevet 28. mars 2008 Ser gutten min har begynt og stå opp tidligere. Før kunne han sove til halv åtte- åtte. Nå vaåkner han seks, lys våken og smørblid. For meg er ikke det annet valg en å starte dagen da. Like lysvåken og smørblid som han:) hehehe
Snappie Skrevet 28. mars 2008 #5 Skrevet 28. mars 2008 Jeg har fått det til med å la babyen ligge og gråte litt og putle på for seg selv til et visst klokkeslett. Her er det ikke morgen før kl 7, men hvis hun skulle våkne 6 så drøyer vi det 30-40 minutter før jeg tar henne opp. Og da bryter jeg med natten ved at jeg slår på lyset, synger "god morgen" og tar henne med på badet så gir mat. Jeg erfarte selv at hvis jeg tok henne opp med en gang og inn i vår seng for å amme og så sove igjen så ble det bare mer rot. Nå sover hun til hvertfal 7 om morgenen. Føler at noen "økter" med dette så er vi tilbake igjen. Kanskje gutten din er blitt så stor at han ikke har så stort behov for søvn på dagtid? At han gjerne sover for mye da? Og korter derfor ned på nattesøvnen? Det går jo ann å prøve å korte ned på lurene på dagen. Min legger seg i 19:30-20:00 tiden. Har 2-3 lurer på dagen. 35-40 min i 10-tiden, 20 min lur i vogn på trilletur. og sover igjen 14:30 til 16:30. Da vekker vi henne.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #6 Skrevet 28. mars 2008 Det står gode råd om dette i søvnboka til Karin Naphaug. Anbefaler å kjøpe boka! Jeg gjengir noe: Dersom du tar opp barnet på denne tiden, vil hun mest sannsynlig fortsette å våkne på samme tid fordi hun tror det er morgen. Husk igjen at barnet innretter seg etter den oppmerksomheten/servicen du gir. Min erfaring er at det kan være vanskelig å roe barnet igjen, og her kan det være lurt å prøve to forskjellige metoder: 1. Du kan gå inn til barnet med en gang hun begynner å rope ,før hun våkner ordentlig, for å si det fortsatt er natt, eventuelt gi henne smokken eller bamsen og legge henne til rette i sengen. Ikke bruk lang tid, og ikke bruk mange ord. 2. Du kan også vente en god stund (10-20 minutter, avhengig av alder) før du går inn, i håp om at barnet sovner igjen på egen hånd, eller du kan gå inn når gråten er rolig. Vær vennlig og bestemt. Husk at barnet ikke kan klokken. Det er du som bestemmer når det er morgen, og de fleste er vel enige i at alt før klokken 6 er natten. Dette lærer du barnet ved ikke å ta det opp før du selv mener det er morgen. Det er selvsagt negativt for barnet å rope i det uendelige, men som regel tar barnet pauser eller lærer å kjede seg litt. Ta det gjerne litt gradvis, ved at du tar barnet opp eksempelvis 05.35 den ene dagen, 05.40 neste morgen. Så drøyer du 10 minutter hver morgen, i håp om at barnet til slutt våkner til ønsket tid. Dersom barnet virker utvilt og klar for en ny dag, kan man forskyve døgnet med 15 minutter hver dag. Det vil si, for å få barnet til å sove 1 time lenger på morgenene, så legg ham et kvarter senere hver kveld i fire dager samt at du tar ham opp et kvarter senere hver morgen. Når barnet da våkner til ønsket tid, kan du gradvis legge ham tidligere om kvelden igjen slik at man etter hvert når målet. Pass på at barnet ikke blir overtrøtt.
Spirevipp med go`gutten Skrevet 28. mars 2008 #7 Skrevet 28. mars 2008 Da jeg nevnte det samme for hs, sa hun at det er fordi det blir så tidlig lyst ute nå. På onsdagen hengte jeg et teppe forran gardinene på soverommet, og da sov han helt til kl seks morgenen etter, vanligvis våkner han mellom fire og fem en gang. Så det kan jo hende du kan "lure" ungen din til å ha natt litt lenger ved å gjøre det så mørkt som mulig på soverommet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå