Gå til innhold

valget mellom vaginal & KS fødsel........

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har kjempet i 7 mnd for å få keisersnitt, av personlige årsaker!!! og endelig i februar fikk jeg innvilget ks=)

nå er det bare 2,5 uker igjen og jeg skal legges inn siste 14 dager, fortsatt av personlige grunner!

til tross da for at vi fikk innvilget ks, så jobber di på spreng for å overtale meg til å føde vaginalt alikevell....

jeg er såååå usikker altså, og jeg må si jeg syns det er unødvendig av di å mase på meg på den måten!

jeg er førstegangs fødende, så jeg vet vel egentlig ikke hva jeg går til-noen av delene!

men jeg har hatt samtale, å jeg vet ks er mere smertefult etter fødsel, og jeg vet vaginal fødsel er det beste for barnet!!!

men i min situasjon, føler jeg at jeg må være litt egoistisk- og tenke på meg selv!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm kan tenke meg at de maser fordi de vet at det er bedre for barnet og kroppen din å føde vanlig.. Skal ikke legge meg oppi grunnene dine, men kanskje du må si klarere fra da??

Er litt vanskelig for meg å vite noe om dette, fordi jeg vil ikke ha KS med mindre det er bedre for babyen, at den MÅ ut straks! Men vi er alle forskjellige!!

Skrevet

Skjønner egentlig ikke helt hva du vil med innlegget ditt, er du usikker på om du skal ombestemme deg eller vil du ha ut litt frustrasjon i forhold til sykehus personellet?

Om det er det første så svarer du egentlig på ditt eget spørsmål i innlegget og om det er det andre så må du bare være tøff og sikker i din sak.

Lykke til!

Skrevet

du kan sende meg en PM om du trenger litt inputs..

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva dine personlige grunner er .. men vaginal fødsel er sånn sett nesten alltid det beste hvis alt går som det skal.

Da kan man være oppe å gå noen timer etter fødselen, og ikke minst føle at du har gjort en stor prestasjon:)

Keisersnitt kan jo få mange komplikasjoner, og hvis du er så uheldig å få noen av dem, så må du regne med å være sengeliggende i mange dager og få full pleie... Kanskje ikke ha overskudd til din lille baby :)

Men som sagt.. Jeg vet ikke hva dine grunner for valg av keisersnitt er, og siden det er innvilget så er det nok gode grunner...

Så, du får bare tenke så det knaker og finne ut hva du tror som er best for deg selv:)

Skrevet

Jeg vet hvordan du har det med valget og det å føle at du blir forsøkt overtalt. Jeg har selv hatt to fødsler tidligere som endte med keisersnitt selv om jeg prøvde vanlig og nå tredje gangen har jeg selv vært frem og tilbake mellom å planlegge keisersnitt og forsøke vanlig fødsel en gang til. På sykehuset sa de til meg etter forrige fødsel at nå får du planlegge KS hvis du skal ha flere og på forberedende samtale med lege gikk hun ut fra at jeg skulle ha KS men i stedet for å få en dato fikk jeg samtale med overlegen som anbefalte å prøve vanlig fødsel igjen og det er frustrerende når de som du eg ser som autoriteter på området prøver å overtale deg til noe du kanskje ikke vil selv. Ja det er sikkert best for kroppen med vanlig fødsel, men et planlagt KS tror jeg kan være like bra for sinnet og hvis alt går som det skal er faktisk bedringskurven etter operasjonen veldig bratt - har ikke tatt lang tid etter mine KS før jeg har vært oppe og gått og kommet meg ut på småtrurer - ammingen har fungert og det har sef vært vondt i såret, men det har jo gått helt fint på sikt, mange som sikkert har mye vondt etter sying etter revning med vanlig fødsel og annet også. Nå har jeg fått dato til slutt for KS - ikke moro å gå mot det overlegen sier, men jeg må nå stå på det valget og er fornøyd med det. Du vet om dine grunner, ikke tvil på deg selv. Lykke til:)

Skrevet

Hei!

Synes ikke noe om at sykehuset presser deg slik. Nå har du fått inviliget ks, og i respekt for deg og ditt valg så bør de la deg være i fred. Du kan si at nå har du fått inviliget ks, så nå orker og vil du ikke høre mer om den saken.

Hadde en jordmor/gynekolog prøvd seg på meg på dette temaet, så hadde jeg blitt så skuffa. For i likhet med deg så har jeg mine personlig grunner som går over i det medisinske...

Du må stoppe munnen på dem på en eller annen måte. Lykke til, føler veldig med deg.

Skrevet

hvis du har fått innvilget ks, og vil gjennomføre det selv, så synes jeg ikke du skal tenke så veldig mye på for og imot(selv om det er veldig naturlig å tenke slik i graviditeten) . Da jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne føde normalt, tok jeg det som ett voldsomt nederlag. Jeg ville at alt skulle være perfekt. Mine to planlagte ks har vært veldig ålreite, og jeg hadde ikke noe særlig med smerter. Selvfølgelig river det litt i såret en liten stund etterpå, men jeg var opp å gikk etter noen timer, hadde også babyen sammen med meg hele tiden, kun når de syr igjen såret at du ikke har muligheten til det. Når det gjelder naturlig fødsel, så er det bra for barnet, iforhold til den naturlige utpressingsprosessen, der fostervann blir presset ut under fødsel, og babyen er jo med på prosessen selv. Under ks blir jo barnet bare hentet ut, og det kan jo sikkert oppleves som ett sjokk, men det er jo ingen smerter forbundet med det. Mange som uttaler seg om ks har hatt hastesnitt, det kan ikke sammenlignes med ett planlagt ks. Det er magisk stemmnig på operasjonsalen, og man merker at personalet synes dette er en fin opplevelse( iforhold til mange andre typer operasjoner;-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...