Gå til innhold

Hylskriker når hun bæsjer............

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 3 år hylskriker når hun bæsjer innimellom. Hun er til tider plaget med hard mage og får laktulose. Men er redd for at dette skal utvikle seg siden ho har så vondt når hun skal få det ut. Hun bruker fortsatt bleie.

Noen med erfaring, hva bør jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bøe ta kontakt med lege!

Åsså har jeg villet prøve Duphalac i stedet.

De sier det er akkurat det samme, men på meg funker kun Duphalac og ikke laktulose.

Skrevet

i tillegg til legeting kan du jo prøve sviskegrøt eller sviskesaft og litt rosiner. Havregrøt og biola er bra for tarmen. Lykke til!

Skrevet

Hva er det legen kan gjøre da?

Hun får biola. Men ellers er det ikke så mye hun vil ha. Hun er ganske sær når det gjelder mat. Hun vil heller ikke drikke så mye vann.

HI

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvilke råd jeg skal gi deg. vi fikk beskjed om å sette mini klyster på jenta mi. hun var også veldig plaget med hard avføring, forstoppelse og slikt. Hun kunne innimellom gå opp til 10 dager før det kom noe og da grein hun nesten hele dagen i forveien og samme dag som det kom. vi prøvde alt som vi fikk fra legen, alt untatt klyster siden jeg var redd det skulle gi varige skader slik at hun ikke ville klare å gjøre det uten noe form for hjelp. det ble bedre etter hun hadde omgangs syken, da fikk hun orden på tingene. men hun drikker MYE nå, veldig mye og får lite søtholdig ting. lite ting med stivelse i og lite sukker. hun lærte fort å like vann siden det er alt hun får å drikke. slik har det vært de to siste mnd og nå har hun ikke problemer i det hele tatt med avføringen. Hun drikker over en halv liter til en liter om dagen, får hun mindre så blir hun hard og klumpete i avføringen med en gang. funker for oss, men anbefaler å høre med en barnelege. jenta vår hadde dette problemet et halvt års tid før vi fikk bukt på det etter mye krangling, frustrasjon og tristhet. lykke til!!!

Skrevet

glemte å si at jenta mi var halvannet år når hun fikk problemer først med dette og er nå 2 år og 2 mnd. så av og til går det ikke over av seg selv eller med feil hjelp fra legen.

Skrevet

Nei... hvorfor har vi leger da mon tro???

Kan jo være det er en grunn til at hun har så hard avføring, kan jo også være hun har en rift i endetarmsåpningen som gjør at det er veldig vondt....

Ta en tur du om ikke annet for jenta di sin del.

Skrevet

Ja, jeg skjønner jo det da. Men syns ofte ikke legene kan gjøre annet enn det vi allerede har prøvd. Var derfor jeg spurte, kanskje dere visste noe da vet du....

Ho har avføring regelmessig, men problemet er at det blir hardt innimellom. Vil ikke at dette skal bli et problem for henne selvsagt. Men ho er ikke så lett, ifht å gi henne nye ting. Så vi må lure i ho laktulosen blant annet.

Men takk for svar.

HI

Skrevet

Hvis hun har så vondt at hun hylskriker når hun bæsjer er det sannsynligvis for hardt fortsatt (dvs ikke nok laktulose) og/eller rifter i endetarmen. Vi fikk beskjed om å gi så mye laktulose at avføringen var myk og regelmessig (dvs frivilig avføring hver dag) og vi måtte opp i en veldig stor dose for å få det til. Når det har vært mykt i lang tid får riftene tid til å leges og det gjør mindre vondt. Da kan man veeeeldig sakte redusere dosen laktulose men passe på at tarmen er stabil og myk med daglig avføring før man reduserer igjen. Legen snakket om 6 mnd nedtrapping.

Vi har gitt laktulose i snart 2 år nå, men er nå nede i en veldig liten dose og jobber med å redusere ytterligere, dessuten har legen sjekket for kumelkallergi og cøliaki som kan være årsaker til den harde magen.

Jeg er enig med den over som sier at du må kontakte en lege! Fastleger kan for lite om dette, så få en henvisning til en barnelege som utelukker mulige årsaker og hjelper dere til å få kontroll på situasjonen. Det er veldig vondt for barnet og bør løses fort!

Skrevet

Hei!Jeg har det samme problemet.Mi er 2 år å ho har hatt problemer med avføringen helt siden hun ble født egentlig.I ca et år har hun hatt ekstrem gard mage å skriker å hyler å svetter når ho skal på do...jeg ringte til legen å hun sa at jeg måtte begynne med Duphalac (reseptfri på apoteket,6ml morgen å kveld...) å hvis dette ikke hjelp måtte jeg ringe igjen å hun måtte undersøkes på sykehuset.MEN nå har det heldigvis(med stor H) blitt myyye bedre.Nå går det som en drøm!!Så det anbefaler jeg på det sterkeste.Legen sa også at hvis de bæsjer litt store harde klumper,blir det fort sårt,og der kan komme litt rifter i åpningen.Dette er nok med på å gjøre det vondt for de stakkars...

Skrevet

Vi har ei på 2 år og 3 mnd med hard mage.

Hun fikk det når hun var to år, med jul, vi var på fjellet og sjokoladen florerte - hun har aldri fått sjokolade før det nesten.. Og attpå hadde hun allergiutslett og fikk zyrtec mikstur. Min mann er sikker på at sistnevnte er årsaken.

Etter dette ble det knallharde klumper. Nå har hun fått Duphalac 10 ml morgen og kveld. Nå er det mykt, men det kommer ikke uten at vi setter henne mellom beina våres slik at hu kommer i do stilling. Og da hyler hun panisk så jeg vedder på at hun har rifter på innsida.

Legen mener vi bare får fortsette og gi duphalac, jeg har bare hatt tlf kontakt om problemet, og han trenger ikke se henne sier han...

Hun drikker mye eplejuice, men kanskje vi skal gå over til vann igjen. Hun får søt biola til måltidene, rosiner, mye slags frukt, grovt brød osv. Men når vi er på besøk eller ha besøk blir det ofte is,saft/juice, kaker og boller.. Det er jo fymat.

I kveld gav jeg henne klyster for 4 dager uten og hun griner av smerte, samt skal i bhg imorgen og det er dumt å ikke ha det bra der.

Det finnes jo medisinsk parafin også, noen som har prøvd det?

Skrevet

Husker du eksakt dose, du skriver veldig stor dose.? Vi gir 20 ml til dagen.

Skrevet

Masse væske. Linfrø i youghurt. Appelsiner. Fiberholdig mat. Gi gjerne drikken mellom måltidene.

Skrevet

Hei!

Ville ha byttet ut eplejuicen, det drikker jeg for å stoppe diarè.

Epler og eplejuice, blåbær, blåbærsyltetøy og blåbærsaft er bindende, så da blir avføringen hard. Mat med mye fint mel, som loff, boller, mariekjeks kan også ha den virkningen.

Pærer, druer, plommer, rosiner, svisker, sviskegrøt, sviskesaft, lakris og ellers det som traviata nevner gjør avføringen myk.

Håper det bedrer seg for jenta di!

Skrevet

Min niese hadde det på samme måte. Hun har alltid drukket veldig lite. Og de fikk beskjed om å få i henne mye væske. I tillegg ble alt bedre med henne når hun sluttet med bleier og begynte å bæsje på do.

Skrevet

Takk for alle svar og gode tips.

HI

Skrevet

Vi fikk beskjed av barnelegen om å begynne med 10 ml morgen og kveld og øke til det hadde effekt. Vi måtte opp i 25 ml 2 ganger om dagen, altså 50 ml om dagen, og det er en veldig stor dose for små barn!

Så snart det var myk, regelmessig avføring (daglig) i minst 2 uker reduserte vi dosen med 2 ml morgen og kveld, før vi ventet ytterligere 2 uker for å være sikre på at tarmen fortsatt fungerte fint. Sånn holdt vi på helt til vi kom til 5 ml 2 ganger om dagen og skulle redusere ytterligere. Da gkk vi for fort frem, mistet kontroll over situasjonen. Det ble for hardt, hun fikk nye rifter og vi måtte sette noen klyster og måtte opp i 15 ml laktulose 2 ganger om dagen før vi fikk kontroll igjen. Nå har vi redusert forsiktig igjen, og idet vi kom til 5 ml 2 ganger om dagen igjen begynte vi å bruke målesprøyte og reduserer nå ekstremt sakte (1/2 ml av gangen). Det går veldig bra, og jeg håper vi med dette kan trene tarmen opp til å fungere helt uten laktulose (som barnelegen sier er mulig hvis man bare er ekstremt tålmodig) om noen måneder. Det hadde vært flott både for oss voksne og ikke minst barnet, etter 2 år med laktulosebehandling!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...