Trulto*Prins&Spire* Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 Jeg lurte på en ting.. Jeg har hørt at jeg kan søke meg inn på skolen nå (høgskolen/universitetet) og permitere meg siden jeg er gravid.. Da vil jeg få støtte av lånekassen, og trenger ikke gå ut i jobb rett etter h*n er født.. Men tinger er at jeg vet ikke enda hva jeg vil bli.. om jeg velger å ikke ta det året etter jeg har gått 1 år i permisjon, blir alt omgjort til lån da?? Må jeg altså ta det jeg velger nå? Noen som vet?
Bærta å babyn Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 for å få støtte fra lånekassen må du ha studert i min 6 mnd før permisjon, da får du fødselsstipend i 10 mnd
Trulto*Prins&Spire* Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 27. mars 2008 ja, men jeg studerer jo nå og, så det går vel under de 6 mnd. Men jeg tenker på etterpå.. =/
Gjest Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 Du må ha studert 6 mnd før du ble gravid for å ha rett på permisjonspenger fra lånekassen. Har du gjort det kan du søke deg inn på nytt studie og ta permisjon. Trenger ikke å gå dette studiet senere.
Mom2Two Skrevet 27. mars 2008 #6 Skrevet 27. mars 2008 Klippet fra www.lanekassen.no Fødselsstipend Får du barn mens du er i utdanning, kan du få fødselsstipend. Dette gjelder både ved fødsel og adopsjon. Fødselsstipend betyr at du får hele støttebeløpet som stipend i en periode på inntil 42 uker. Les mer om dette nedenfor. Vilkårene for å få fødselsstipend er at du har opptak i en utdanning og: at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen at du bor sammen med barnet at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 27. mars 2008 #7 Skrevet 27. mars 2008 De driter i hva du gjør etterpå!:-)
Trulto*Prins&Spire* Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 27. mars 2008 aha.. supert.. Men nå kommer jo det 2 mnd med sommerferie.. vet noen hvordan det blir?? eller blir de "med i studiet?" Skal inn å kikke på lånekassen nå, men så eller vet du noe om jeg MÅ gå på skolen etter permisjon??
Trulto*Prins&Spire* Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 27. mars 2008 ok . men den er god. ja, tenkte siden eg da ikke fullførte skoleåret, så pleier man å måtte betale tilbake men da er det greit.. håper jeg kommer inn på noe da hehe
♥Cherrypie♥ Skrevet 27. mars 2008 #11 Skrevet 27. mars 2008 jeg gjorde det da jeg var gravid, fikk perm før de 6mnd var gått da å jeg fikk fullt f.stipend. siden jeg ikke tok eksamen ble sipendet jeg mottok gjort om til lån..men om du ikke skal ta eksamen osv så lønner det seg om å ikke søke om stipend de mnd du går gravid.for du vil jo bare ha fødsels stipend og ikke lån:)
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 27. mars 2008 #12 Skrevet 27. mars 2008 Men når har du termin? Før du får fødselsstipend får du jo vanlig stipend, og det går på gjelda di.
♥Cherrypie♥ Skrevet 27. mars 2008 #13 Skrevet 27. mars 2008 forresten,om det er sommerferie i mellomtiden (midt i de 10mnd du får utbetalt f.stipend)-må du søke på nytt, de måtte jeg,med bekreftelse fra skolen om at jeg hadde plass der enda når jeg var ferdig med permisjonstiden osv osv..
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 27. mars 2008 #14 Skrevet 27. mars 2008 Hva mener du MiSsy? Hvor lenge hadde du studert før du fikk barn?
Trulto*Prins&Spire* Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #15 Skrevet 27. mars 2008 jeg har termin i november.. jeg får vanlig stipend og slik nå.. men må jeg søke om vanlig stipend OG lån for at jeg skal kunne søke etter han er født?? Tenkte å høre om det gikk ann å gå ut i permisjon i begynnelsen av skoleåret.. eller må jeg gå til november.. blir jo dumt å gå ut av året slik..
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 27. mars 2008 #16 Skrevet 27. mars 2008 Jeg slapp litt mer heldig ut med termin i oktober og september, så jeg søkte ikke permisjon. Kommer jo an på hva slags utdanning du tar og om du er sykemeldt eller ikke...står dette på Lånekassens sider: Permisjon fra utdanningen Tar du permisjon fra utdanningen, kan du fortsatt få fødselsstipend. Men husk: Skal du ta permisjon tidligere enn tre uker før fødselen, må dette være på grunn av sykdom eller av faglige årsaker, hvis ikke kan du miste retten til fødselsstipend. Tar du permisjon i mer enn tre uker før fødselen, kan du miste retten til støtte i tiden fram til tre uker før fødselen. Slik man søker nå så søker man jo kun om Lån...anbefaler å søke på alt du kan, for selv om det er lån, så trenger du ikke bruke opp pengene, og Lånekassen har en gunstig tilbakebetalingsordning med mindre du velger fast rente.
Trulto*Prins&Spire* Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #17 Skrevet 27. mars 2008 ok.. ja, det var smart å ikke bruke lånet da har man jo de til å betale tilbake hmm, vet ikke hva jeg vil bli.. sukk.. ikke lett å velge da.. har 2 uker på meg.. =/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå