Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei..:)

Har dere hørt om å være for sein til å få jordmor?

ringte en helsestasjon i Trondheim i dag,for eg tenkte det va på tide å ordne med jordmor..(er i uke 14 no) men der fikk eg til svar at eg va forsein,og at eg skulle ha ringt med en gang eg visste eg va gravid..Og at fastlegen min skulle ha fortalt meg det her.. Og eg e første gangs fødende,korsen iall verden skulle eg visst det her,når ikkje min fastlege har noe peiling på den opplysningen eg fikk på helsestasjon.. Noen flere som har hørt om det der? Mene det e heilt sykt at eg skal staffes for noe eg ikkje har fått vite..Så no står eg uten jordmor..Kjipt!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det er fullt hos den jordmoren? Det er jo endel private jordmødre (alle?) som har refusjon også så prøv å ringe noen andre. Jeg ringte heller ikke før jeg var i uke 14, fikk også litt kjeft men det var fordi jeg ikke hadde fått tatt blodprøver, fått svangerskpspapirer ol. Regner med du har fått det hos fastlegen din?

Skrevet

tull og tøys. bestile i uke 16 jeg, og fikk time.

Skrevet

har hørt om det før ja,skrevet om det mange ganger her inne.

Du har jo et alternativ da og det er å ta en privat jm. Koster jo ikke så enromt mye,jeg betaler 300 kr pr gang (har valgt dette selv da) når en tenker på hvor mye det koster å ha et barn,så er jo ikke det så mye. Går jo ikke hver dag.Noe å tenke over,hvis du ønsker oppfølging av jm også-

En annen ting,slik burde det ikke ha vært. En burde ha fått jm når en ønsker det. Helt sykt at helsenorge skal være slik.

Skrevet

de kunne si at de hadde fullt frem til du skulle føde, men det var jo ikke grunnen de ga. å bestille jm i uke 14 er jo ikke forsent.

Skrevet

Eg e 25+4 og eg ringte til jordmor i forrige uke.da fikk eg time med en gang!!!

Skrevet

Kommer nok mye ann på hvilken komune du tilhører om det er for sent eller ei. Jeg tror at Trondheim er vanskelig å få jm,etter det jeg har lest her inne.

Skrevet

Hei,

Så dumt, jeg flyttet hjem til Norge i uke 20 og fikk jordmor med en gang. Jeg bor i oslo da, men anbefaler deg å prøve en annen helsestasjon eller prøve igjen på samme sted. Kanskje du møtte en med en sinnsyk dårlig dag den dagen... Har aldri hørt om noen tidsfrist for å få jordmor, dette er jo er SERVICE tilbud..

Lykke til.

Skrevet

Hei trondheimsjente!

Jeg har akkurat det samme problemet som deg enda jeg ringte i uke 8... Jeg var helt uviten om den "uskrevne regelen" at man måtte ta kontakt med jordmor med en gang og fastlegen min var også uviten om dette. På nettsidene til trondheim kommune opplyser de ikke engang om dette. Jeg har imidlertid forfattet et brev til kommunalråden i Trondheim og de 4 helsestasjonene. Fikk råd fra helsestasjonen om å klage til kommunen og det har jeg tenkt å gjøre!:) Skriver også et brev til fastlegen min om dette. Legen kan nemlig søke deg til jordmor og du bør prøve dette! Alle har jo krav på jordmor og jeg synes iallfall at førstegangsfødende skal prioriteres, så lenge de flergangsfødende ikke har komplikasjoner. Vi går faktisk glipp av blant annet fødselsforberedende kurs for mor og far hvis vi ikke har jordmor. Ellers: Det finnes ikke private jordmødre i Trondheim. De har ansatt tre nye jordmødre i kommunen, men de vet ikke når de starter og hvor de begynner på ventelista. Når har du termin da?

Skrevet

Får heller ikke jordmor..

Når jeg ringte sa dem at siden jeg var 2-gangs fikk jeg ikke stå ¨på venteliste engang..

Det er underbemannet med jordmødre her i tr.heim men veit om folk som har ringt til plasser litt utafor tr.heim og fått, men skal du ha jordmor i selve tr.heim må du ringe såsnart testen er positiv ja...

Skrevet

Fikk beskjed fra helsestasjon at det va forseint med sånn gruppemøte for meg som har termin i september.. det va allerede gått.. og at dem som hadde vært på det møtet fikk utdelt timer etter det.. Høres ut som om Trondheim e en heilt umulig kommune når det gjeld det der ja..men eg blir ikkje å gi meg så lett.. skal ta en del telefoner i mårra. Gir meg ikkje!! ;) Kjempebra Sofie at du står på!! heilt på tryne det her så..

Legen min sa no til meg at eg måtte bare kontakte helsestasjonen på nytt og be dem ringe han.. så vi får se kor det går det der.. om ikkje det går,så får eg finne på noe annet lurt.. Tusen takk alle sammen for alle innleggene.. godt å høre på tips og korsen eg skal gå fram:)

Skrevet

Sjekk innboksen til trheim79:) Så også en annonse i Adresseavisa i dag hvor ei jordmor som heter Berit reklamerer med fødselsforberedende kurs. Tlf: 41 26 20 39. Jeg skal prøve å få napp hos de kommunale mødrene først, men dette er i hvert fall en sjanse til å få kurs!

Skrevet

Hei,

Er også fra Trondheim. Jeg ringte jm i uke sju, og dette var rett etter jul, -så jeg synes jeg var rimelig tidlig ute... dama bare lo av meg, "ja da er du nok altfor seint ute...". Men jeg ble satt på venteliste og fikk jm (som nå er sjukmeldt). Helt idiotisk at man ikke engang får gå kurs på helsestasjonen fordi man ikke har jm.

MEN det er mulig å få jm i de nærliggende kommunene, har hørt om noen som har fått i klæbu og i melhus...så hvis du har bil er jo ikke det ille.. Barselgrupper blir satt opp på den helsestasjonen du sogner til etter at barnet er født, så der mister du ikke noe ;-)

Skrevet

sofie78.

Flott at du har klaget til kommunen. Det gjorde jeg og! -riktignok ikke fått noe svar, dvs jeg fikk svar fra jm foeninga. Har også sagt fra til legesenteret mitt om at jm må bestilles med engang!

MEN vi har ikke noe KRAV på jm. vi har krav oppfølging av jm og/eller lege...

Skrevet

Her på fosen har vi ikke jordmor for tia.., alle tre er langtids sykemeldte.. Folk føder alene på badet hjemme, på ferjen, i taxier.., er helt sykt..!

Skrevet

Jeg bor i Trondheim og ringte også i uke 7, rett før jul. Fikk time med jordmor uten en kommentar. Måtte ha vært veldig heldig jeg da, for det virker som om ingen her i byen får jm.

Jm snakket om det litt på fellesmøtet også, helt fortvilet de også over å måtte sende vekk så mange gravide.

Skrevet

heisann! Jeg fikk beskjed av en venninne den dagen jeg oppdaga at jeg var gravid at det var bare å ringe jordmor med en gang.. ringte vel i uke 6 tror jeg..og allerede da begynte listene og fylles opp. (jeg skal ha i august)..

Det er desverre ikke slik at ALLE HAR RETT på jordmor.. men det burde vært slikt.. det er ikke nok ressurser i trondheim til dette..det er vanvittig mange som ikke får jordmor...

Legen min viste heller ikke om dette... Så hadde dert ikke vært for venninna mi hadde ikke jeg fått jordmor.. Men det har stått en del om det i avisen blant annet for de som følger litt med der.. adressa osv..

Private jordmødre er ikke å oppdrive i Trondheim så vidt jeg vet..

Men jeg er førstegangs..og jeg ser ikke på det som noe sykt krise om jeg hadde mått gått til legen min istedet... snakk med legen om det... Så har de sikkert forståelse for at du vil prate litt lengre på timene osv.. De skal være der like mye for dere som jordmødrene.. Og er det noe dere lurer på som dere tror en jordmor må svare på ..så er det bare år ringe den jordmora som er i den sonen deres tilhører og høre om dere kan få stille ett spørsmål...

Uansett så er hele opplegget helt rævva... Får ikke privattime til jordmor jeg heller før jeg er i uke 24.. Har hatt maaaange spm før den tid som legen min har måtte besvart.. I trondheim er første jordmortime gruppetime..rundt uke 16... Med flere andre.. deretter ikke noe før uke 24...

klem og lykke til!

Skrevet

jeg er rett over 14 uker på vei og jeg ringte jordmor sist uke, ante ikke at dette var noe jeg måtte bestille selv, siden jeg er førstegangsfødende og ikke vet alt, hehe.. fikk bare beskjed om at hun hadde ganske fullt men at jeg kunne få komme på en dobbeltime noen dager før jeg skulle på ordinær UL. så det ordna seg jo! men jeg bor i en ganske liten by så det er kanksje lettere å ordne uansett..

Skrevet

jeg bestilte aldri noen time selv jeg.... går til kontroller på sykehuset buskerud pga sykdom, og legen der bare ordnet det. i utgangspunktet er det bare nødvendig med legeundersøkelser, men jeg er svært glad for samtalene med jordmor.

jeg syns det er helt ille at ikke alle gravide får dette tilbudet. selv er jeg 2.gangs, men føler likevel jeg har behov for jordmor-timene:) ingen svangerskap er like. en hører om stadig nye ting, rutiner på fødeavdelingene forandres osv....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...