Næsningsfrua Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 Blir snart sprø, jeg... Er god på småunger, men tenåringer i fullt opprør er jeg ikke så god på! 14-åringen er en prøvelse om dagen, illsint for alt. Det går ei kule varmt rett som det er, og det store temaet er som regel overnatting hos kjæresten. Som forøvrig er 16 år. Hun bor nesten 6 mil fra oss, og slemme mor tillater ikke overnatting på samme rom, og ikke hver helg. Nå kom han hjem og fortalte at de var bedt på bursdagsfest hos noen venninder av kjæresten. Hadde ikke lyst til å si ja, masse 16-åringer, sikkert drikking osv. Men det løste seg da jeg sjekka kalenderen, og ser at det er samtalegudstjeneste dagen etter.Og da kan en jo ikke reise på fest med overnattig! Herlighet, smelling i dører, kjefting og det som verre er... Han kunne fint droppe det han, ikke noe problem. Og mor sa nei... Så nå er det isfront i heimen. Det er gøy med barn!
denise Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 Kjenner til ungdomshormoner ja. Kommer på da dei eldste var små, gleda meg til de ble større og mer selvstendige, men takke meg til de små som vi kan putte i seng klokka sju. Vet hvor de er, kan beskytte de på så og si alle måter.
Næsningsfrua Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 27. mars 2008 Han lånes gjerne ut, kan medbringe matpakke om nødvendig :-) Oppfører seg borte, og det beviser vel bare at han egentlig har oppdragelse...
Plutseliten :) Skrevet 27. mars 2008 #5 Skrevet 27. mars 2008 Tenåringer er utrolig søte og krevende. Her i huset har vi en med trass og en med hormoner Det at de tar det ut hjemme er bra tenker jeg.....for da er de trygge,og som du sier har oppdragelsen inntakt. Og du....jeg hadde aldri tillatt en gutt på 14 (eller 15,16,17..) overnatte på rommet hos min 16 åring.....
Næsningsfrua Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 27. mars 2008 ALLE andre får ligge på samme rom, har du ikke skjønt det? Jeg tenker som så, at om jeg tillater samsoving ( ha, tenk at jeg kunne bruke det ordet i den sammenhengen) så legger jeg forholdene tilrette for sex. De kan jo drive med sånn midt på dagen også, men ikke pokker om de får kose seg natterstider med min velsignelse!
Plutseliten :) Skrevet 27. mars 2008 #7 Skrevet 27. mars 2008 Jeg er også en av de som driter i hva alle andre får love til For når jeg snakker med de andre foreldrene er det ikke alle andre. Det er noen unntak,og de blir ikke fulgt tett nok opp hjemme i forhold til grenser og omsorg. Hun ene tok abort rett før påske,en annen røyker hasj og den siste har droppet ut av skolen. Så stå på ditt du,og ikke legg forholdene til rette i deres/venninnens hus. Hva de gjør på dagtid kan man ikke styre,men de signalene du gir i forhold til å begrense samværet til å ikke omfatte overnatting,tror jeg er en god investering. Synes du er flink jeg,det er ikke enkelt å vite alltid hvordan man skal håndtere disse store barna våre.
frøydis m/ 4 Skrevet 27. mars 2008 #8 Skrevet 27. mars 2008 Jeg tillater heller ikke min 17 års-jente å sove på samme rom som kjæresten. Skjønner at nå er det tidsbegrenset hvor lenge jeg kan nekte det, og skjønner meget godt at de kanskje bruker samme seng andre steder enn hjemme. Men enn så lenge er det jeg som bestemmer her,- og jeg tror også at man gir noen viktige signaler når man er litt striks på dette området. Og ALLE andre,- det er iallfall oppskrytt, enten ungene er 8 eller 15,- Har tilgode å oppleve at ALLE andre er mer enn noen.... Og det som er litt moro å oppdage er at jeg kan ha satt grenser for tenåringene mine, og de har kjeftet og smelt på meg som er så teit,- og så bruker de de samme argumentene som jeg har brukt når de snakker med veninnene i telefonen ti minutter etterpå. Da tenker jeg at jammen har de forstått litt likevel, selv om de for sitt bare liv ikke vil innrømme det overfor oss
Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. mars 2008 #9 Skrevet 28. mars 2008 Ja det er noen runder man må gå etterhvert.......bare viktig å velge kampene med omhu. Merker jo det at man stadig må forandre innstillingen sin til diverse, for det er noe som er viktigere enn andre ting erfarer man etterhvert:-) Men å la en 14-åring overnatte hos 16-årig kjæreste!!!! Jeg heier på deg og synes du gjør det eneste rette!!! Det er vel engang slik at det er vårt lodd som mamma og ta støyten:-) Men jeg lover det - det går over!!!!! Phu......jeg er over det verste med førstemann..........og andremann har faktisk blitt endel roligere synes jeg:-) Let`s stick together!
Næsningsfrua Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 28. mars 2008 Mannen min og jeg har 4 tenåringer, 2 hver. Og de andre har glidd gjennom puberteten uten bølger i det hele tatt! Så dette er nok "straffa" vi fortjener.. Men innimellom ser jeg den lille gutten som ikke vek unna rompa mi de første 4 åra av sitt liv. Men flink til å lukke øra blir jeg!
Superlis Skrevet 28. mars 2008 #11 Skrevet 28. mars 2008 Kjenner meg veldig igjen i dette! Jeg er den strengeste i mils omkrets,ofte ødelegger jeg livet hennes også....men det får vi vel bare tåle...og være sånne grusome gledesdrepere:)) Jeg heier på deg!! Hormonbomba forklarte meg at i ukedagene er jeg stort sett verdens beste mamma,mens i helgene er jeg den verste....Hvorfor? Hun får ikke lov og drikke alkohol sånn som "alle" andre på 15 år.Nei de kan være verdens verste i den alderen...og verdens beste:) Lukk ørene du..jeg synes du er en fornuftig mamma,og helt sikkert verdens beste:))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå