Gå til innhold

Kan det være noe alvorlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har siden nyttår slitt med en plagsom mage. Mener å huske at det startet for fullt etter en omgangssyke jeg slet med rett før jul og litt igjen på nyåret. Siden da har magen vært urolig. Veldig plaget med luftsmerter, kvalme som går over til verk og så må jeg på do. Det er ikke diarè, men helt "normalt".. Det virker som det hjelper når jeg har vært på do. Jeg har vært hos legen og de har tatt diverse prøver for å utelukke blod i avføring og andre unormale ting. Alt så helt greit ut. Jeg fikk råd om å legge om litt på kostholdet og drikke masse vann.

Jeg har kuttet ned på melk og prøver å få i meg mye fiberrik mat og har også kuttet ned på kaffe drikkingen. Jeg har en veldig hektisk hverdag, da vi har to små som skal bringes og hentes i barnehage i tillegg til at jeg har en fulltids jobb som er veldig krevende. Ofte blir det bare at jeg sluker middagen i full fart og er ofte oppjaget og stresset hele ettermiddagen. Barna er slitne, middag skal lages, det skal handles inn osv. Tror dette også har en påvirkning på magen min. Legen mente jeg hadde en irritabel tykktarm og at det ikke var så mye en kunne få gjort med det. Fikk tips av noen om å bruke et produkt som heter Appital og den har hjulpet meg mye. Men nå virker det som om effekten begynner å avta. I de siste dagene har jeg hatt mye verk, luft og vært småkvalm. Er redd for at det kan være noe skummelt som har satt seg til der, altså kreft eller noe ligende, så jeg går rundt og tenker på dette hele tiden.

har fått time hos lege i neste uke, men syns det er en eeevighet til da. Er det flere her ute som sliter med lignende plager og som kanskje har noen trøstende ord til meg, eller kanskje et godt råd og tips? Jeg blir tullete av dette snart og det går ut over humøret mitt og hele hverdagen min blir ødelagt syns jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil foreslå at du prøver å kutte ut gluten ei periode.

Skrevet

Det første som slo meg nå er irritert tarm (IBS). Stress slår ut på magen. Jeg har det selv. Alt av ekstra ting, en stresset hverdag, slår ut på magen. Typisk er det du beskriver med luftsmerter, og at du blir bedre når du har vært på do.

Siden du har fått tatt prøver som utelukker blod i avføringen vil jeg ikke tro det er noe alvorlig.

Godt du får oppfølging fra legen din, men jeg ville kanskje spurt han om henvisning til colonskopi om du bekymrer deg masse for dette, for er det IBS så hjelper det ikke å gå og være redd og bekymret.

Gå på apoteket og kjøp minifom og ido-form. Det kan hjelpe på luftplagene og stabilisere tarmen din. Reseptfrie middel du kan starte med.

Om du lurer på mer kan du gjerne ta kontakt med meg på mail om du vil: [email protected]

Ellers kan jeg anbefalle deg forum for oss med mage/tarm problemer http://www.lmf.csbkunder.com/viewforum.php?f=29

Her kan du få svar på masse!

Skrevet

Takk for beroligende svar! Jeg kommer til å be legen om å få undersøkt magen min, men kvier meg litt for å gjennomføre en slik coloskopi. Er det ikke andre måter å gjøre det på? Skal prøve den tabletten du anbefalte, jeg prøver gjerne alt bare det kan hjelpe meg!

En annen ting jeg ikke nevnte, er at min mor har også slitt med irritabel tarm i mange mange år. Hun er veldig vàr for ulike typer mat og må passe seg for mye hun spiser. Mat som kan fremkalle luftsmerter ol. Jeg bør kanskje være enda mer bevisst på hva jeg putter i meg. Dette blir like mye psykisk plagsomt også, nettopp fordi jeg ikke har fått konstatert eller avkreftet hva det er og ikke er. Så snart jeg får et klart svar fra legen, tror jeg at jeg roer meg litt mer ned og ikke bekymrer meg så mye lenger.

Skrevet

Siden din mor har irritabel tarm så er sjansene vel store for at dette også plager deg.

Colonskopi trenger du ikke grue deg for. Om du får denne undersøkelsen be om beroligende og smertestillende. Jeg har tatt det 3 ganger. Be om Dormicum og petedin! Et lite tips ;o) Da husker du ikke så masse av det. Det som kan gjøre vondt er når de skal gjennom "svingene" i tarmen, fordi tarmen strekkes. Men med den blandingen går det greit. Tok det nå for 2 mnd siden på Haukeland, og sov det meste av tiden :o) Tatt det uten bedøvelse også, og det var ikke like greit! De sier alltid: "neida, dette klarer du uten"... Ikke la deg overtale :o)

Ido-form hjelper balansen i tarmbakteriene. Det er ofte slike ting slår ut etter omgangssyke, fordi da kommer balansen i tarmbakteriene ut av kurs. Slik startet det med meg også!

Slik du beskriver det kommer du inn i en sirkel av stress og bekymring, og det er slett ikke gunstig for deg! Få en skikkelig sjekk så du kan roe deg litt med tanke på magen din!

Prøv å spise små hyppige måltider. Det kan hjelpe deg masse i forhold til luftsmertene/luft i magen. Spis gjerne til samme tid hver dag.

Lange perioder uten mat etterfulgt av store måltider er fy-fy!

Fete måltider og mye kjøtt er heller ikke gunstig. Lett mat, og gjerne fisk og kylling/kalkun i stede for kjøtt.

Bare ta kontakt om du lurer på noe, så skal jeg prøve å hjelpe deg om jeg kan. Eller du kan spørre på forumet. Der er det mange med masse erfaring.

Skrevet

Ok, da kan jeg sende deg en mail :-)

Skrevet

Kjenner meg igjen HI!

Du får veldig gode tips av Nit@ her. Har vært igjennom samme runde som du er nå. Eneste som hjalp meg helt var å innse en gang for alle at jeg måtte stresse ned, spise hvert måltid mye saktere og kutte ut sukker. Ellers spiste jeg helt riktig. 5 - 6 ganger pr dag. ikke kjøtt, men fisk, grønt, grovt og variert.

Magen er min "hjerne" nummer to. Den forteller MYE om hvordan jeg har det.

Følg tipsene du får. Prøv gjerne i en uke å bruke dobbelt så lang tid på hvert måltid. Sørg også for at du sitter når du spiser, ikke står.

Forstår at du har en stresset hverdag, men hvis du regner i minutter hvor mye tid du vil bruke ekstra pr dag pr måltid er det nok bare snakk om minutter. Ta deg den, tiden og lykke til:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...