Gå til innhold

Bilstol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det finnes tråder om dette allerede, men er litt lat og orker ikke lete :S Ikke skyt meg av den grunn... ;)

Er det noen som har tips her? Ønsker en bilstol som kan brukes fra starten og så lenge som mulig, som er lett å ta ut og inn av bil, gjerne med bærehåndtak. Blir selvfølgelig ikke lei meg om den ikke koster skjorta ;)

Har ikke sett på dette ennå, og blir glad for innspill :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

henger meg på her jeg!;)

Greit å høre hva andre sier om dette, er på utkikk selv med samme kriterier som du har;)

Skrevet

www.forbrukerportalen.no/test/bilbarneseter har en test av bilseter. Den viser at Maxi Cosi og Recaro Young Profi Plus er de beste og tryggeste setene. Veldig billige er de ikke da...

Det finnes noen "kombiseter" som man skal kunne bruke omtrent hele seteperioden (0-25 kg eller 9-36 kg). Disse kommer dårlig ut i testen, slik jeg forstår det i hovedsak fordi de aldri vil passe helt for barnet, de blir enten for store eller for små. Altså for mange kompromisser underveis.

Jeg har prøvd å finne flere tester av barnestoler, men har faktisk ikke funnet noen. Men jeg tror jo at forbrukerrådet har en nøytral test, som ikke favoriserer noen produsenter.

Selv får vi låne MaxiCosi av kusina mi. Jeg vet det ikke anbefales å kjøpe brukte bilstoler, men dette vet jeg jo hvor kommer fra, og hvordan det har blitt håndtert, så det føler vi oss trygge på. Å kjøpe av noen fremmede ville vi vært skeptiske til.

Skrevet

Takk for kjekt innlegg :)

Vet du hvilken aldersgruppe Maxi Cosi skal passe til da? Har sett litt på den nå, og prisen er jo ikke helt avskrekkende.

Skrevet

1)Siden du vil ha en bilstol som er enkel å ta ut og inn av bilen, så må du ha en base (dvs en "dings" du fester med bilbeltet/isofix-festene i bilen. Denne "dingsen"/basen står fast i bilen, og du klikker bare ut og inn bilstolen som du setter oppi denne basen . Altså du slipper å stå å knote med bilbeltene hver gang dere skal ut å kjøre. Noe som er veldig utrivelig i f.eks dårlig vær.

2) Det er en fordel at bilstolen ikke er alt for tung, siden du vil bære den med deg.

3)Bilstolen må ikke skrå for mye, slik at barnet blir sittende for mye rett opp og ned.

4)Og siden du vil bære den med deg må den være beregnet for det.

Jeg har to alternativ jeg vil anbefale deg å vurdere:

1)Maxi Cosi med base. Lett og liten stol, god sittestilling. Best i test. 0-13kg.

Pris: ca 1000kr for bilstolen (på tilbud), og ca 1500 for basen. Dvs ca 2500 kr totalt.

2) Akta Graco Logico S. Lett og liten stol (litt større og bitte litt tyngre enn maxi cosi'n, men til gjengjeld så har du den litt lengre). 0-13kg.

Pris på tilbud 1600kr totalt for stol og base. Altså ett mye billigere alternativ enn maxi cosi'n.

Ps.jeg har brukt begge typene, og akta graco'n falt meg best i smak. Dette begrunner jeg med at når prinsessa hadde vokst ut av maxi cosin, så var akta graco'n fremdeles passe (Maxi cosin er mye smalere over skuldrene og litt kortere). Og ikke minst den store prinsforskjellen!

Skrevet

Hei

Her er det viktig å lese testen på forbrukerportalen nøye.

Det stemmer at maxicosi er testvinner med ISOfix. Men den får lavere score enn andre når basen monteres med belte eller når bilstolen monteres med belte.

Jeg har og anbefaler BeSafe iZi Sleep. (1799,-)

Den kommer med ISOfix base (1499,-) for de som har dette.I tillegg passer den på en rekke vognunderstell og kan brukes i liggeposisjon utenfor bil.

Det kommer en ny test i slutten av juni som tar for seg alle nye stoler. For de som har termin etter dette, hadde jeg ventet til disse resultatene kommer.

Skrevet

hei. min samboer jobber med å selge barnestoler. han anbefaler izi kombi.( 0-18kg bakovervendt og 9-18 forover vendt) koster ca 3500 men er en en stol du kan ha i en god stund frem..

Skrevet

Vi var og så på bilstoler hos en forhandler, han demonstrerte festing med bilbeltet, og det så jo ikke så vanskelig ut. Overraskende enkelt synes faktisk jeg.

Denne forhandleren var også litt skeptisk til ISOfix-base, fordi han mente den ble for fast om man krasjer. Dersom man fester setet med beltet vil det flytte litt på seg (bikke mot stolryggen), og dermed ta opp en god del av støtet på denne måten, mens med basen vil stolen sitte helt fast og forplante støtet til babyen. For oss virket dette egentlig ganske logisk, men vi ble usikre på hvor fast denne basen egentlig er. Gir den ikke etter i det hele tatt? Er det noen som har greie på dette?

Forhandleren sa at han selvsagt solgte baser også, og han skulle ikke nekte oss å kjøpe det, men han ville informere om det han mente var en svakhet med dem. Vi ble jo veldig usikre, alle andre har sagt at de anbefaler ISOfix pga sikkerheten.

Når jeg først er i gang kan jeg jo også spørre om noen har synspunkter på framsete eller baksete-plassering av barnesetet? Vi har ISOfix bak, og kan koble ut airbagen foran. Jeg har alltid hørt tidligere at barnet skal plasseres foran, men nå har jeg hørt at bak er sikrere, mindre trykk ved evt kollisjon. I tillegg er det som sagt der det berømmelige ISOfix-festet er.

Skrevet

Min søster og jeg (begge gravide) var å så på barneseter. Utrolig forskjell på hvor tunge setene er å bære!!

Skrevet

seter med bærebøyle går fra 0-13 kilo. ikke hørt om noen som "varer" lenger. i barnas hus har de et sete som er godkjent fra 0 kilo og til 20 tror jeg, men han butikkmannen anbefalte det ikke for nyfødt,da hodestøtten ikke var tilstrekkelig og det var nokså rett i ryggen.

vi skal ha et maxi cosi sete med base, fordi det er enkelt i bruk, og kan brukes både med isofix og sele. jeg har ikke isofix i min bil.

desverre koster det ca 3000. ingen å arve av heller. har tittet på finn, og har funnet noen brukte som ser helt nye ut, og som bare er brukt i 7-9 mnd. vi vurderer dette. årsmodellen kan vi sjekke via produsenten, så er ikke redd for å kjøpe et altfor gammelt et. er selvfølgelig skeptisk....

det er nok sånn at det første setet bare kan brukes en begrenset tid... senere varer de litt lenger.

du kan oxo sjekke om helsestasjonen har en utlånsordning, om forsikringsselskapet ditt har det eller om det finnes en barneutstyrforretning i nærheten som oxo har utleie. vet dette finnes i drammen i alle fall.

Skrevet

Akta Graco Duologic, bakovervendt fra nyfødt til barnet er ca. 4 år(0 - 18 kg) egen babydel med base. Setet kan festes med trepunktssele, topunktssele eller isofix.

Ser du på testen hos forbrukerrådet så fikk dette setet best score av alle på sikkerhet ved kollisjoner, men noe kritikk for at det lett kunne feilmonteres(noe jeg selv og mange andre med meg har vanskelig for å forstå. Det skal mye til å feilmontere det). Uansett nå i april kommer den nye utgaven av setet hvor risikoen for feilmontering er eliminert. Det er et suverent sete, dette skrev også forbrukerrådet i testen sin:. Kollisjonstestene viser nemlig at stolen er solid bygget og konstruert. Barnets komfort er dessuten god.

Den koster litt men kan du bruke den til barnet er fire år så blir ikke det mye per år og du slipper å kjøpe noen stol etter babysetet siden setet vokser med barnet.

Gutten vår på 2,5 år kan nok bruke dette setet et par år til enda :-)

Uansett husk at man alltid bør prøve barneseter i bilen før man kjøper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...