Gå til innhold

Skjønner hunden jeg er gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt frustrert om dagen da hunden min har blitt veldig til å passe på meg og området rundt meg.

Er det noen som vet med sikkerhet at hunden skjønner jeg er gravid? Skal han passe ekstra på meg eller hva er det?

Takknemlig for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er min hund også! Har hørt at dette er ganske vanlig. Spesielt helt i begynnelsen og når det nærmer seg fødsel. Noen hunder kan bli aggresive og overbeskyttende også...

Min hund vil absolutt ligge ved siden av meg og følger stort sett etter meg selv om det før graviditeten var min samboer han for det meste gikk etter..Synes det er fint jeg :) Han er så snill at!

Skrevet

Ja de skjønner det, men hvordan og i hvilken grad de reagerer på det er forskjellig. Min hund begynte da jeg var 6 uker på vei, bjeffer hver gang noen kommer, nekter andre hunder å komme i nærheten av meg, ligger ved siden av/ oppå meg. Hun var helt lik forrige svangerskap også.

Søtt, men kan være litt slitsomt også...

Skrevet

Jeg har ikke hund, men katter. Og jeg lurer på om de lukter at jeg er gravid, for begge to har blitt veldig opptatt av meg. Normalt er det kun den ene som av og til vil ligge ved siden av meg, men nå er begge to mye mer opptatt av å være nær meg, og kose med meg. Og det er jo veldig søtt, men til tider litt slitsomt også...

Så min teori er at disse kjæredyrene våre får med seg mer enn vi tror ,o)

Skrevet

hm...hunden min er også blitt mer voktende enn tidligere, hun virker også mer stresset, og først trodde jeg hun kunne være agressiv ettersom hun knurret når det gikk i dørene..jeg fant ut etterhvert da at hun knurret kun når noen går rett inn uten å ringe på, men hvis de ringer på først, går det helt fint...

hun har også endret adferd mot ukjente mennesker..syns d begynner å bli litt skummelt jeg da.

Skrevet

Vet dere om tispene reagerer mer enn hannhundene? Har en hannhund, merker vel egentlig ikke den store forskjellen, men han er kanskje mer kosete..

Og hvordan blir det etter fødsel? vet dere om tispene er mer tålmodige og raskere venner seg til en baby enn hannhunder?

Skrevet

Jeg har ikke hund heller,men en katt;) og hun har også blitt veeeeldig opptatt av meg. klart hu ahr altid likt fanget,men nå så følger hu etter meg til og m på badet og mjauer masse! moro:) men ganske slitsomt noen dager jah.. De sier at dyr som er jenter lukter sånt,og tror nok det stemmer bra:) samme var det m venninna mi også.

Skrevet

Interessant tema! :) Jeg lo litt da jeg leste overskriften, men etter å ha søkt litt på nettet og snakket med sambo fant vi ut at hunden enten hører hjerteslagene, eller lukter hormonene eller noe sånt.

Leste om flere som skrev at hunden var opptatt av magen og nærmest la hodet inntil - det kan jo tyde på at lyden fascinerer. De har jo ekstremt god hørsel.

Skrevet

virker som hunden min hører babyen, vist det er helt stille i rommet og hun står nærme magen min, står hun å lytter og snuser på magen, men om hun skjønner hva som sjer.....hm hun er jo ikke så smart til ogbynne med;) men hun kan godt trampe på magen eller legge seg oppå meg, å hun veier 45 kg;)

Skrevet

Jeg er ikke i tvil om at dyrene rundt oss forstår hva som skjer. Har selv en katt som er ganske så sær. Han har vært glad i meg fra første stund jeg flyttet inn her (har bodd her et år nå), men etter at jeg ble gravid har han nærmest fotfulgt meg hele tiden. Han skal også ligge på fanget, men da helst helt inntil (eller oppå) magen. Og når babyen sparker begynner han å male =) For hvert spark, maler han sterkere... Hundene til mamma og stefaren min har også alltid vært glade i meg, men de har forandret seg de også. De blir helt ekstatiske når jeg kommer på besøk! De blir veldig glade uansett hvem som kommer på besøk, men ikke så gira som når det er jeg som kommer *smigret*

Hundene til svigerfar tar også helt av når samboeren min og jeg tar oss en tur. Begge hundene skal sitte rundt meg og passe på meg mens jeg er der. Og den eldste, som er pensjonist for lenge siden.. Han skal leke med meg =) Det er ikke akkurat noe fart over leken, for bissevofsen er vel mellom 14 og 16 år en plass.. Men litt hopping og løping i passende fart for oss begge =P

Jeg er nesten 100 % sikker på at disse dyrene forstår at vi bærer på et nytt liv. Hvorfor skulle de ellers endre atferd når vi blir gravide?

Skrevet

Hei alle sammen

Tusen takk for mange svar. Føler meg ikke så alene om dette lenger. ble litt satt ut når hunden min plutselig begynner å bli mye mer overbeskyttende enn tidligere. Han er en vakthund og har alltid passet godt på meg, men nå har det tippet litt over egentlig. Føler meg ikke like trygg som før og det er rett og slett pinlig når han knurrer mot forbipasserende...helt uoppfordret. Jeg håper og tror dette vil bli bedre og ikke minst føle meg trygg med ungen som kommer i august. Han er en stor hund på over 40kg så det blir litt annerledes enn en liten hund liksom. Men jeg krysser fingre og tær på at det løser seg...og at han får tilbake sin gode gamle oppførsel når prinsen har kommet til verden.

Lykke til alle sammen!

Klem fra meg

Skrevet

Du får lære ham opp litt, med positiv tilbakemelding når han ikke knurrer og overse ham når han ikke oppfører seg skikkelig. Knurrer han, så kan du jo snu og gå i en annen retning. Ikke unngå folk! Det forsterker nok bare atferden! Men prøv med å avlede ham når du ser at du kan komme opp i enn slik situasjon.

Har sett litt på det programmet på tvnorge, med hun Victoria Stillwell. Og jeg tror at hunden din har tatt på seg ansvaret for deg, nå som du er gravid! Så da er det din jobb å lære hunden at han ikke trenger å gjøre det. :-) Ta det som øvelse på barneoppdragelse, he he! :-)

Skrevet

Æ trur dyran merke at vi e gravid.. D må enten vær lyd eller lukt som avslører, Hunden min passe skikkeli på mæ.. opptatt av kor æ e te ei hver tid, og ska gå ilamme eller ligg ilamme. D e ganske slitsomt når samboeren e på jobb.. da tar liksom hunden over "mannerollen" i huse, å vokte d som sitt slott ;)) Når samboern kommer hjem, så blir han mer avslappa å ligg mer i kurven sin.

Og hesten min bruke å lukte veldi på magen, og lytte me kjempespissa øra akkurat som at ho høre noe fremmed. Har tenkt på at d kan vær melkelukt dyran kjenne.. Ho e dessuten mye mer forsikti når æ e i nærheta, akkurat som at ho forstår at ho må vær ekstra snill :))

Skrevet

Hei.

Dette er ikke for å uroe deg(!!!), men jeg er ikke sikker på at det skal bli bedre av seg selv når ungen kommer og du ikke er gravid lenger. Da jenta vår kom sluttet bikkja å beskytte meg og begynte å beskytte henne. Så lenge det var noen hun kjente, fikk de komme bort til vogna, men var det noen hun ikke kjente begynte hun å bjeffe for å holde de unna. Andre hunder kunne bare glemme å komme nærmere enn 5 meter!

Jeg følte meg aldri usikker på henne, men ble allikevel overrasket over hvor alvorlig hun tok rollen/jobben sin.

Vi måtte ta henne ganske kraftig for oss for å få henne til å skjønne at dette er vår jobb, ikke hennes. (med kraftig mener jeg selvfølgelig ikke fysisk!!!!!)

Så det beste du kan gjøre (tror jeg) er å ta jobben nå med å få han til å skjønne sin posisjon, det er mye tyngre med en liten en i tillegg, pluss at bikkja kanskje tar jobben sin enda mer alvorlig da.

Lykke til med både hund og barn :o)

Skrevet

Hadde katt da jeg gikk gravid med førstemann, og det var INGEN tvil om at hun merket at jeg var gravid. Fulgte etter meg hele tiden, var enda mer kosete hos meg enn hun pleide, og satte seg til og med bak meg på stolen da jeg spiste middag.... (på en sånn liten pinnestol...) var helt ekstremt, så jeg er temmelig sikker på at dyr merker sånt ja! Ganske interessant å høre at fler har oppledvd dette!

Skrevet

søsteren min har kjøpt seg en papegøye. den er kjemperedd for alle nye mennesker.

men da jeg kom på besøk for første gang etter hun hadde kjøpt den, var dte første papegøyen gjorde å fly rett til meg og satte seg på hodet mitt. jeg ble skikkelig redd da, men var morsomt, fordi den gjorde dte for å passe på meg. søster ble helt sjokkert, for slikt hadde den aldri gjort med fremmede før, ikek engang på henne.

det var før de visste at jeg var gravid, ca en uke etter jeg tok testen.

dyr kan lukte mye rart:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...