Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 Igår kveld og idag morges har det tatt over en time å amme sønnen min på 5 uker. Laget en tråd her igår og fikk vite at det kunne være økedøgn. Men er det meningen at det skal ta over en time å mette han? Føler jeg bare må legge mitt liv på hyllen og sitte hjemme med puppen ute hele tiden..... Er inne på tanken å begynne med mme, og gi puppen innimellom- morgen og kveld eller noe. Blir bare sliten og irritert av dette, kan ikke være bra hverken for meg eller han. Sann som det er nå synes jeg ikke amming er noe koselig, bare stress- noe jeg MÅ gjøre for å mette han. Var ikke sann jeg så for meg at det skulle bli, og synes ikke det er noe kjekt når vi begge blir irriterte. Når han er mett og fornøyd, og det er ikke så ofte- så er han så fornøyd og ligger å pludrer. Snart 6 uker.
Zitro Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 Gjør det du føler for du! Har du lyst til å starte med mme,så gjør du det. Samme hva folk sier, så er det du som bestemmer. Mange vil sikkert påvirke deg til å fortsette å prøve da. Men jeg droppet det da min sønn var 4 uker og det er det beste jeg noensinne har gjort. Livet ble så mye bedre for både meg og han... :-)
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #3 Skrevet 27. mars 2008 Hei du! Er desverre sånn til tider at en sitter med puppen ute hele dagen. Ikke gi opp. Jenta mi har også vært sånn, nå har hoen annen form for økedøgn. Hun spiser hver time hele natten. Hva om du pumper deg og gir han flaske? Evt gi mme etter flasken med mm. Da får han i seg mm din og du holder din produksjon ved like. Lykke til og ikke gi opp =)
ruffen Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 Du bestemmer selvsagt selv hva du vil gjøre, men det er ikke uvanlig at det tar så lang tid å amme de små i starten. Jeg satt en time hvert måltid de første ukene. Fikk ikke gjort mye annet nei, men siden det var nr to så visste jeg at det ville gå over. Særlig slitsomt var det på nettene. Ikke så godt å holde seg våken nei... Nå er gullet 3 mnd og spiser ferdig på fem minutter og har vært slik en stund. Gradvis gikk det kortere og kortere tid, men det er jo umulig å si når det vil snu for deg og babyen din, men det vil snu. Det er helt sikkert! De fleste babyer trenger tid ved puppen i starten. Kanskje du burde gi det noen uker og bare innfinne deg med at du må sitte stille noen timer til dagen. Hva med å legge ungen godt til rette på en ammepute slik at du får ihvertfall den ene armen fri, så kan du jo lese avisa, eller et ukeblad, eller en bok i mens? Prøv å slappe av ihvertfall, for hvis du stresser, så kan det føre til at melka ikke strømmer så godt. Lykke til! Det blir bedre! Garantert!! Ungen din er jo ikke akkurat stor enda...
line_n & sara Skrevet 27. mars 2008 #5 Skrevet 27. mars 2008 kan trøste deg med at ammingen går som regel raskerer når babyen blir eldre, for da suger de bedre! sara var også en som kunne ligge på puppen i en evighet, syntes det bare var slitsomt m amming. men hun tok smokk (det hjalp litt) og nå (4,5 mnd) går det mye raskere!!
line_n & sara Skrevet 27. mars 2008 #6 Skrevet 27. mars 2008 men du skal selvsagt få begynne med mme, ev pump deg! babyen spiser ofte mer effektivt på flaske, så mating tar ikke så lang tid!
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 27. mars 2008 #7 Skrevet 27. mars 2008 Mine har brukt 1 time nesten hver eneste gang...med snulla hadde jeg lite melk og begynte med MME, men amma først i en halvtime. Var ikke før vesla var 4 mnd at hun begynte å bruke kortere tid. Hun nekta å ta flaske, så det var helt uutholdelig, og jeg fikk selvsagt ingen hjelp fra hs fordi i følge henne var jo dette helt normalt. Prøvde alt for å få i henne MME, og på selveste morsdagen tok hun endelig flaske! Aner ikke åssen du ammer, men jeg lå i alle fall på sida...da kunne jeg slappe av på sofaen og se på tv mens jeg amma. Er det kveld, og du har en samboer så kan du f.eks. la ham massere deg på føttene mens du ammer. La ham rydde og lage mat mens du ammer. Er du aleine så sett på en bra film. Kanskje det kan gjøre at du opplever amminga som mindre stressende.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #8 Skrevet 27. mars 2008 Jeg for min del ville aldri gitt opp så tidlig, men det er selvsagt opp til deg hva du vil gjøre. Begynn på mme hvis det er det du vil. Du skal vite at de aller fleste har det sånn i begynnelsen. De første 2 mnd består av amming mer eller mindre hele tiden. Trøsten er at det gjerne går lettere etterhvert. Når min var ved 3 mnd alder, så ble ammingen mye lettere, og det kunne gå lengre tid mellom hver gang + at hun ble raskere til å spise også.
Dunder Skrevet 27. mars 2008 #9 Skrevet 27. mars 2008 Hei! Jeg ville gjort følgende: Lag en flaske mme klar før du setter deg ned og ammer. La så barnet ligge ved brystet en stund f.eks. 20 minutter eller hvor lenge du orker. Hvis barnet fremdeles er sultent gir du han mme fra flasken. Hvis du har mulighet, pumper du et par ganger om dagen slik at du får tømt brystet. (hvis du ikke er singel, gjør dette når mannen din er hjemme så sipper du å bli stresset av å passe babyen samtidig). Vær oppmerksom på at det er en risiko for sugeforvirring når man bruker flaske, altså at barnet ikke vil ta bryst etter at h*n blir vant med flaske. Det er også fare for å miste melken. Derfor må du nesten bestemme deg for hva som er viktigst for deg. Noen ammer til de stuper og gir seg aldri, men det betyr ikke at du trenger å gjøre dette.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #10 Skrevet 27. mars 2008 HI her igjen Han tar både flaske og smukk så det er ikke noe problem. Skal gi det et par uker til, men er det mai og det er det samme har jeg nok ikke mer helse til det.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #11 Skrevet 27. mars 2008 Jeg har en sønn på 6 uker. Vi bruker 5 min. hver gang vi. Det som er viktig er å la han være sulten-skikkelig sulten. Da suger de masse og fort og tømemr puppen(noe som er viktig for da får de den fete melken på slutten). Så jeg tilbyr gutten min pupp hver tredje time. Og når vi skal ut på tur og sånn, gir jeg pupp-så skifter jeg han/steller han, kler på meg selv osv. og så gir jeg en gang til. For å være sikker på at han er sover litt ekstra Men han spiser da som regel bare litt av den andre puppen. Når han ammes igjen etter noen timer tilbyr jeg samme puppen sopm han drakk litt fra sist gang. Altså, ikke gi pupp hele tiden. Ikke la han ligge og smådrikke. Da får magen aldri ro, han blir sikkert urolig og sutrete, og han får aldri anledning til å bli skikkelig sulten-for så å tømme puppen. Gi færre og større måltider. (Min gutt er 5,8 kg akkurat 6 uker.)
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #12 Skrevet 27. mars 2008 IKKE begynn med flaske eller mme. Til slutt vil ikke ungen ta puppen fordi det er mye lettere for han å drikke fra flaske-da bare strømmer melken ned uten at han må jobbe for han. Jeg kan garantere deg at viss du begynner md flaske nå, vil han ikke ta puppen innen det er gått to uker! Dessuten mister du melken din fort, og ungen gider ikke suge pga. det ikke strømmer melk ut fra puppen. Ring helsesøster og forhør deg. Hun sier garantert det samme som meg. Det skal koste litt å være mamma-både på tid og krefter! Ikke gi deg, for din egen egoisme og velværes skyld. Vi mammaer er hjemme for BARNA våre, og morsmelk er det BESTE!
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #13 Skrevet 27. mars 2008 Høres veldig bra ut, anonym: 10:04 Men problemet er at han sovner, og slipper puppen. Da er det jo lett å tro at det fordi han er mett.. LLegger han til for å rape, han sover enda... Men få minutt etter jeg har lagt han ned- våkner han, ligger 5 minutt så begynner han å sutre igjen... Jeg har også prøvd å drøye det, men er grenser for hvor lenge en orker høre på en baby som skriker sann at man får vondt i ørene. Han blir helt rød og rister nesten sann skriker han. Og når jeg ser at det er pupp han vil ha, beveger på hodet, ut med tungen og sann er det jo ikke så mye annet å gjøre. HI
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #14 Skrevet 27. mars 2008 Hehe Husker dere debatten om barn som ikke vil ta flaske? Anonym her sier jo at det er så lett å drikke av flaske. Hva sier der nå da, damer?
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #15 Skrevet 27. mars 2008 Ikke for å kritisere, men det virker nesten som du allerede har gitt opp. Gjør som du selv vil, men amming tar mye tid de første mnd, sånn er det bare for de aller fleste.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #16 Skrevet 27. mars 2008 Hvis de først tar flaska som hun sier, så kan det bli et problem at de ikke vil ta puppen igjen. Det har jeg selv erfart.
Dunder Skrevet 27. mars 2008 #17 Skrevet 27. mars 2008 Hei, HI! Vil bare si at jeg ga opp ammingen uten å ha prøvd absolutt alt og uten å være så sliten at jeg var klar for innleggelse på lukket avdeling. Måtte bare si det.
happy og to små Skrevet 27. mars 2008 #18 Skrevet 27. mars 2008 Tar sønnen din smokk? Det kan jo hende at han bare har et enormt sugebehov? Jeg hadde noe av samme problemet med min lille jente. Hun er 6 uker, og noen dager dirrer hun av sinne og smatter noe helt enormt. Men jeg har oppdaget etterhvert at hun ikke nødvendigvis er sulten, men hun finner ikke roen hvis hun ikke har noe å sutte på. Ga henne derfor smokk (måtte jobbe litt med å få henne til å bruke den), og nå går alt mye lettere. Nå gjør hun seg ferdig med måltidene på 5-10 minutter. Hun har lagt på seg 270 g pr uke siden fødselen, så det har ikke gått utover matinntaket. Det er verdt et forsøk kanskje? Ikke det at jeg er i mot mme, men det er mye lettere å slippe "styret" med flasker osv tenker jeg...
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #19 Skrevet 27. mars 2008 Min gutt var også sånn når han var rundt 6 uker. Satt hele kvelden med puppen ute. Fikk ikke sove før rundt 4 på natta, da først sovnet han. Dette holdt på fire kvelder på rad, den femte kvelden hadde jeg kokt flaske sånn at alt var klart til å gi mme. Slapp heldigvis det, for da var han fornøyd! Det tok altså hele fire døgn å få opp produksjonen da. Etter denne økeperioden har jeg ikke lagt så godt merke til økedagene. Jeg er veldig glad for at jeg ikke ga opp den gangen, for nå er det bare kos og lettvint. Han spiser fortere og fortere jo større han blir. Det er tungt når det står på, men det blir gjerne bedre så snart man får opp produksjonen. Det er ikke så lett å ta en avgjørelse heller. Jeg ville ha ventet noen dager før jeg ga mme. Hadde jeg gitt det i økeperioden, hadde vi nok blitt avhengig av det hver kveld. Lykke til uansett hva du bestemmer deg for
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #20 Skrevet 27. mars 2008 Husk at du også skal mamme, ikke amme til enhver pris!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå