Piken på landet Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 Er noe irritert nå... Kjøpte for noen måneder siden en gravidbukse til 1200 kroner, og nå har den raknet i stoffet. Er ikke bare sømmen, så det er ikke noe som er så lett å gjøre noe med akkurat. I dag var jeg å reklamerte på den. De hadde ikke flere igjen i min størrelse, så å gi meg ny kunne de ikke. Jeg syns det var like greit, for jeg har bare 2 uker til termin. Men da kom dama på at hun skulle levere buksa til sydame for å se om de kunne fikse det. Alle kan se at dette ikke er noe å fikse på, at det aldri vil bli fint, men men... Jeg bor langt fra butikken (må ta båt og greier, og det koster en del å reise frem og tilbake) og har så kort tid igjen til å bruke buksen at jeg ikke syns noe særlig om å levere den inn. Ikke blir det akkurat enklere for meg å reise etterhvert heller. Så jeg spurte fint om det ikke gikk ann å ordne noe der og da. Om jeg kunne få halv pris tilbake eller noe sånnt. Men neida. Hun ville levere den til sydame, og viss det ikke gikk ann å gjøre noe, da kunne vi ordne noe "annet". Men nå har jeg begynnt å tenke litt her... Jeg er jo ikke så interessert i mer gravide klær nå, og jeg har ikke tenkt å være noe velvillig. Har tenkt å svare igjen med samme mynt viss buksen ikke kan ordnes slik at den er i samme stand som da den ble kjøpt. Kan jeg i følge kjøpsloven forlange pengene tilbake? Eller kan de gi meg tilgodelapp eller andre varer viss de vil?
M*A*S*H* Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 Jeg er ikke sikker men tror det er sånn: Butikken har to sjanser på seg til å reparere varen så den blir tilsvarende god. Hvis de ikke klarer det, har du krav på en ny vare el tilsvarende. Kan de ikke sende den til deg i posten evt? Kan jo hende du skal ha flere barn;-)
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 27. mars 2008 #3 Skrevet 27. mars 2008 I følge loven skal produsenten få muligheten til å utbedre feilen eller mangelen på produktet du har kjøpt inntil 3 ganger før du kan heve kjøpet (få igjen pengene eller ny vare som tilsvarer den du hadde kjøpt). Det er derfor hu foreslo sydame regner jeg med. Det varierer derimot stort fra bransje til bransje og butikk til butikk hvordan de velger å løse de forskjellige sakene. Selv er jeg vant til å håndtere reklamasjoner på litt dyrere ting enn klær, men vet at dersom varen kostet under 1500,- leverer man bare ut ny vare. Det kommer nok av den enkle grunn at varen ikke er en stor kostnad for butikken i dette tilfellet. (Dette er snakk om hvite- og brunevarer) Men som sagt det varierer fra bransje til bransje og fra butikk til butikk, da det ved slike tilfeller er butikken som dekker tapet av varen og ikke produsenten. Så regelen er at produsenten har rett på å utbedre feilen 3 ganger før ny vare blir levert eller du kan heve kjøpet. Mitt tips til deg er å ikke være en "sur og tverr" kunde,da oppnår du bare at butikken står hardere på loven.( De her jo loven på sin side i ditt tilfelle) Er du derimot medgjørlig og gir inntrykk av at du vil finne en løsning som passer begge parter vil jeg tro at den du snakker med jobber litt mer med å finne en god løsning for nettopp deg. (Feks en tilgodelapp eller noe) Du finner hele lovteksten inne på www.lovdata.no dersom du lurer på noe mer. bare søk på forbrukerkjøpsloven!
Piken på landet Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 27. mars 2008 Ja jeg vet godt at de har loven på sin side når de vil fikse varen, det er ikke det som er poenget her. Men alle kan med et halvt øye se at buksen aldri vil bli fin der den har raknet. Jeg har gått et år på søm linje, så jeg vet jo at resultatet er at de må finne på noe "annet". Så da lurer jeg jo på hva dette "annet" er. Jeg er ikke interessert i hverken en bukse som er forsøkt lappet på uten hell, eller en tilgodelapp i en butikk hvor jeg ikke kommer til å handle noe mer. Viss jeg kan kreve å heve kjøpet, så vil jeg jo helst det. Jeg forsøkte i dag å komme frem til en løsning som kunne passe for begge parter, men når de bare er sure og tverre, ser jeg ikke noen grunn til at jeg skal være så mye mer velvillig med dem enn de var med meg. Det er tross alt de som har solgt meg en vare som ikke holder mål, og det uten så mye som et beklager eller noe tegn til velvillighet når jeg da kommer for å reklamere.
Gjest Skrevet 27. mars 2008 #5 Skrevet 27. mars 2008 Butikken har rett til å prøve å reparere to ganger (ikke tre). Dersom de ikke klarer dette, og ikke kan gi deg ny bukse, har du krav på pengene tilbake.
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 27. mars 2008 #6 Skrevet 27. mars 2008 Skjønner at du er fortvilt over situasjonen, men det blir nok ikke bedre av at man er tverr. tenk deg selv om du skulle være den som hjalp deg? Mulig at ekspeditøren var ufin mot deg, men det hjelper sjeldent å være ufin tilbake samme hva. dette gjelder jo i alle situasjoner. Jeg tviler på at du får tilbake pengene, selv om skaden på buksa er ufiksbar. De prøvde vel først å gi deg ny vare, men hadde ikke din str?! da var steg nr 2 å fikse den som er ødelagt. Butikken selger en vare noen andre har laget, og står derfor ikke ansvarlig for dette produuktet slik du ser ut til å mene? (mulig jeg har tolket deg feil : "Det er tross alt de som har solgt meg en vare som ikke holder mål,") Synes at ekspeditøren var lite hjelpsom mtp at gravideklær er noe man ikke bruker over lengre tid, og jeg synes at det er rart at hu ikke gjorde mer for å gjøre deg som kunde fornøyd. Hadde du vært min kunde hadde jeg heva kjøpet, og deretter tatt en prat med leverandøren for å få dekka kostnaden butikken min fikk ved å gi deg pengene tilbake. innkjøpsprisen for den buksa er jo ikke 1200,- og butikken kan risikere å miste deg som framtidig kunde i tillegg til at du kan fraråde andre å handle der.
nr 6 på vei Skrevet 27. mars 2008 #7 Skrevet 27. mars 2008 Tror at du har krav på å få en ny bukse eventuellt penger tilbake. Det er nemlig stor forskjell på klær og andre varer/tjenester. Hadde feks den raknet i en søm så er det forståelig at de reparerer, men utenfor en søm så er det lov selv for en butikkekspeditør å bruke huet... Ikke aksepter en bukse som er sydd tilbake. Men hvilken kjede var dette da?
Piken på landet Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 27. mars 2008 Jeg ser ikke noe grunn til at jeg skal være noe mer velvillig enn ekspeditøren og eieren av butikken var mot meg. Det er de som har lagt lista for hvordan de vil tonen skal være. Å ja, jeg mener at det må da være selgeren som står ansvarlig når varen ikke holder mål? Det er da ikke jeg som står ansvarlig i alle fall? Derfor mener jeg at de kunne beklaget det, og forsøkt å gjøre det beste ut av situasjonen. Men når de ikke gidder det, så gidder ikke jeg heller det. Hadde de hatt ny bukse til meg, er jeg fullstendig klar over at jeg måtte tatt i mot den uten å protestere. Men å ta i mot en bukse som er forsøkt lappet på er jeg ikke interessert i...
Piken på landet Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 27. mars 2008 Ja ikke sant? Det er ikke noen kjede butikk, og jeg har ikke lyst å "henge" ut butikken her inne. Ikke så lenge de prøver å ordne opp ihvertfall. Men blir det noe mer tull og dårlig kundebehandling, så skal jeg ikke være sen med å advare mot denne butikken her inne :-) Det er vel den makten en har som forbruker :-)
Gjest Skrevet 27. mars 2008 #10 Skrevet 27. mars 2008 I følge kjøpsloven skal leverandør/butikk ha mulighet til å fikse varen 3 ganger, FØRE du kan heve kjøpet og få pengene tilbake;) Den 4 gangen du leverer buksen, skal du KUNNE velge mellom noe nytt eller PENGENE TILBAKE;) Desverre, men det er sånn, jobber i butikk selv, og jeg syntes det er leit ovenfor kundene, for noen forstår bare ikke.... De blir skikkelig sinna, men det er staten som bestemmer dette! Dette har du krav på innenfor 2 år.......
Gjest Skrevet 27. mars 2008 #11 Skrevet 27. mars 2008 Men vil legge til, at på min jobb, ser jeg det ann, som at feks i din situasjon, hadde jeg gitt deg tilgode lapp, og det kunne hun damen gjort også!!!! Det er visse regler for å gi tilbake pengene også desverre!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå