Gå til innhold

Har dere eller kjenner dere et overvektig barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser litt i F&B om barn og fedme.

I barnehage til gutta mine har jeg aldri sett et barn som jeg ville satt stempelet fet, lubben eller overvektig. Lurte igrunnen på om/når barnet selv legger merke til at de er overvektige, og om andre barn alt på barnehagetrinnet snakker/legger merke til fedme hos andre barn?

Kommer overvekte i skolealder, eller er det helt fra starten av?

Tror ikke gutta mine på 3 og 5 år tenker på dette, men det vet vel kanskje dere som har/kjenner noen barn i den øvre delen av vektskalaen.

Mange spørsmål i kveld:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en overvektig søster. Hun er 11 år, men har vært det i noen år. Hun merker det selv, og syns det er veldig sårt :( Ikke lett det der..

Skrevet

Har hun alltid vært stor og tror du hun tenkte på det alt før skolestart? Trist om hun føler det sånn. Ser på jentene i nabolaget her. Hadde også en venninne i barndommen som var stor, men det var ikke noe jeg tenkte på. Lurer på om hun syntes det var sårt..

Skrevet

jeg kjenenr et par og det kom vel i barnehagealder. De har haandtert og reagert forskjellig paa vekten sin naar de etterhvert har skjoent at de var over gjennomsnittet.

Mine egne barn er vel mer undervektige enn overvektige ....

Skrevet

Jeg vet av en gutt som nå er 9år.

Det har vell egentlig vært "tendenser" i mange år bakover, og blir bare værre og værre.

Her blir denne gutten lagt merke til av jevnaldrende.

Men, det er flere grunner til det da.

Han har nok ikke gode oppvekstkår!

Han legger seg sent, virker aldri uthvilt. Er aggresiv, prater urent, lukter vondt osv

Utover dette har ikke jeg heller sett overvektige barn.

Lubne kanskje ja. Men helst småbarn, som jeg ikke reagerer noe på.

Jeg er tante til ei jente på 2,5år som sliter med å finne passende klær over magen. Bukseknapper spretter lett opp, og penbluser er ofte trange over overarmene.

Er dette et "overvektig" barn, eller er det bare klærne som er for små?

Jeg har selv ikke tenkt på henne som overvektig før _nå_. (Har ikke bladet, så har ikke lest det)

Skrevet

Tremenningen til poden er ca 10 år.. Hadde besøk av han i sommer.. og 3 barn til. Poden har en sparkesykkelen de to største gjerne ville bruke, så jeg sa (pent) at det står max 20 kg på den sykkelen, så jeg tror at du og nn veier mer enn det. Var ikke tenkt å si mer enn det, men gutten sa da " ja, det gjør jeg, jeg veier faktisk (over) 50 kg!!!" Han er ikke så høy heller, og er godt blubben ja. Men det virket ikke som det "gjor han noe.".. Men det kan jo være en rolle han spilte/spiller... Men 50 kg er jo ganske drøyt ja!!

Det er jo noen i barnehagen som er i "godt hold"... Men ikke så mye at de er for ille syneste jeg...

Skrevet

Trist med gutten. Satt barnevakt til en som minner mye om han. Lurer på hvordan vi rundt kunne tatt bedre tak i situasjonen. Var jo så unge og moren hadde jo ansvaret, men allikevel. Lurer på i hvilken grad og hvor tidlig personligheten blir preget av høy eller lav kroppsvekt...

Minsten min er litt liten og er tynn i forhold til de andre gutta, og han er liksom veldig lillegutt i gjengen. Er jo 3,5 år, men gutter som er yngre enn han kaller han liten og søt:) Han er jo det, men ser at han lever mer og mer opp til småen tittelen sin. Er virkelig i gang med å bli den lille morsomme i gjengen som alle jentene har som venn..rart om det blir bestemt så tidlig.

2,5 år - da er en vel ofte gode og lubne:)

Skrevet

Kjenner noen overvektige barn, de har blitt merkabart store/overvektige når de var rundt 10 år.

Tror det har skjedd når de er såpass store at de kanskje slutter å leke og springe mye ute om de ikke har et stort ønske om å gjøre det. Når de har vært så store at de bevisst har tatt et valg om at det er morsommere å spille data, se på tv ol. sitte stille ting fremfor å spille fotball på løkka eller leke sisten ute.

Skrevet

Nei, ingen vi har nære relasjoner til i hvertfall når jeg tenker over det....i det hele tatt så ser jeg skjeldent overvektige barn, men overvektige tenåringer ser jeg mere av ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...