Gjest Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 Hei. Fikk nylig vite at lillegutt på 4 har lave jernlagre. Hun på legekontoret sa jeg skulle gi ham leverpostei.. Dette spiser han jo daglig.. Vi har et sunt og godt kosthold ellers, men jeg vet ikke om jeg burde gjre noe annet med dette? Har ny time hos lege om tre uker, men er jo litt nyskjerrig også på hva jeg kan gjøre sånn umiddelbart. Han er mye trøtt, slapp og blek.
esmase Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 Brokkoli,rødbeter og Litago-brunost har også jern.
Konsulent surrehue+3 med tut Skrevet 27. mars 2008 #3 Skrevet 27. mars 2008 Brunost og grovt brød. Gi han appelsinjuice å drikke, da tas jernet bedre opp i kroppen
Gjest Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 Brokkoli spiser vi til middagen flere ganger i uka og Litago-brunosten har vi i skapet. Trodde man trengte mer når jernlagrene var lave. Blodprosenten hans er helt fin.
wirre;o) Skrevet 27. mars 2008 #5 Skrevet 27. mars 2008 Grønne grønnsaker, blod-mat som lever og blodpudding etc, kutt i melkeprodukter som hindrer opptaket av jern i blodet, drikk appelsinjuice som ikker er fra konsentrat ( c-vit hjelper kroppen å ta opp jern), spise appelsin, rødt kjøtt ( f.eks biff), brunost... ahh... og så må du vel få gi ham jerntabletter. Jeg har levd med lavt jernlager hele livet og klarer ikke kun ved hjelp av kosten og holde det oppe.
Gjest Skrevet 27. mars 2008 #6 Skrevet 27. mars 2008 gå barnet til å spise c vitaminer sammen med jernrik mat. Aprikoser til barnetv bruker vi til minsten vår, men han liker bare de myke så den lille nøttefabrikken får en del penger av oss. De er mye og store.
Sivalur Skrevet 27. mars 2008 #7 Skrevet 27. mars 2008 C-vitamin tyggetablett med bringebærsmak er namnam..
*Minnie Mus* Skrevet 27. mars 2008 #8 Skrevet 27. mars 2008 Hmmm når jeg hadd dårlig med jern fikk jeg beskjed av legen om å spise mye c vitaminer og ta jern tab. Han sa at mengden jern i leverpostei er så dårlig at det omtrent ikke var noen hjelp... Rart de sier så mye forskjellig...
Gjest Skrevet 27. mars 2008 #9 Skrevet 27. mars 2008 Minnie Mus; det var ikke legen som sa det, men legesekretæren.. Får spørre på apotek etter vitaminer som kan taes. Jerntabletter for små mager må jo være grusomt.. :-s Takk for svar alle sammen. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå