Gå til innhold

Dere som har fått påvist refluks...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det er flere voksne her som har refluks. Samboeren min fikk påvist at han har refluks ved gastroskopi (er vel det det heter, tror jeg, sånn slange ned i magen med kamera?) Han skulle ta noen mnd kur med Nexium, så ta pause og ny kur med Nexium. Problemet er at Nexium hjelper minimalt. Han klager hele tiden over refluksen, at det er for mye stress med barna når han spiser, slik at han får mer refluks, at han ikke kan spise ditt og datt (mye forskjellig) for da får han mer refluks (når vi i tillegg har barn med matallergi blir dette krevende...), han kan ikke spise sent og når vi spiser middag i 17-tiden, kan han ikke legge seg før tidligst 24.00, fordi han får så mye refluks. Siden barna står opp kl seks, blir det for lite søvn, og han må sove på dagen. Han spiser ofte søte ting som godteri istedenfor mat, fordi han ikke får refluks av det, og han kjenner han trenger noe som gir energi. Synes dette er ganske ille... Han har i tillegg fått såpass store tannskader av refluksen, at tannlegen gang på gang har spurt om han har bulimi og kaster opp... (Det har han i hvert fall ikke)

Vet at det er mulig å få operasjon, men han nekter å gå til legen, tørr ikke å operere. Jeg føler at dette reduserer livskvaliteten både for han og resten av familien, og vil at han skal undersøke mulighetene for operasjon. Er det noen her som har blitt operert og vil fortelle om det? Evt. noen som tar noen medisiner som har effekt? Dere som fikk ph-måling, var det greit? (Jenta vår, som også har refluks har tatt det, så jeg vet hvordan det foregår) Innbiller meg at det kunne vært greit å fått konstatert hvor mye refluks han faktisk har, i og med at det også kan føre til skader på spiserøret...

Til slutt: hvordan i alle dager overtale en sta mann med sykehusskrekk? (Han tørr ikke gå til legen, er sikker på at de bare skal ha den fæle slangen ned i halsen hans igjen...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldste min har reflux.Han er snart 16 år.

Han har gått på Nexium (2 tabl pr dag) og Afipran.

Det de syns er rart til han,er at det er på topp fra natta og frem til ca kl elleve om formiddagen,altså leeenge etter matinntak.

Han har vært på gastroskopi en gang,og har hatt ph-måling to ganger.

Siste ph-måling var han ferdig med igår.

Han skal til spesialist i morra,for å vurdere operasjon-noe vi alle håper på.

Han må ta så mye Nexium for at det skal ha effekt,at bivirkningene blomstrer....Synsforstyrrelser og konsentrasjonsvansker.

For å få hjelp,så må dere stå på selv.Ikke sikkert at han trenger gastroskopi flere ganger (usj)

De kan vel ta en ny ph-måling,sånn at de kan sammenligne med den forrige? Sånn til å begynne med?

Skrevet

jeg vil ikke på noe tidspunkt vurdere operasjon, det er såpass mange ting ved den som hadde bekymret meg (mange klarer ikke rape eller kaste opp etterpå, og mange får fryktelige plager med luft i magen...bla.) så siden mine symptomer er minimale og blir borte ved medisinering er ikke det et alternativ for meg

MEN det ser ut som om mannen din kan ha god nytte av det. titt på denne linken, så ser du noen av kriteriene for å få operasjon. det er bla at medisinen ikke har virkning...Tror du bare må dra ham med deg til legen. Hvis han må ta en gastroskopi til så be om å få beroligende middel. det fikk jeg, og da gikk det greit. var bare helt i ørska mens de holdt på.

http://www.gastrokir-ullevaal.com/reflukssykdom.htm

Skrevet

Han tok ikke ph-måling, han tok kun gastroskopi. Trodde kanskje ikke de tok ph-måling på voksne, men så jo noen andre voksne lengre ned her som hadde tatt det. Ergo finnes det ikke noe å sammenlikne med... Kanskje det var en dårlig lege? Han hadde bare sagt at sambo måtte gå ned i vekt (han har BMI på 24-25, så han er normalvektig), heve hodeenden på senga og unngå krydret mat. Dette hjelper ikke, og heller ikke medisiner. Tenkte derfor at han kanskje har veldig mye refluks, og det er jo ikke særlig bra å gå med ubehandlet, akkurat...

Skrevet

Takk for bra link! Skummet gjennom, skal lese nøye nå!

Skrevet

Jeg vil tro at han etterhvert vil innse at han MÅ til legen,for det er ganske uholdbart å gå sånn..

Du får stikke han litt innimellom,når han klager som verst,så går han nok frivillig til slutt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...