Gå til innhold

Hvordan kan jeg overtale mannen min til aa flytte til Norge? Tips takk ;-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hjemlengsel naa, og har lyst aa komme hjem naa..Har nettopp sett to relativt gode jobber i Norge som passer for meg og ham.. Har lyst aa ta sjansen aa soeke paa en av de og se hva som skjer...Men hvordan overtale gubben til aa bli med?? Han snakker ikke norsk og det er vel det som bekymrer ham mest. (men disse jobbene er for et amerikansk firma og jobben gaar mest paa engelsk..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen forslag til argumenter:

- Alle snakker engelsk i norge (eller så godt som alle). Han trenger ikke lære norsk om han ikke vil

- Norsk er ikke veldig forskjellig fra engelsk, så hvis han vil lære norsk er det ikke så vanskelig

- Fin natur, ok skole som ikke koster noe, gratis universitetsutdannelse, sånn sett fint for barn

- Trygt samfunn (liker vi å tro i hvertfall)

- Avlastning fra familie (?)

• 2 uker senere...
Skrevet

I mitt tilfelle var det:

1. Lære å kjenne min bakgrunn og kultur

2. Lære norsk!!!!

Kunne aldri ha giftet meg men han om han ikke var villig til å lære litt om min kultur/språk slik som jeg har gjort med hans kultur/språk.

:) Lykke til

Skrevet

Ehm, han kjenner jo til min bakgrunn og kultur da, feiret norsk jul, 17 mai nyttaarsaftener og andre ting.. Det er spraaket som er tingen..

Skrevet

Kanskje dere kan bli enige om aa proeve et aars tid eller noe? Har dere mulighet til aa ta perm fra jobbene deres og bare teste Norge en stund?

• 2 måneder senere...
Skrevet

Samme problemet her i huset. Det er mangen firmaer i Norge som ansetter amerikanere så sant dem er villige til å lœre. Så har vi jo en hel del amerikanske og engelske firmaer. Å få en jobb er ikke et problem.

Så har vi det Norske systemet. Tenk å ha 5 til 6 uker betalt ferie hvert år. Sykedager til deg selv og barna. Billig barnehage, kontantstøtte, barnepensjon, betalt fødselspermisjon for mor og far og gratis helseforsikring. Alt er jo tilrettelagt for familier med barn, og er til barnas beste. Å bo i Norge har mangen positive sider, også noen negative, men ikke så mangen som i USA. USA er ikke tilrettelagt for familier så sant du ikke er mangemillionœr. Helt utroligt hvor lite ferie vi har her og helseforsikringa er jo himmelsk dyr (heldigvis blir noe dekket i jobben her i huset). Feriedagene må jobbes opp og blir du syk, eller barna blir syke og du må vœre hjemme blir det trekkt fra ferien. Fødselspermisjonen er jo ikke noe å snakke om (6 uker). Barnehager er rådyre skal du inn i en skikkelig en, og arbeidsplasser er ikke lagt opp til barnefamilier og syke barn. Jeg måtte slutte i jobben min fordi jeg hadde en "vanskelig" graviditet, ...kastet opp og måtte springe på do for mye. Huff, jeg må visst slutte før jeg virkelig starter et nytt tema her.

• 1 måned senere...
Skrevet

Er bare her inne for savner tida vi bodde her og der.

Flytta hjem uten gubben pga vansklig svangerskap sist, og så kom han etter. Nå trives han og vil ikke reise, men vanskelig å få han til å lære språket. Siden dere bor sammen/ er gift vil UDI dekke 300 timer norsk gratis( ble obligatorisk i 2005). Han vil ha 3 år på seg til å begynne kurset. Trenger han så kan han få 2700 timer til hvis ikke kommer fra EU. Ta kontakt med nav/ UDI/ kommunekontor hvis aktuelt.

Er ofte ikke lett å få permisjon som her, men prøv? Kan jo bare dra tilbake hvis ikke trives..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...