Gå til innhold

Usymmetriske hofter på 6-måneders kontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på kontroll i dag og da var det også med barnelege siden det var 6 måneders kontroll. Etter mye tøying og bøying konkluderte legen med at hoftene var ussymetriske og henviste oss til UL på barneklinikken.

Noen som har erfart noe lignende? Det var ingenting i veien med hoftene ved tidligere kontroller.

Begynner jo å engste meg for at jeg har latt han sitte for tidlig, stå i fanget for tidlig eller at jeg har løftet beina ulikt ved bleieskift og påkledning...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillemor har usymmetriske valker på lårene, så jeg tenker det blir en henvisning på oss også!!! Det har ikke vært sjekket på tidligere kontroller hos oss.. Skal til kontroll på onsdag...

Skrevet

Vi opplevde det samme på seksukers-kontrollen med vårt barn. Valkene på lårende var usymmetriske, så vi ble henvist til sykehuset for UL siden barnet da var så liten. I og med at noen av verdiene på noen vinkler i hofta var litt lave, ble det satt i gang putebehandling (Frejkaspute). Denne ble brukt i tre og en halv måned. Tidligere denne måneden var vi på røntgen for å se om behandlingen var vellykket, og det var den, så da var vi ferdig med puta.

Tror ikke du skal ha dårlig samvittighet for at det er noe du har gjort feil i denne sammenhengen, men vi fikk beskjed under behandlingen at vi ikke skulle løfte barnet i beina når vi skiftet bleie, heller ikke skulle vi måle lengden på helsestasjonen da man ikke skal strekke i selve hofteleddet! Men dette får du helt sikkert beskjed om dersom noe er "galt".

Jeg synes det høres litt sent ut å oppdage dette på seks måneders kontrollen. Men dersom barnet ditt er seks måneder, så kan de ta røntgen istedet for UL, det gir bedre grunnlag for å si om barnet må behandles på noen måte eller ikke.

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Ja, er jo kjempesent å merke dette på 6mnd kontrollen. Men fikk ikke intrykk av at det var dysplasi han tenkte på. Dessuten er det vel ALT for sent å begynne med pute nå? Småen vil jo klikke hvis han ikke får bevege seg som vanlig..

I og med at de var fine før, lurer jeg på om jeg har påført dette på noe vis. Bare så synd det er lenge å vente på å komme til på ultralyd. Ingen hastesak i følge legen, men det er vel et godt tegn da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...