Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nettopp ferdig med trafikalt grunnkurs, men siden jeg aldri har kjørt bil før i mitt liv, må jeg nok få noen til å øvelseskjøre med meg før jeg begynner å ta timer. Jeg har termin 22. juli, og har sagt fra til kjøreskolen at jeg vil begynne å kjøre hos dem i begynnelsen av juni.

Det er vel ikke noe med at gravide (altså litt over 7 måneder på vei) kan øvelseskjøre??? Gravide kjører jo bil, men de med førerkort er jo selvsagt litt flinkere enn hva jeg kommer til å være da...

Tenker på f.eks. plutselige kynnere når jeg er på motorveien for første gang osv... :-) Kommer kjørelæreren til å være skeptisk til å kjøre med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trygg Trafikk anbefaler at man ikke kjører bil på slutten av graviditeten. Det er på grunn av faren for å få magen trykket inn i rattet og airbagen dersom man kolliderer.

Skrevet

Den anbefalingen vil jeg gjerne se skriftlig før jeg tror.

Så man skal bure seg inne den siste tiden, hva med kontroller og når man skal til sykehuset da??? Mannen må ordne alt med andre barn, utstyr og matinnkjøpt i tilegg til sin egen jobb?

Nei vi lever i 2008 nå, og som forrige gang må jeg kjøre fra til slutten.

Skrevet

jeg hadde en venninde som ok lappen menst un var høgravid. hun fikk lappen rett før barnet hennes ko. så her som jeg bor var ikke d noe problem vertfall.

Skrevet

jeg kjører bil nå i niende mnd, ikke veldig mye siden vi bare får låne bil av foreldra våre innimellom. det jeg syns er kjipt når jeg kjører er at jeg har litt BL og da er det noen ganger vondt å flytte beina på pedalene:P ellers fins jo den gravidsæla da som skal være tryggere (beSafe greie), og den har jeg brukt endel. ellers har jeg ganske god plass mellom mage og ratt når jeg kjører.

Skrevet

hvor har du lest det?

Jeg kjørte til jeg fikk jeg hehe

Gikk jo på kontroll til sykehuset hver uke (20min unna) så jeg kjøte jo alene på disse kontrollene..

Sist gang jeg ble vurdert til igangsettelse..fikk beksjed om å komme tilbake 13 siden jeg var moden nok..kjørte hjem..hentet bagen..hentet daværende samboer..kjørte til sykehsuet..så han kunne ta bilen hjem igjenn ;)

Ingen problem å kjøre bil når man er gravid..rattet var heller ikke i veine..og airbag har man på passasjersiden også..visst ikke de da anbefaler at gravide skal sitte baki da hehe..pga airbag..

Skrevet

Det var da veldig til irritasjon.

Du kan se her http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2943. Helt nederst.

Det er jo opp til deg om du vil ta risikoen eller ikke. Det er bare et råd.

Hvis du har lange ben kan du sikkert kjøre til siste slutt, men for meg som er stuttlegga er det kanskje en idè å la være:)

Du trenger ikke å bure deg inne. Med mindre du bor langt ute på vidda. Det er ikke alle som har bil, men lever fint ute blant alle andre i samfunnet. Det kommer selvfølgelig an på hvor du bor. Et alternativ for noen er å ta taxi.

Skrevet

Jeg holder på med kjøretimer om dagen. Har termin 26.juni og håper å få lappen før det.

Kjørelæreren min har ikke sagt noe om at jeg må forte meg så regner med at så lenge man føler seg komfortabel med det er det greit å kjøre.

Men selv synes jeg det er stessende å ta lappen når man er gravid. Man er gjerne litt mer følsom, om du skjønner... Men ta det i ditt tempo, det iallafall planen min:)

Lykke til:)

Skrevet

Tenkte om jeg hadde bil når det var min tur,at jeg kunne kjøre selv jeg...

Nå skal det sies at jeg bor ti min unna og uten store hoved veier da....

Jenta har jo festet seg og trur ikke hun kommer på 1,2,3 liksom...

Har lappen altså,bare ikke bil enda/lenger...

Skrevet

hehe hormoner og drit som spiller inn vett, så om man gjør en feil kan man vel sikkert briste lettere nå ja:) rett før min oppkjøring (da jeg var 18) begynte jeg å grine, klarte å stoppe før sensor kom inn i bilen,men jeg var så stressa! hehe tenk om jeg skulle kjørt opp nå a, da hadde jeg sikkert sutra heeele tiden!

lykke til:)

Skrevet

Hei og tusen takk for mange (ulike) svar! Tenker jeg skal ta det som det kommer; har jo aldri sittet bak et ratt engang. Er jo bare å kjøre privat nå, og så avlyse kjøretimene om formen blir dårlig.

Hvis jeg ikke lenger får plass til magen bak rattet, tar jeg det som et hint om at jeg kanskje bør vente en måned eller to... :-)

HI

Skrevet

Eneste jeg tenker på som kan være et hinder er glattkjøringen. Den må man vel ha for å få førerkort og kan ikke tenke meg de ønsker en gravid til å gjennomføre den øvelsen.. ??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...