Gjest Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 Kjenner jeg blir skikkelig provosert når jeg hører slikt fra fagmiljøet. "Det er mye vi kunne ha gjort som vi vet virker, men som vi ikke har penger til". Blir lei meg av å tenke på at mange flere kunne overlevd sykdom hvis bare det hadde vært nok penger. Nå f.eks er det debatt om livmorhalskreft. De forventer å kunne redde 50 norske kvinner hvert år..... men så var det dette med pengene da.....
Gjest Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 Ja, det er provoserende. Og det blir bare verre og verre. Stykkprisfinansiering ved sykehusene har tatt fullstendig av, det finnes nesten ikke omsorg igjen, bare det livsnødvendige, gjerne ikke det en gang. Det samme gjelder forsåvidt i den kommunale helsetjenesten og. Det vi lærte av omsorg og empati på skolen, det er det ikke tid til, det vaskes bort, for det økonomiske er i fokus. Ja, vi er heldige som har et så godt helsetilbud i Norge, og velferdsordninger som sørger for oss, men det kunne ha vært så mye bedre. Jeg var ferdig utdannet for litt over 10 år siden, og bare på disse årene har holdningen endret seg drastisk. Fra å ha pasienten i fokus, til å ha sparing og "fortest mulig ut herfra"-holdning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå