Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt "nybegynner" på dåp. Skal ha dåp for beibien nå snart og skal døpe søster på 6 år samtidig.

Kan vi bruke de samme fadderene til dem begge? Eller vil det være rart? Tenkte kanskje å ha en kontaktfadder hver til dem da men at fadderene likevel var de samme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge fadderne selv synes det er greit skulle det vel ikke være noe problem.

Skrevet

Dere kan gjerne ha samme faddere til begge barna.

Hva er en "kontaktfadder"?

Skrevet

Anonym 22:26 var ikke meg da, men en som har det gøy!

Kontaktfadder er vel det som før ble kalt Gudmor/far tror jeg, den skal komme til dåpsbarnet med en gave på dåpsdagen ( gaven får de på selve dagen i kirken og skal gå året etter på besøk;-) ).

Skrevet

Her er det ikke vanlig med kontaktfaddere.

Alle stiller likt.

Barna her har et par felles faddere.

Skrevet

Her vi bor bruker vi ikke ordet fadder, her går alle fadderne under gudforeldrer/ gudmor og gudfar. Tidligere var d vanlig å kalle den som bar barnet fram i dåpen for gudmor eller gudfar.

Og alle gir gaver da, til dåp jul og bursdag. Viktig å velge noen som har kontakt med barnet.

Kan jo bli veldig dyrt for fadderne hvis de skal kjøpe gave til begge barna da..... Men de slipper vel ikke unna når de nå uannsett kommer i dåpen. Er bare selv vant med at de kjøper litt "dyrere" gaver.

Men hvis du har to faddere på hvert av barna så trenger du ikke ha de samme... Går jo også ann å ha besteforeldre, tanter og onkler til fadder også.

Men du bør jo kanskje spørre noen om de vil være fadder evt på begge?

Skrevet

Jeg er fadder til 3 søsken, ja vi som var til førstemann er faktisk til de andre også...kjempe fint synes jeg!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...