Gå til innhold

Salg av hus, takstmann etc.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier hus av foreldrene mine, det har vrt snakk om at vi skal kjøpe det av dem til en rimelig penge i forhold til takst. Av div. grunner har dette vært lagt på is i det siste. Men er det "frekt" av oss og ta inn en takstmann som kan fortelle oss ca. hva det ligger på? Har noen veldig pengehole foreldre, og ikke det beste forholdet..

Den summen huset blir taksert til vil vi måtte betale halvparten av så skal broren min få den summen i kontanter av dem. Det vi er redd for er at de skal komme å si at huset er taksert til mer enn det det er og v må betale veldig mye mer! For at min bror skal få mer kontanter siden han nylig kjøpte seg leilighet i Oslo... (han er gullungen)

Hvor finner jeg takstmenn, og hvor mye koster det?

Kan jeg gjøre det slik eller burde jeg gjøre det sammen med mine foreldre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du kan hente inn en takstmann selv. Så kan dine foreldre hente inn en hvis de ikke stoler på 'din' og så får dere bli enige om snittet av de f.eks.

Sjekk www.ntf.no, der bør du kunne finne en. Mener det koster et par tusenlapper, men skal ikke si det hundre prosent sikkert.

Skrevet

Du kan fint hente inn en takstmann. det koster fra ca 3000 til 10000 - alt etter hva som skal takseres, hvor stort, hvor mye tid han bruker etc.

Søk på gule sider eller nettsidene til de godkjente taksmennene.

Husk at dersom dere får kjøpe huset til under takst/markedspris, så regnes det som forskudd på arv og du må da betale arveavgift på verdien over fribeløpet!

Skrevet

Ikke svar på spørsmålet ditt, men er ikke dette veldig urettferdig ovenfor broren din?

Dere betaler "halv pris" på huset, og selv om han får kontanter så har jo dere et hus som er verdt dobbelt så mye.

Dere kan jo bare selge huset igjen på det åpne markedet med en gang også har dere dobbelt så mye penger som broren din fikk?!?!?!?

Ikke at jeg har noe med det altså, men ble litt paff da jeg leste innlegget ditt.

Uansett, tror forresten en takstmann koster noen tusen kroner.

Synes ikke det er frekt å få inn en takstmann, er jo greit å få det avklart.

Skrevet

Jeg ville IKKE under noen omstendigheter pushet en takstmann inn uten mine foreldres viten.

Det er deres hus og om dere er usikre på om de vil være rettferdige ang taksten ville jeg heller ha sett meg om etter noe annet.

Penger er en av grunnene til mye uvennskap innen familier...

Skrevet

Nei tuller du? Må jeg det??? Da vil jo det si at min bror får "mer" enn meg!? Siden han får beløpet som jeg kjøper huset for i kontanter! Eller han må vel betale arveavgift på det han også kanskje... HAr vært forskjellsbehandlig mellom oss så lenge jeg kan huske.. Derfor jeg er slik...

Skrevet

Han må selvfølgelig også betale arveavgift ja!

Uansett om du hyrer takstmannen eller dine foreldre gjør det, så kan jo begge parter kreve å få se taksten. Taksten på papiret kan hverken du eller foreldrene dine klusse med!

Skrevet

Nei, for vi må skrive under på at vi kun kan selge til mine foreldre eller bror igjen for den summen vi kjøpte det for, uansett hva vi gjør her! OG det er vel litt urettferdig for oss igjen, når det nå ikke ser ut her og de ikke er interressert i å gjøre noe. Men vi vil ikke koste allverden på det før vi eier det! Da har vi tenkt til å pusse opp det som haster litt.. Grunnen til at vi vil ha dette huset er at vi trives veldig godt her! Stor tomt, dvs lekeplass til barna, ikke naboer for nærme, men akkurat passe avstand! Og min samboer har en del betalingsannmerkninger så det er lettere for oss å få huslån når vi får det så mye under takst, enn å kanskje måtte betale takst på et annet...

Skrevet

Ok, så de kan ikke si at huset har en verdi på mer enn det den er taksert til da! Da kan vi jo ta det med ro da :-)

Tusen takk!

Skrevet

Dere må ikke skrive under på at dere er pliktig til å selge tilbake til de for den summen dere kjøper det for! Da vil dere jo ikke få noe igjen for prisstigning eller evt oppussing!

Dessuten; hvis dere skal skrive under på at dere plikter å selge tilbake til de, bør også de skrive under på at de plikter å kjøpe dere ut dersom dere ønsker å selge!

Skrevet

Hent inn takstmann... Men det er billigere å få verdivurdering av en megler.

Vi hadde både takstmann og megler her. Takstmannen skulle ha 4500,- for jobben og megler skulle ha 1200,- (vi skulle ikke selge, bare så banken skulle få vite hva huset er verdt.)

Skrevet

Dette hørtes ikke lett ut....hvis dere plikter dere til å selge til dine foreldre eller din bror igjen blir dere ikke med på prisstigningen i markedet, samt hvis dere pusser opp vil dere ikke få noe igjen for dette.

Broren din vil få en god slump med penger, og han vil også få retten til å kjøpe et hus billig av dere.

Hvis dere må flytte en gang i fremtiden vil dere sitte igjen med så og si ingenting.

Broren dil vil ha egenkapital, samt et hus han kan kjøpe billig for så å selge til markedsverdi.

Det beste i dette tilfellet er å ta en takst på huset, og at dere så kjøper ut din bror....det vil uten tvil lønne seg på lang sikt.

Hvis ikke dere har mulighet til det, ville jeg droppet hele overtagelsen.

Skrevet

Hadde villle snakket med mine forelder om det i alle fall. Vi fikk to taksmenn til å se på huset slik vi fikk en rettferdig pris. Nesten samme taksten, og vi tok mellomtingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...