Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare min barnehage som ikke serverer smør til barna og gir dem ekstra lett melk? Hadde første dag med tilvenning idag å stusset litt over hvorfor de ikke fikk smør på brødskiva. Jenta mi får alltid det hjemme å spurte etter det i barnehagen fordi osten falt av hele tiden, men da sa de bare: "Nei her spiser vi ikke smør skjønner du".

Hjemme så får hun også H-melk, men der så har de den melka med minst fett i. Er det jeg som har bommet helt her eller? Jenta mi er ganske slank så hun har ikke vondt av det mener jeg da.

Ikke at jeg har hengt meg oppi dette da, bare lurer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor gir du henne H-melk? Ingen grunn til det. Vi bruker kun ekstra lett melk, men smør på brødskiva får hun da :o)

Skrevet

Fordi helsesøstera sa at hun godt kunne få det. Er det noe galt å gi henne det?hmmm

Skrevet

Vi fikk også beskjed at H-melk var greit å gi siden gutten vår er en slank type.

Skrevet

Tror jeg hadde spurt i barnehagen hvorfor de ikke gir barna smør på skivene. Det er vel ingen grunn til at små barn ikke skal ha det! Barn trenger jo litt fett for å vokse! Det har blitt helt hysteri rundt dette her. Selvfølgelig kan barn ha H-melk! Med større barn som er overvektige er det selvsagt noe annet. Det er jo ikke sunt å bære på for mye, men da tør jeg påstå at de ekstra kiloene ikke stammer fra smør på skivene og H-melk!

Det viktigste er jo at barna er aktive og har et normalt, sunt kosthold med grønnsaker og grovt brød osv...

Hilsen en som gir 2-åringen smør på brødskiva, H-melk og til og med drister seg til å ha litt matfløte og ekte smør i potetstappa. (Fy skam!)

Skrevet

Smør på brødskiva var det rart de ikke får om de får maten i barnehagen(vi må ta med all mat unntatt lunch på fredagene selv). Men melkefett er ikke sunt fett så H- melk er ikke bra uansett. Om ungene er slanke(det er mi jente også) er det mye bedre å gi annen mat med sundt fett i. Som fet fisk osv.

Skrevet

Sønnen min får ekstra lettmelk og ikke smør på skiva.

At han ikke får smør kommer av at vi ikke spiser smør selv, så det ble bare sånn... Hvis vi er hos besteforeldre får han ofte smør siden de spiser smør selv og har det i kjøleskapet, og det er helt greit for meg. Har i grunn ikke tatt noe spesielt standpunkt her. I tillegg er jeg jo enig i at det er greit med litt smør når man har på pålegg som ikke sitter helt av seg selv....

Når det gjelder valg av melk så er det et valg vi har tatt i henhold til hva helsemyndighetene anbefaler. Hvis du titter på nettsiden til Tine så skriver også de at de fleste barn over ett år skal ha melk med mindre fett:

http://www.tine.no/page?id=147&key=8777&rid=59

"Ernæringsmyndighetene anbefaler at barna drikker lett-, ekstra lett- eller skummet melk fra ett års alder, altså de magre melketypene. Friske barn som vokser normalt, trenger ikke det ekstra fettet vi finner i helmelk. For barn som er svært småspiste kan man velge helmelk."

Skrevet

Ekstra lett melk skal jo inneholde ekstra med vitaminer, og er derfor anbefalt til barn. Ellers så skjønner jeg ikkehvorfor de ikke har smør på brødet da, er vel å ta ting litt vel langt. Man skal jo ikke slanke barn, og de trenger fett i den alderen.( untatt ved spesielle tilfeller da.)

Skrevet

I vår barnehage er det også ekstra lettmelk, men de får plantemargarin på brødet.

Kostholdet i barnehagen er nok lagt opp i forhold til at de fleste barn ikke trenger ekstra kaloririk mat. Vi som har den andre varianten (barn som trenger mer kalorier) får nok ikke gjennomslag for våre behov.

Prøver å ballansere det med å gi ekstra kaloririk mat hjemme. D.v.s. vi tilsetter smør, olje, H-melk og fløte der det går. Vi klarer såvidt å holde ham innenfor normalvekt når vi gjør det sånn. Etter en sykdomsperiode i vinter mistet han litt for mye vekt så da sendte vi med mat hjemmefra.

Skrevet

jeg synes det er meget spesielt å ikke ha smør i en barnehage. er det tilfelle vil jeg si det har blitt for mye fokusering på kropp,overvekt og utseeende. det er verken smør på brødskiva eller h-melk som er skyld i overvekt på barn og voksne. bare tenk tilbake 20 år.da var det lørdag med godtspising en gang i uka og ikke brus hver dag. problemet er at vi "koser" oss alt for mye.

min datter på litt over 2 år er en laaaang og meget slank jente. jeg prøver så godt det lar seg gjøre å "fete" opp henne med h-melk,smør og ellers mye kaloririk mat. hun er ikke noe matglad derfor lurer jeg inn kalorier der jeg klarer det.jeg er heller forsiktig med kaker og godteri. det er det tross alt ikke noe næring i.

jeg tror vi må begynne å fokusere litt annerledes og heller minke alt annet man putter i munnen i løpet av dagen!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...