Ønskebaby08*12 Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 Jeg fikk plutselig en følelse av å være en dårlig blivende mor... jeg er nå 15+1, og har ennå ikke vært til jordmor/lege for å høre om det er hjertelyd. Har vært på førstegang kontroll, og siden hos legen for å få sykemelding, og da var det for tidlig å høre hjertelyden uansett, uke 9. Har ikke fått time hos jordmor før i uke 22. Den ordinære UL er ikke før 21 april, så før den tid vet jeg jo ikke om den lille har det bra. Har valgt å ikke ta tidlig UL, da jeg ikke har hatt noen tidligere aborter( første gang gravid), eller blødninger/misfarget utflod i dette svangerskapet. Magen og brystene vokser og kvalmen er avtagende, men fortatt veldig merkbar. Så jeg er nok gravid, men jeg har altså ikke sett eller hørt den lille ennå.. Fikk liksom litt dårlig samvittighet ovenfor barnet mitt. Akkurat som om jeg ikke passer godt nok på, samtidig er det noe med fornuften som sier at så lenge ingenting tilsier at noe er galt, så er det bra der inne. Jeg vil liksom ikke være virke for hysterisk. Er det andre som har det sånn? eller er det bare meg, har liksom innrtykk av at de fleste har hørt fosteret/ sett det i 2.tri
Kjærlighet <3 Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 Nå fikk jeg en ul i uke 8 da, i forbindelse med at jeg ble lagt inn pga hyperemesis. Men hadde det ikke vært for det hadde jeg ikke hatt ul, enda og heller ikk ehørt hjertelyden. Skal ikke på ul før om 5 dager (har nedtelling nå:-) Da er jeg 20+1 etter mens termin. Legen har ikke hørt etter hjertelyden enda. Som flergangsfødende får en jo bare kontroll mellom uke 8-12 og så er det ikke noe mer før ordinær ul, og deretter jordmor i uke 24. Tror det er sånn at man oftest hører om dem som HAR sett eller hørt hjerte slå...:-) De som ikke har hørt eller sett lager sjeldent innlegg om det. Så her inne kan det nok se ut til at "alle" får tidlig ul og hører hjerte tidlig i svangerskapet. :-)
...♥... Skrevet 27. mars 2008 #3 Skrevet 27. mars 2008 Heihei!=) Så godt å høre at det er flere i samme situasjon som meg! Jeg er også i uke 15, og skal på ultralyd den 21.april! Er førstegangsfødende og har verken hørt eller sett babyen enda...Så du er nok ikke alene;) Blir spennende på ultralyd da!
malise Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 Samme her. Skal til ultralyd 25. april. Var til lege sist da jeg var 10+3 og han forsøkte ikke å lytte etter fosterlyd. Skal til legen igjen 7. april, kanskje jeg får høre da. Føler meg veldig gravid og magen har vokst, men man begynner å lure om alt er bra likevel.
...♥... Skrevet 27. mars 2008 #5 Skrevet 27. mars 2008 ja, det er liksom så merkelig å være gravid... Hehe... Tror ikke det blir virkelig for meg før jeg har vært på ultralyd og fått sett at det virkelig er en bebis der! Blir spennende å se!
Ønskebaby08*12 Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 27. mars 2008 Kjenner meg igjen... jeg har vanskeligheter for å forstå at det er noe levende inni meg, merker jo det at kroppen forandrer seg, men likevel. Så før jeg får se/høre nurket virker det hele litt uvirkelig. Noe som fører til mye undring, bekymring og engstelse også. Hva om noe er galt, og jeg ikke merker det? Hvordan har den lille det? utvikler h*n seg som den skal? osv
sofie78:) Skrevet 27. mars 2008 #7 Skrevet 27. mars 2008 Jeg var først med legen i uke 13 og skal til UL i uke 19. Det er litt ventetid, men det er faktisk vanlig å ta første kontroll hos legen i uke 10-12 og UL i uke 17-19. Jeg prøver å være tålmodig, men det er ikke så lett:) Tiden går uansett veldig fort, og jeg gleder meg til å se hva som er inni magen min!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #8 Skrevet 28. mars 2008 Var ikke det litt veeel lang tid mellom kontrollene? 13 uker? Slapp av, det er faktisk ikke vanlig å få UL, annet enn den "ordinære" UL. Går svangerskapet som det skal, får man ikke tilbud om flere UL. Og hjertelyden hører man jo hos legen, så da er det jo ikke så rart du ikke har hørt noe ennå ( om du ikke har kjøpt en doppler til hjemmebruk da) Du vil jo se babyen i ca uke 18-19, men bestill deg en time hos legen hvis du vil høre hjertelyden før, da vel? Syns legen burde ha bedre kontroll over hva du går igjennom i svangerskapet.. Mener ikke du skal renne ned døra der, men jeg har kontroll 1 gang i mnd, og syns det er helt passe.. Er dere andre oftere/sjeldnere?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #9 Skrevet 28. mars 2008 Kjenner meg veldig igjen i de følelsene. 15 + 1 i dag. Vil liksom ikke vere hysterisk og renne ned legekontoret når det ikke er holdepunkter for det. Har kun vært på førstegangskntrl hos lege. Ikke hørt hjertelyd eller UL. Skal først til jordmor neste uke og UL 20. april. Har dårlige dager hvor jeg er engstelig for at noe er galt. Hatt en SA tidligere. Velger å stole på legen; at så lenge det ikke er tegn til at noe er galt, så har babyen det bra. Prøver å roe meg med det. Men tør nesten ikke forholde meg til graviditeten før jeg har fått sett/ hørt med egne øyner/ ører at alt er bra. Må smørre meg med en god porsjon med tålmodighet. Så håper jeg å få høre hjertet til min lille gullklump i neste uke!!! Gleder meg uendelig mye, dagene kommer til å gå laaaaaaaaaaaaangsomt... Lykke til duda!!!
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 28. mars 2008 #10 Skrevet 28. mars 2008 så lenge det ikke er grunn til tidlig UL ser jeg ikke vitsen i å ta en;) jeg ble sendt til tidlig UL av legen siden han ikke fant fosterlyd, men alt stod bra til! da var jeg 14+2. det viste seg at jeg var bare litt mindre på vei enn vi trodde. men ellers hadde jeg aldri gått på tislig UL.. er førstegangs og har ikke noen aborter bak meg så har ikke vært særlig bekymra. nå venter vi i spenning på ordinær UL så vi får sett mer;) du skal ikke føle deg som en dårlig mor. du tar det bare mer med ro og har ikke den panikken som sikkert mange har. du hadde nok kjent smerter hvis noe gikk galt. og du er jo et stykke på vei også så det lover jo bra;) husk at mange leger vil ikke høre etter fosterlyd før ganske sent i og med det skaper unødvendige bekymringer, og det gjør det. i hvertfall hos meg gjorde det det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå