Gå til innhold

spare barnetrygd/deler av den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det mange som sparer hele eller deler av barnetrygda på sparekonto til barnet?

hva sparer dere i mnd til barnet deres? og hvor mye er det av økonomien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en egen konto som banretrygden kommer inn på. Men dette er ikke penger som barnet skal få når det blir 18 år. Vi bruker av denne kontoen når vi fesk trenger ny bilstol, han eldste skal ha nytt snowboard, reguleringsregninger osv. Personlig synes jeg det er en uting at ungene skal få en hel haug med penger den dagen de bilr 18 år. Vi klarte oss uten, har lært oss å jobbe for det vi ønsker oss og trenger og på den måten lært oss verdien av penger. Det skal også ungene mine få gjøre. Selfølgelig vil vi stille som kausjonister dersom de trenger det til feks boliglån, men pengene, de får de skaffe seg selv.

Vi er to stykker hvor begge har en god inntekt, så det er ikke det at vi ikke kan spare til ungene.

Skrevet

Vi skal forsøke å spare barnetrygden sammen med bursdags- og julepenger og evt andre gaver. Tanken er at snuppa skal få en startkapital til bolig eller penger til utdannelse når den dagen kommer. Hadde vært overlykkelig dersom mine foreldre hadde gjort det for meg - betyr ikke at hun ikke lærer seg å jobbe for penger. Bare en ekstra hjelp. Vi bor i Oslo, og regner med at hun også kommer til å gjøre det når hun blir stor. Hvis boligprisene holder seg så høye kommer hun til å trenge en liten startkapital. Men vi har blitt enige om at barnetrygddelen av sparepengene ikke er hellige dersom snuppa skulle trenge noe i løpet av oppveksten som vi ikke har råd til innenfor vår økonomi. Men i utgangspunktet skal vi spare dem. Alternativet synes jeg er å bruke den på klær og utstyr til barnet gjennom oppveksten. Men jeg kunne aldri tenke meg å bruke den på en tur på byen for meg selv. Synes barnetrygden skal komme barnet til gode.

Skrevet

Vi sparer 200 kr i mnd på en egen konto til mini. Det er hans penger, men vi kommer til å bruke av de til "store" kjøp, feks sykkel o.l.

Skrevet

Vi har Barnas trygghetskonto i Postbanken. Avtalen der er at barnet blir forsikret for en viss sum mot at barnetrygden går inn automatisk hver måned.

Har to barn så det blir 1944 hver måned, pluss at vi setter inn 600 kroner i tillegg. Altså totalt 2544 hver måned.

Bruker pengene hvis det er noe ekstra vi må kjøpe. Ikke dårlig samvittighet for det.

Hadde 150 000 kroner der en stund, men da vi skulle pusse opp leiligheten vi kjøpte for et par år siden, brukte vi av disse pengene. Nå er vi ned i ca 20 000, men det vokser sakte men sikkert :o)

Skrevet

Vi sparer barnetrygden og pengegaver hun får til jul og bursdager. Meningen er ikke at hun skal få dem når hun er 18 år, men at vi skal bruke dem til å hjelpe henne med å betale f.eks. studier eller litt egenkapital ved bolikjøp. Synes det er bedre enn at hun kanskje roter bort mye penger på bare tull. Føler at vi har mye mer kontroll på at de blir brukt til noe fornuftig på den måten. Blir på en måte våre penger som vi bruker på henne. Skal gjøre det samme til babyen som kommer nå også.

Skrevet

Bare et tips, hvis man sparer i barnets navn og kommer over en viss sum (tror det er 75.000kr) så kommer overformynderiet og "passer på" pengene. Altså dere som foreldre kan ikke disponere de fritt....

Vi sparer ikke barnetrygd, men penger han får i dåp/bursdag osv setter vi på en egen konto, i mitt navn.

Skrevet

Her går nok b.trygda til regninger og mat.med 3stk alene, har jeg ingen sjangs til og spare av trygda til de blir stor.synes de blir litt bortsjemt og få så mye penger når de bli 18.eg fikk d heller ikke.

Skrevet

Med barn i barnehage, er det nok å bruke de pengene på hver mnd. De går innpå min konto, men er øremerket guttungen.

Bursdags og julepenger spare vi. Han har mange oldeforeldre og besteforeldre igjen -både genetiske og stedfortredende. På den måten får han en liten konto som han etterhvert kan disponere selv. Evt. at vi bruker den til noen store ting han trenger når han blir større.Forhåpentligvis, har vi muligheten til å sette dem inn på bsu-konto på et tidspunkt. Det har vi nemlig savnet selv.

Skrevet

Viktig det som Mersa,Magnus og bamsemumsen skriver: SPAR i eget navn, ellers kommer staten inn og tar kontroll. Helt latterlig, men løses kjapt ved å sette opp konto i eget navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...