Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 Hvordan opplever dere den? Får dere migreneanfall ofte? Vil gjerne höre deres erfaringer! Jeg lurer på om jeg har det samme. Innimellom opplever jeg flimmer, og tåkete syn (som regel begynner på et öye og noen ganger går over til den andre men ikke alltid). Vanskelig å forklare men liksom det "går" over hele öyet denne flimringen, jeg klarer ikke å fokusere på ting, synet er ikke så godt og jeg må legge meg i et mörkt rom. Tåler ikke lys/sol mens det pågår. Begynner uten forvarsel (kan komme hvis jeg har värt trött og sliten /lite sövn i en periode), varer som regel i 15-30min og forsvinner. Blir som et anfall på en måte. Får som oftest hodepine etterpå som varer flere timer. Tar ibux/paracet for det men ellers ingenting. Fortalte dette til legen når det först begynte for noen år siden, hun mente at det var begynnende migrene. (lettutgave). Får det ca 4-5 ggr i året.. Hva tror dere? Er det migrene?
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 Hei, Det høres ut som migrene, ja. Dessverre.. jeg har vært plaget av migrene i hele mitt voksne liv, det kan være veldig plagsomt , men heldigvis har jeg lange perioder uten anfall , og så kommer det gjerne ganske tett. Det som du beskriver passer til migrene, men det finnes flere typer og flere diverse symptomer som kan forekomme eller ikke - det er individuelt. Det viktige er å finne ut hva som utløser migreneanfall hos deg, det kan være som du skriver søvnmangel, mye stress, hormonforandringer ved menstruasjon, og hos noen mennesker noen matvarer ( sjokolade, hvitt ost, rød vinn+++) Når du tar paracet eller ibux for det, synes du det hjelper? Da må du i så fall ta det ganske tidlig , med en gang du kjenner at nå er det migreneanfall på veien her.. selve ibuxen hjelper ikke mye på hodepine, men virker også muskleavslappende og kombinert med paracet kan ha veldig god virkning, men som sagt, når man tar det tidlig nok. Jeg selv bruker Imigran nesespray, har det på blå resept siden det er svindyrt, og det er egentlig eneste som hjelper meg, og det ikke alltid. Men jeg har da anfall myyye oftere enn deg, i perioder flere ganger i uken.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #3 Skrevet 27. mars 2008 Ja det er sånn jeg har det også. Men jeg har det veldig ofte. I perioder hver dag og er jeg heldig så har jeg en fin periode på 2uker. Jeg tar vanligvis maxalt, men legen sa jeg ikke kunne ta det nå, siden jeg ammer. Jeg får migrene av sterke lukter, som feks bensin (umulig å ungå på bensinstasjoner) enkelte parfymer (selv det andre har på seg) enkelte vaskemidler,osv. Stess er ofte synderen her.
winneboo Skrevet 28. mars 2008 #4 Skrevet 28. mars 2008 Kan høres ut som migrene ja. Jeg fikk selv diagnosen for ca 1 år siden, men jeg har en sterk form da fordi før jeg begynte på medisiener hadde jeg anfall ca 4-5 dager i uken, nå etter at jeg går på forebyggende medisiner som jeg tar hver dag+ anfallsmedisiener som jeg tar ved anfall, så har jeg anfall ca 1-2 ganger i uken. Vet ikke om du får noe medisiner når du har det så sjeldent som 4-5 ganger i året. Jeg hadde ikke klart å hatt en hverdag om jeg ikke hadde gått på medisiner hvertfall. 1-2 ganger i uka er fremdeles mye så jeg skal over på noen andre medisiner nå som er litt sterkere. Men det er jo greit å komme seg til legen å få stilt en diagnose
mamman til to gutter Skrevet 28. mars 2008 #5 Skrevet 28. mars 2008 Sier som de andre at det høres ut som migrene. Jeg var mye plaget før, men ble mye bedre når jeg sluttet på p-piller og begynte med p-ring som gjør at man får mye mindre hormoner tilført kroppen. I prinsippet kan alle hormonpreparater gjøre at man får migrene og mange blir også mer plaget evt migrenen kommer første gang mens de er gravide. Eller så er triksene å unngå ting du vet du reagerer på... Som du sier er det vanskelig å unngå noe av det, men hvis du reagerer på parfyme andre bruker, så ville jeg sagt det til dem hvis det er noen du treffer ofte. Jeg synes det er ekkelt å si det rett ut, men har hintet litt til noen jeg jobbet med som brukte mye parfyme.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #6 Skrevet 28. mars 2008 Må nok si meg enig i det de andre sier ja,det høres veldig ut som migrene.. Jeg føler meg nesten "utlært" innen det... Har hatt det siden jeg var 6 år. Da husker jeg mitt første anfall. Vært igjennom alle medisiner omtrent,noen fungerer bedre enn andre. Jeg anbefaler på det sterkeste at du får tak i TREO som er brusetabletter kjøpt reseptfritt på svenske apotek. Det er det beste jeg har prøvd mot migrenen min,og gitt til de jeg kjenner som har migrene også og alle er enige: INGENTING SLÅR TREO.. Lykke til! Vil også anbefale å gå på en forelesning om migrene,det hender det forbundet som har med det å gjøre reiser rundt å foreleser litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå