Sivalur Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 I nettbanken vil jeg tippe? Vet ikke hvor mange steder du har tatt opp lån, det må du jo nesten holde oversikt på.... Har du studielån kan du sjekke på lanekassen.no, huslånet ser du i nettbanken, billånete ser du i nettbanken, det du skylder på kredittkortet vises i nettbanken. Men har du andre kredittkort, type cresco og hva de nå heter alle, så aner jeg ikke hvor man ser det, har heldigvis aldri hatt noe slikt.
Mor&barn Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 skjekke de siste fakturaene, evnt gå i nettbanken å se?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 27. mars 2008 #5 Skrevet 27. mars 2008 Årsoppgaver? Sånne kjedelige lapper som kommer i posten omkring januar og februar.
snartmammapåny Skrevet 27. mars 2008 #6 Skrevet 27. mars 2008 Om du virkelig har rotet det til og mistet oversikten så kommer all gjeld du hadde ved nyttår opp i ligningen...
XXIII.VI.MMVI * XXI.XII.MMVII Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 27. mars 2008 Altså samboeren min har kommet litt i uføre kan man pent si, og har ikke oversikt i det hele tatt hvor han har tatt opp lån, kredittkort etc. Jeg har fått et lån nå som vi skal betale alt så vi blir ferdig med det.. Men vi har ikke alle fakturaer etc.. Men selvangivelsen kommer vel nå, står alt der?
Gjest Skrevet 27. mars 2008 #8 Skrevet 27. mars 2008 Send et fellesbrev til alle potensielle (og upotensielle) kreditorer og be om en oversikt. (eller ring) Ta med alle inkassobyråer og sånt i slengen. (eller iallefall de store som Aktiv Kapital, Lindorff, Intrum, Conecto, osvosv)
snartmammapåny Skrevet 27. mars 2008 #10 Skrevet 27. mars 2008 På selvangivelsen står allt av lån han/dere hadde per 31.12.07. Så den viser ikke lån som er tatt opp etter dette da, men dere får iallefall en viss oversikt over hva av lån han har. PS. Vær nå for all del forsiktig med å overdra gjelda hans over på deg. Vær smart å skriv en samboer kontrakt der foreksempel du beholder felles eiendeler ved et eventuelt samlivsbrudd til gjelda er betalt eller noe liknende. Veldig kjedelig om det utenkelige skulle skje og dere splitter lag, er uvenner og du sitter der med et kjipt lån.
snartmammapåny Skrevet 27. mars 2008 #11 Skrevet 27. mars 2008 tillab: Står ikke alle lån på selvangivelsen? Var sikker på det jeg... hva som ikke kommer opp der da? Trodde alle (iallefall norske) banker og kreditselskaper hadde plikt å melde ifra om gjeld jeg... jaja, lærer noe nytt hver dag;)
Gjest Skrevet 27. mars 2008 #12 Skrevet 27. mars 2008 Joda, lån står der, men dersom det er andre regninger, som det veldig ofte er vil ikke det fremkomme. Feks inkasso på telefonregninger, strømregninger etc. All gjeld er jo ikke lån, per se. (jobber som gjeldsrådgiver og vet om flere som trodde de klarte å rydde opp etter bruk av selvangivelsen og gikk like fullt på trynet)
snartmammapåny Skrevet 27. mars 2008 #13 Skrevet 27. mars 2008 ja slik ja, da er jeg med igjen;) Forutintatt som jeg var så antok jeg at de hadde orden på regningene, men han hadde tatt opp litt for mange kredittkort lån både her og der som han hadde mistet kontrollen over hver var. Men realiteten er nok ofte slik at det er en haug med regninger og som har "forsvunnet" og ligger å vokser på seg dyr inkassogjeld.. Du får iallefall ha lykke til hi, håper du får orden på sakene.
XXIII.VI.MMVI * XXI.XII.MMVII Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 27. mars 2008 Vi har samboer kontrakt som er skrevet på ny nå etter jeg tok opp lånet. Så tror det skal gå bra. Han har ikke noen nye lån eller kredittkort etter årsskiftet. Han har noen ubetalte regninger men de tror jeg han har nogen lunde oversikt over... Så da kan vi vel gå ut i fra selvngivelsen da.. Men det som står på skattekortet er det fra årsskiftet også eller? Er det det samme som står på selvangivelsen? Da vet vi nogenlunde summen på gjelden! Tusen takk! Det hele henger sammen fra hans forrige samboer, og han har tatt opp nytt for å betale ting etc. Må betale ut bilen hans nå for hvis ikke fikk han beskjed om at de sender begjæring til namsmannen for overtakning... Så han skjønner problemet!! Og han skjønte at han ikke klarer dette på egenhånd...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå