Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan IKT satsning i barnehagen inneholde? Kan dere hjelpe meg å tenke litt rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg er i utgangspunktet skeptisk, eg. Tenker at fokus på ikt i bhg vil fortrenge eller i alle fall ta tid frå viktigere aktivitetar for aldersgruppa. Eg trur argumenta for er at det skal utjevne sosiale forskjellar, slik at barna får erfaringar med desse verktøya uavhengig av sosioøkonomisk bakgrunn.

Skrevet

Det er jo noen barnehager som allerede bruker PC en del. Der minstemann går i barnehage, er de så knapt bemannet at jeg ikke ville likt at de brukte tid på PC. Nå er det så vidt de rekker bleieskift...

Hvis bemanningen ville det kanskje vært mest naturlig å bruke IKT i begrepsinnlæring og skoleforberedende aktiviteter. Former, mengder, størrelse, farge, antall osv. Skjermer som reagerer på berøring må jo være greiere enn tastatur og mus skulle jeg tro. Gjerne bruk av prosjektor også.

Skrevet

Og digitalt kamera - det er litt kult for de små

Skrevet

Kort innpå:

Jeg synes det er topp slik opplegget er i vår barnehage (kommunal). Hver avdeling har sin PC og sitt kamera. Båe voksne og barn tar bilder av aktivitene gjennom hele uka.

På turdager er bildene lagt inn på PCen og vises på slideshow på ettermiddagen. Så kan barna vise oss og gjenfortelle når vi kommer og henter. Slik får barna en liten intro til IKT i hverdagslivet :)

Der er bare barna i 5-årsklubben som bruker PC til pedagogisk opplegg ellers...

Skrevet

Kamera og visning av bilde er kult, det glemte jeg. I minstemanns forrige barnehage (som var privat) var det hele tiden masse bilder av det de hadde gjort i løpet av dagen og uka. Fint også for de små som ikke forteller så mye :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...