Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor mener så mange at kristendommen er så mye bedre for oss,en islam, bare fordi vi fikk trykt den nedover øra for 1000 år siden, og dermed har måttet bli vandt til den? De har jo veldig mange av de samme elementene i seg.

Greit nok, vi har fått vridd og vrengt den slik at den passer oss.

Om en leser Bibelen, er det jo veldig mye vi rett og slett velger å overse, fordi vi mener det er foreldet og feil.

Hva med kvinnesynet i Bibelen? Der er kvinner er jo først og fremst et redskap for den gode sak, om de ikke er babylons sjøger da.

Nei, få tilbake relgionen vår, sier jeg. Fram med Frøya og Balder ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jaja, nå er jo alle disse bøkene skrevet av mennesker, så man kan ta det med en klype(?) salt.

Skrevet

Det er vel praktiseringen av disse to religionene man ser på og bedømmer, ikke nødvendigvis det som står i de respektive bøkene.

Skrevet

Hæ?? Så om man er troende er man svak og har dødsangst??

Skrevet

"Om en leser Bibelen, er det jo veldig mye vi rett og slett velger å overse, fordi vi mener det er foreldet og feil.

Hva med kvinnesynet i Bibelen? Der er kvinner er jo først og fremst et redskap for den gode sak, om de ikke er babylons sjøger da."

svarte bare på hva jeg mener om bibelen, koranen etc, de fleste praktiserer troen sin utifra hva som står der.. mer eller mindre

Skrevet

Hva med å tro på seg selv?

Kan det kalles en *selvegotriprelgion?* eller?

Skrevet

Hmmm, det var en merkelig tankgang. men for all del.

Jeg er troende og jag ble det som voksen, etter at jeg blitt gammel nok til å tenke selv.Jeg er like sterk/svak nå som før. Og livet har sine egen svinger samme pokker hva jeg tror på. Dødsangst har jeg aldrig hatt, men ønsker selvfølgelig ikke å dø. Det har ikke med tro å gjøre men fordi jeg er glad i livet.

Skrevet

Det er vel ingen motsetning å ha tru på seg selv og tro på noe høyere en seg selv?

Skrevet

Som DU alltid sier? Eller som Freud en gang sa?

Skrevet

Nope, de fleste praktiserer religionen utfra den modifiserte utgaven av Bibelen, Koranen eller hva slags bok det nå måtte være. Altså, sin egen og sine forfedres fortolkning. Og fortolkningen kan være stikk i strid med det som faktisk står i boka. Det er et fåtall som følger Bibelen eller Koranen ordrett. Nå kan det imidlertid diskuteres om hvorvidt en personlig fortolkning faktisk er det riktige, for det kan det jo være. Men hvem bestemmer egentlig det? Dersom det er det, er jo poenget med religion borte (for meg iallfall).

*Agnostiker med forkjærlighet for vitenskapelige bevis og forklaringer*

Skrevet

De svakeste er jo likevel de som må ha vitenskapelig bevis på alt mulig rart. Vi kan jo ikke si at vitenskapen er allvitende, akkurat, så det blir litt som en blind som leder en blind. Men for all del, vi trenger alle noe å tro på.

Skrevet

De fleste praktiserer vel troen sin heller mindre, utifra det som står i BIbelen. Det gamle testamentet, f eks, er det jo svært få som ilegger særlig vekt. Vi følger jo svært lite av reglene herifra.

Til nød og neppe de ti bud, men det er vel få som med hånden på hjertet klarer å leve etter dem.

Flaks det var en som døde, slik at alle de som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv, da.

Den biten går vel greit å leve etter vil jeg tro.

Skrevet

Problemet med de praktiserende muslimene som kommer hit, og mange av imamene, er at de er så konservative! De ligger på et stadium og en praktisering som kristendommen hadde her til lands for femti til hundre år siden, med kvinneundertrykkelse og maktmisbruk. De vil bestemme over andre menneskers liv, levemåte, ytringsfrihet og helst tankemønster også.

Det er fundamentalister og maktmennesker som er farlige, uansett religion, kjønn, rase.

Det er frusterende at det vi har brukt generasjoner på å bekjempe, kommer tilbake til samfunnet vårt via en annen religion. Syns ikke vi skal være blåøyde og godta alt for å være politisk korrekte!

Skrevet

Jeg trur bibelen skulle hatt godt av å bli litt oppdatert da.;o))

Skrevet

ja, det er vell den biten kristne skal leve etter?

Skrevet

Skjønte ikke dette, Ananas. Skulle det være en form for glad-kristendom?

Skrevet

Nei som sagt, midt-østen relgion er ikke noe for oss blåøyde nordboere.

Men for all del, jeg er ikke for noen som helst relgions tvang. ;-)

Skrevet

"blåøyde nordboere" ?

for noen blåøyde nordboere er det noe

Skrevet

Ja, glad-kristne er vel et veletablert begrep?

Kommer ikke de fleste aktive kristne innunder glad-kristendommen?

Untatt mørke-mennene da, selvsagt.

Skrevet

Tja eller fornuft. Vi lever og vi dør. om jeg lever videre i en eller annn form, eller om jeg blir til ingnting spiller ingen rolle. Det skremmr meg ikke.

At jeg er sterk eller svak har ikke noe med tro å gjøre men det jeg opplever. Vonde hendelser blir ikke mindre vonde fordi om jeg har en eller annen form for tru. Like med styrke. Styrken kommer i en selv ikke i troen. Troen er bare en del av en selv.

Skrevet

Det er derfor det kalles tro!!

Ingen vet med sikkerhet før vi er der.

Jeg er vel uvanlig da, jeg føler ingen redsel for å dø, men jeg er redd for å forlate de jeg er glad i.

Skrevet

Hehe. Det var bare et teit ordspill på maskerts innlegg.

Jeg mener bare at kristendommen engang ble like påtvunget oss som enkelte hevder islam kommer til å bli.

Så en er vel like blåøyd eller realistisk samme hva gud en sverger til.

Men, som sagt. Er for fri vilje, og fri tenkning. Mener det må være opp til hver enkelt.

Skrevet

ja, jeg er for at kvinner også skal ha fri vilje. så jeg blir nok ikke muslim med det første

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...