Gå til innhold

Hjelp! Dere som kan "sove hele natta"-kuren...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør man med nattamming? Jeg tenker å ha bevare ett nattmåltid. Skal jeg vekke henne når tiden er inne da, eller? For det står jo tydelig i boken at man ikke skal ta henne opp når hun gråter... Uff, dette hadde jeg ikke tenkt på!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter litt...

Skrevet

har aldri hatt denne kuren jeg.. men om ho ikke våkner av seg selv, hvorfor vekke og amme?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Med mindre ungen er undervektig, eller ikke spiser på dagen, så IKKE vekk.... :)

Skrevet

Begge tullene har sovet hele natta fra de var 2 måneder. Aner ikke helt hva jeg har gjort men har aldri vugget i søvn, ga/gir de mye pupp før det er natta. Fra dag en har jeg tatt de opp nesten med en gang de vil noe slik att de skulle føle seg trygge att det er noen der uansett. Att man ikke skal ta de opp tror jeg er en myte. Jeg kunne aldri gjort det. Tryggheet og nok mat har vært løsningen her i huset.

Skrevet

Hvis hun sover på natta, så la henne sove. Ikke noe vits i å vekke for mat hvis hun ikke våkner av seg selv.

Skrevet

OK. Dette er første natten jeg prøver, nemlig. Hun får vanligvis pupp flere ganger i løpet av natten, så jeg er ganske sikker på at hun våkner, og da våkner hun med gråt. Så spørsmålet er om jeg skal ta henne opp og gi henne mat mens hun gråter (og dermed gå imot hele "kuren") eller roe henne ned så hun sovner igjen.

Kan det virkelig gå greit å gå fra mange ammeøkter til ingen på én natt, altså...? Er litt nervøs, jeg :S

Skrevet

når vår var 3 uker, begynte amminga og bli et problem. vi ga han en flaske mme før sengetid, og fra den dagen har han sove hele natta..

så hvis du vil få en ordentlig natt søvn, så kan du prøve det?

syns ikke du skal la henne ligge og grine ihvertfall :)

Skrevet

Vi brukte den "sove-hele-natta"boka og hadde samme dillemma som deg. Vi ville ikke nattavvenne riktig enda (han var 7mnd), så vi valgte å vekke lillemann for ett nattmåltid, og tok han ikke opp hvis han våknet utenom dette. Det var tøffe tak når det stod på uansett,så vi ville ikke ta bort alt på en gang for lillemann. Dette funket bra for oss, og nattavvennninga gikk kjempegreit et par måneder senere.

Jeg ville vekt henne for nattmåltid hvis jeg var deg.

Og dessuten ville jeg oversett kommentarene fra folk her som mener bestemt at man ikke skal la barn gåte- for oss var det tvingende nødvendig å gjøre det på denne måten, og det funket kjempebra selv om det var tøft å gjennomføre! Lillemann er 20 mnd nå og vi har hatt gode netter siden vi gjennomførte denne metoden.

Skrevet

Datteren min snart 6 mnd og har akkurat begynt å få grøt om kvelden (noe som virkelig har hatt motsatt effekt på nattesøvnen...), så jeg tror ikke jeg skal prøve med mme (Dessuten har jeg mye melk selv) Men, du har helt rett:) Jeg vil ikke la henne ligge å gråte, nei. Er bare så usikker på om gråten skyldes at hun virkelig er sulten, eller om hun egentlig fint klarer seg gjennom natten uten mat...

Skrevet

Så bra, sprudle79! Akkurat det jeg lurte på! Så dere hadde et fast tidspunkt i skjemaet for nattmåltidet? Og vekket han til det? Hvis han våknet gråtende rundt det tidspunktet selv, da?

Skrevet

Det er faktisk ikke naturlig at barn sover hele natten når de er så små. Noen gjør det riktignok, men de fleste gjør ikke det. Jeg mener at man ikke skal stresse dem med å sove hele natten og la dem ta den tiden de trenger.

Skrevet

Men er det fordi de er sultne? Jeg har nemlig hele tiden trodd det med datteren min, men som jeg forstår det i Wahlgrens bok, så er det bare én måte å trøste på og at de egentlig ikke trenger å spise i løpet av natten når de er så "gamle".

Skrevet

Uff, hjelpes, har lyst til å kvele Wahlgren av og til;)

Grunnen til at de våkner er sammensatt. Trenger og trenger å spise, morsmelk er jo sammensatt på en måte som gjør at den forbrennes fort og det er lagt opp til at barnet skal spise små og hyppige måltider. En annen ting er at at for lenge lenge siden var det mest gunstig i.fht. overlevelse at spedbarn våknet ofte i løpet av natten. Natten er skummel for små barn, og de trenger den samme tryggheten da som de gjør på dagtid. Babyer som sov natten gjennom hadde større sannsynlighet for å dø, og det kan derfor være at evolusjonsprosessen har gjort det slik at babyer våkner på natten. Sult kan da være en mekanisme som prøver å ivareta interessen av å våkne ofte på natten.

Skrevet

Ikke for å blande meg inn, men veldig bra skrevet KOzy K

Skrevet

Hehe- dette blir visst en diskusjon litt videre enn HI hadde tenkt:) Uansett- vi vekte lillemann når vi gikk og la oss (23-tida) og kan ikke huske at han noengang våknet av seg selv før han fikk tilbud om mat (men nå var han ganske lett å forutse- han hadde veldig faste "rutiner" for våkning).

Dere må ha masse lykke til! Håper dere lykkes bra, og at dere snart får gode netter:)

Skrevet

Haha:) Ja, jeg svelger absolutt ikke alt hun skriver i boken sin, og jeg kommer heller ikke til å følge den slavisk. Men alle bøker får en jo til å tenke og revurdere sine egne oppfatninger av tingenes tilstand. Tror jo jeg kjenner babyen min bedre enn alle andre i hele verden, men det kan jo være jeg har helt feil oppfatning av noe helt grunnleggende (som søvn og mat i dette tilfelle). Fint å høre hva dere andre tenker! :)

Skrevet

Tusen takk, sprudle. Det trenger jeg (vi). Innbiller meg at hun vil få det bedre med mer sammenhengene søvn. Etter at vi innførte fast føde (den siste uken) har det vært helt texas her.

Skrevet

Deilig å høre at det ikke bare er her det har vært problemer etter at vi begynte med fast føde...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...