winneboo Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 Hva er det som er vanlig når far har annenhver helg? 2 eller 3 uker? Jeg må ærlig innrømme at jeg syntes 3 uker er fryktelig lenge. Lengste jeg har vært borte fra henne var 2 uker å det var fordi jeg måtte til utlandet å jobbe å jeg trengte virkelig pengene(hadde ikke råd til å bli hjemme uten lønn de 2 ukene) Men nå snakker far om 3 uker i strekk, mens jeg mener 2 uker er passe. Sa at han kunne ha 2 uker på sommeren å heller ta en 1 uke på høsten eller jul. Hvem bestemmer dette egentlig? Vi har ikke satt opp noe samværsavtale å det kommer aldri til å skje heller desverre.
prinsessetamtam Skrevet 27. mars 2008 #3 Skrevet 27. mars 2008 Skjønner hva du mener...For min del er 1 uke maksgrense! Vi deler opp, slik at bf kan ha ferie med sønnen vår 1 uke av gangen, i 2-3 omganger gjennom sommerferien. Han er vant med å være hos faren sin annenhver helg og en ettermiddag i uka, så går aldri mer enn maks en uke mellom hver gang han får være med faren sin heller. Tror forøvrig 2 uker i sommerferien går under "minimumssamvær" for bf.
winneboo Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 27. mars 2008 Oki. Dette blir første gang han har utvidet samvær om sommeren fordi hun har vært for liten de andre sommerene. Så nå har hun max vært hos faren sin i 4-5 dager i strekk som da har vært en langhelg innimellom. Men nå ser hun han kun 4 dager i mnd fordi det blir ikke tid til samvær en ettermiddag i uken fordi jeg er ikke hjemme fra jobb før kl 17 å hun legger seg kl 19 å han bor en halvtime unna, men det er så mye kø at han hadde ikke rukket å fått henne hjem til leggetid. Tror det holder med 2 uker egentlig. Har jo bare 3 uker fri i sommer selv så har jo lyst til å ha noen dager med henne hjemme selv også, for ser jo knapt hverandre i en stressende hverdag med jobb. Så hadde jo vært kos om jeg fikk 1 uke med henne i sommer.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #5 Skrevet 27. mars 2008 hmmm... pappaen her hadde min datter 2uker i fjor.. aldri vært snakk om 3.. nå jobber jeg på en skole, og har da ferie i hele juli.. men i fjor så jobba jeg når hun var hs far.. og hadde ferie når hun var hjemme Deilig..
prinsessetamtam Skrevet 27. mars 2008 #6 Skrevet 27. mars 2008 Poenget mitt (som jeg klarte å surre bort litt), er egentlig at når veslajenta di ikke har så hyppig samvær med faren, forstår jeg godt at du syns 3 uker er for lenge. Uansett vanskelig puslespill det der med bf, samvær og ferier. Mange hensyn som skal tas! Men for oss funker det hvert fall fint å dele opp ferien.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. mars 2008 #7 Skrevet 27. mars 2008 når far har så lite samvær til i det vanlige så syns jeg det er rart om hun skal være der i3 uker. spesielt når det resulterer i at du ikke får noen uker med henne... her har ikke faren småen på sommerferie. men han har sine 4 timer i uken og en overnatting anden vær helg
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #8 Skrevet 27. mars 2008 Er det ikke mulig at dere tar ferie på ulike tidspunkt? Og da kanskje 2+1 uke evt? Mannen min hadde sønnen sin i 2 uker i sommerferien tidligere, men har nå forhandlet fram 2+1 uke, og det er helt ok (han er 7 år, altså). Må jo gå an å ta litt etter litt, så kanskje 3 uker i strekk når han blir eldre?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #9 Skrevet 28. mars 2008 Hei, dette har jeg tatt opp med familiekontoret. Min datter er 1.5 år nå og jeg er redd far skal kreve 3 uker til sommeren. Jeg synes 2 + 1 uke senere er nok. Far har vært borte fra henne i 3 uker flere ganger, men hun er mye sterkere tilknyttet til meg. Hun er vant til å være borte fra meg men max 2 dager. Har vært borte 4 d en gang. Familie kontoret anbefalte max 2 uker, evt 1.5 ganger 2. Han kan ikke kreve 3 uten å gå til sak noe han ikke vil få gjennomslag for før sommeren. Og en dommer vil trolig aldri godkjenne det heller. Men jeg gruer meg til diskusjonen. Samtidig som jeg ikke tror han ønsker det ansvaret i 3 uker har han press fra familien bak seg til å gjøre noe slikt.
winneboo Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 28. mars 2008 Både jeg og far har fri i fellesferien, jeg får hvertfall ikke byttet dette, å han får heller ikke byttet. Syns 3 uker er lenge ikke bare fordi jeg ikke orker det, men fordi vesla er bare snart 2,5 år å hun skjønner jo ikke at jeg er borte. Men jeg vil jo at hun skal få tid med pappaen sin også men syns da at det holder med 2 uker. Hadde hun vært i skolealder så hadde hun forstått mye mer å jeg kunne da ringt å snakket med henne et par ganger under dette samværet. Men sånn som ting er nå så nytter det ikke å ringe datteren min mens hun er hos far for da blir dama hans gæren. Så jeg jeg syns 3 uker borte fra henne uten at vi i det hele tatt får snakket sammen er alt for lenge for et så lite barn. Men ja når hun blir eldre så kan 3 uker gå fint, men bare ikke akkurat denne sommeren. Skulle bare ønske han forstod dette, istenfor at det nå skal bli en uggen tone mellom oss. Har tatt flere mnd nå å fått en god tone igjen å nå er den blitt ødelagt fordi vi er uenige om sommersamværet
bærtæ Skrevet 28. mars 2008 #11 Skrevet 28. mars 2008 Da syns jeg at det er rett og rimelig at dere deler det opp i 2, på halvannen uke hver. Det er vel ingenting som tilsier at det er faren som skal ha alle ukene med barnet om dere har ferie samtidig?? Han har krav på 3 uker ja, men når barnet er så lite skulle det bare mangle. Dessuten har barnet godt av ferie med mamma også, og ikke bare hverdag. Syns absolutt ikke du skal gi deg på dette. God og dårlig tone tror jeg desverre vil komme å gå uansett. Men ikke gi deg i diskusjoner ang krav du har for å få husfred. Selvfølgelig skal en velge sine kamper med omhu men jeg syns faktisk ferie og kvalitetstid med barnet er en viktig "kamp":=) Mitt intrykk er ihvertfall at jo mer en gir jo mer tar de. Å bevare husfreden går til tider rett og slett ikke da det da igjen kommer nye krav som er enda mer hårreisende heeh...
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #12 Skrevet 28. mars 2008 Jeg spurte mannen min hvordan han hadde tenkt i samme situasjon, og han ville ha delt 50/50 i ferien dersom dere MÅ ta ferie samtidig. Enkelt og greit. Han er utvidet "helgepappa". Håper det løser seg til det beste, og be evt familievernkontoret om hjelp!!
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 29. mars 2008 #13 Skrevet 29. mars 2008 Her har bf annenhver helg og de har vel "rett" på 2 uker sommerferie har de ikke? Men jeg synes også 2 uker sammenhengende er alt for lenge. Mina var hos pappaen sin i 5 netter og merket på henne at det var for lenge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå