Gjest Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 Hvor i alle dager finner dere lønnsoversikter? Har letet og letet på nett nå og alt jeg finner er en superlang tabell jeg ikke skjønner all verden av og som umulig kan stemme? Og så lurte jeg på om det er mulig og vanlig at man som lærer av og til tar vikartimer for andre lærere/kollegaer og dermed tjener litt ekstra?
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 Hva med denne? http://www.utdanningsforbundet.no/UdfTemplates/Page____52423.aspx Vikartimer er bare kjekt; mer i lomma;0) Men med full jobb, blir det ikke så mange vikartimer..
rødhette* Skrevet 27. mars 2008 #3 Skrevet 27. mars 2008 Og de prøver heller å omdisponere evt sette inn andre vikarer i stedet, for det blir billigere for dem..
selfangerkjerringa Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 Her jeg jobber er det vanlig at de fast ansatte lærerne tar vikartimer innimellom for å dekke opp blant annet sykefravær og kursrelatert fravær blant kolleger. Det blir nok i det lange løp både billigere og enklere for skolen at det gjøres slik enn at det leies inn eksterne folk - og ikke minst mye mer stabilt for elevene.
piano♫ Skrevet 27. mars 2008 #5 Skrevet 27. mars 2008 Denne tror jeg skal stemme: http://www.utdanningsforbundet.no/UdfTemplates/Page____43686.aspx Ja, det er mulig å ta enkelttimer for å tjene litt ekstra. Det er bare å gi beskjed til inspektør (eller den som organiserer vikartimene) om at du er villig til å ta timer i den og den perioden - og at du har mulighet da og da. Vet at mange lærere vegrer seg for å ta ekstra vikartimer, fordi arbeidsbelastningen er for stor i det daglige. Dette gjelder særlig de som har kontaktlærerfunksjon, som igjen innebærer mye kontakt opp mot elever (i skoletida).
rødhette* Skrevet 27. mars 2008 #6 Skrevet 27. mars 2008 selfangerkjerringa: det der stemmer delvis. Hos oss omdisponerer de folk, for å dekke fravær, i den grad de kan det. Da har de ingen ekstra utgifter. Men ved fravær der det må betales lønn til en ekstra person, er det billigere med en ekstern person enn en av de som er hos oss. Vi som allerede jobber fullt skal ha mer betalt enn en ekstern vikar.
Gjest Skrevet 27. mars 2008 #7 Skrevet 27. mars 2008 Tusen takk Chanelle! :-) Var den jeg letet etter. Hvor mye lønnsvekst er det i dette yrket pr år? 3%?
selfangerkjerringa Skrevet 27. mars 2008 #8 Skrevet 27. mars 2008 rødhette: det avhenger nok litt av hvor man er ansatt også. Her jeg bor kryr det ikke akkurat av vikarer heller... lite sted vettu Omdisponeringer er første måte å løse ting på ,men når det ikke går må det vikartimer til. Og da er det lettere å bruke folk som allerede er på huset enn å ta inn andre. Det er i hvert fall større sjans for faktisk å få tak i noen...
Gjest Skrevet 27. mars 2008 #9 Skrevet 27. mars 2008 Piano, vet du hvor stor lønnsveksten pleier å være pr år? Er den virkleig så lav som 3%
Pysa Skrevet 27. mars 2008 #10 Skrevet 27. mars 2008 I min kommune får vi ikke betalt for vikartimer, bare avspasering. Det er jo kjekt det også, men det hadde vært bedre med noen ekstra kroner.
piano♫ Skrevet 27. mars 2008 #11 Skrevet 27. mars 2008 Det der er jeg usikker på. Står en del inne på Utdanningsforbundet sine hjemmesider, her står det hvordan det gikk for lærerne i fjor: http://www.utdanningsforbundet.no/UdfTemplates/Page____52421.aspx Men det er jo hovedoppgjør i år, og det spås at det skal bli et godt oppgjør for lærerne. Tror ikke at organisasjonen vår kommer til å gi seg uten kamp, hvertfall.
rødhette* Skrevet 27. mars 2008 #12 Skrevet 27. mars 2008 Lettere, ja, men det betyr ikke at det er mer lønnsomt. Så lenge vi snakker om økonomisk lønnsomhet, da..
piano♫ Skrevet 27. mars 2008 #13 Skrevet 27. mars 2008 På vår skole har klubben (Utdanningsforbundet) tatt opp dette. Her har det vært mye bruk av ufaglærte vikarere (eks kontordama, bussjåføren mm). Nå har kollegiet reagert og forlangt at vi skal spørres først (såfremt det ikke finnes alternativer med utdanning). Elevene og god læring bør jo stå i fokus her...
Gjest Skrevet 27. mars 2008 #14 Skrevet 27. mars 2008 Ja, det hadde vært greit med et saftig lønnsoppgjør siden jeg begynner nå til høsten selv ;-) "Alle" spår jo oppgang i lærerlønnen nå pga begynnende mangel på lærere.
piano♫ Skrevet 27. mars 2008 #15 Skrevet 27. mars 2008 Hvordan er jobbmulighetene der du bor da, Alva***?
Gjest Skrevet 27. mars 2008 #16 Skrevet 27. mars 2008 Jeg vet ikke helt, på den nærmeste skolen ser det i grunnen veldig lovendes ut for å få en ganske stor vikarstilling om ikke annet, men er ikke helt sikkerpå om jeg egentlig vil jobbe der selv om jeg trives godt der, blir så nært og eldstemann skal gå på den samme skolen fra høsten av. Til de litt lenger i fra vet jeg ikke så mye enda, blir antagelig klat inn til intervju om et par uker og da får jeg sikkert vite litt mer, men om jeg får tilbud om jobb på den ene skolen jeg håper på, så vil jeg takke ja der. Var innom og leverte søknad ( i tillegg til den tl kommunen) og da var rektor kjempepositiv i hvertfall og sa de helt sikkert tok kontakt og spurte flere ganger om jeg ville ha 100% stilling for det trengte de virkelig folk som ville ha. Så bli liksom litt optimistisk da :-)
piano♫ Skrevet 27. mars 2008 #17 Skrevet 27. mars 2008 Høres jo positivt ut - krysser fingrene for deg. Selv venter jeg på at stillingene skal utlyses. Har hatt 100%-vikariat i to år, blir sikkert ikke fast denne gangen heller... Men har god tro på å få noe da. Jeg har fulgt klassen min i 2 år nå, og blir veldig overrasket dersom jeg ikke får ha de i 10ende også. *vil ha faststilling*
Gjest Skrevet 27. mars 2008 #18 Skrevet 27. mars 2008 *krysser fingrene for piano* :-) Greit å følge dem til veiens ende ja. Etter neste år vil du vel uansett få fast? Tror i hvertfall det er slik at de ikke har lov åla en lærer gå på vikariater i mer enn 3 år uten å tilby noe fast. Jeg regner ikke med å få noe fast med eng gang, men håper å få fult vikariat i det minste :-)
piano♫ Skrevet 27. mars 2008 #19 Skrevet 27. mars 2008 Jeg har også hørt det der om 3-årsregelen. Håper det stemmer. Kan jo hende vi etterhvert vil ha en lillebror eller -søster til guttene også ;-). Men det setter jeg ikke i gang med nå som jeg er sååå nært fastjobben, det er helt sikkert.
rødhette* Skrevet 27. mars 2008 #20 Skrevet 27. mars 2008 piano: eksterne vikarer kan jo faktisk være faglærte, da... (Men, sjelden de er det, dessverre....)
piano♫ Skrevet 27. mars 2008 #21 Skrevet 27. mars 2008 Ja, selvfølgelig kan de det. Og det er jo flott. Det har bare ikke vært realiteten hos oss...
selfangerkjerringa Skrevet 27. mars 2008 #22 Skrevet 27. mars 2008 kryss fingrene for meg og da! jeg får kanskje forlenget vikariatet mitt (70%) ut semesteret, og håper desperat det dukker opp vikariater til høsten også. Jeg skal ta deltidsppu i to år framover, og det blir veeeldig trangt i selfangerheimen om det skal skje uten noen form for inntekt
Gjest Skrevet 27. mars 2008 #23 Skrevet 27. mars 2008 Skal krysse fingrene for deg også! Selvsagt :-) Jeg er ferdig med min 2 årige PPU deltid nå til våren/sommeren, endelig! Studiet er ikke så veldig vanskelig da, så det går sikkert kjempebra skal du se, og du får nok noe jobb uansett.
piano♫ Skrevet 27. mars 2008 #24 Skrevet 27. mars 2008 Krysser selvfølgelig fingrene for deg :-) Du skal se det ordner seg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå