Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er kun 21 uker på vei og har fått bekkenløsning. Jobber på sykehjem og blir ganske begrensa mtp hvilke arbeidsoppgaver jeg kan utføre. LEgen mener jeg bør ta svangerskapspenger frem til barnet kommer.

Selv kunne jeg tenkt meg å jobbe litt innimellom. Gjøre oppgaver som ikke krever at jeg belaster bekkenet /får variasjon mellom sittende og stående. Men skal det fungere må jeg gå på topp av vanlig bemanning og det fungere kun ved aktiv sm noe legen ikke anbefalte mtp bortfall/ nedkorting av rettigheter til sm evt etter barnet kommer..(hvir jeg feks er så uheldig at bl ikke gir seg osv)

Det finnes også noe som heter tilrettelegginstilskudd fra NAV. Det kan feks innebære at arbeidsgiver får dekt merutgifter for å tilrettelegge for arbtaker som ikke kan utføre alle oppgavene. I mitt tilfelle gjelder det egentlig nesten å leie inn en annen for meg slik at jeg kan gå på topp som en ressurs, men de dekker max 580 kr for dag og det blir jo ikke så mye å rope hurra for arbgiver så det spørs om det blir noen sukksess (det koster de omlag 1500 kr pr dag å ha meg i arbeid med arbgiveravgift mm)

SUkk.. Er eneste utvei da sykepenger og bli borte fra jobb flere mnd?

Noen som får svskapspenger og er innom jobben iblant for å ikek falle helt utenom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber på en rehabiliteringsavdeling tilknyttet sykehjem. Varierte oppgaver. Er sykepleier. Har egentlig en flexistilling som gjør at jeg kan settes inn der det er behov, dvs langtidsavdelingen, hjemmesykepleien eller rehab. avdelingen. Da jeg ble gravid kom jeg med et ønske om å være kun på rehab. Trives best der, og tenkte på evt bekkenløsning som jeg hadde i forrige svangerskap. Arbeidsgiver sa hun ville søke tilretteleggingspenger fra NAV, og som sagt så gjort. Jeg går ikke "på toppen" hver vakt, men det blir jo noen vakter der vi er mange på jobb i og med at jeg har full stilling og tidligere ikke kun har vært på rehab. Dette fungerer veldig greit, og jeg er ikke redd for å måtte spørre om mer tilrettelegging dersom det blir aktuelt. Har allerede begynt å kjenne smerter i bekkenet, er kun 14 uker på vei, og ønsker så absolutt ikke å sykemeldes. Hør med NAV om mulighetene dine du, det er ikke alltid legen sitter med de helt nyeste regler og krav. Lykke til:)

Skrevet

Hmm, ja men nå har jeg alt fått bekkenløsning og jeg får vondt i bekkenet ved den minste belastning i stell. Snuing og legge folk tilrette i seng er og ikke noe godt for meg. Er selv sykepleier og av 28 pasienter er det vel 3 jeg kan stelle uten å belaste feil/ uheldig (på x og tvers av gruppene)

Vi er 4 stk som er gravide på jobben ( 2 100% spl (de eneste 100 % stillingene) og en 80 % spl + en ass som jobber en del) så tilrettelegging er en nja.. utfordring kan man si.

Vi har jo dement avd også,men det er faktisk en del tunge stell blitt der og, så hmm.. Kjenner det bare jeg skal re en seng feks så gjør det vondt nedi bekkenet, er helt håpløst.

Men jeg kunne jo ha lagt i og kontrollert medisin (med litt pauser for å variere mellom stående og sittende) gjort unna papirarbeid som aldri blir gjort (sitte på Rohopute.. ) skape sosiale settinger for beboerene, legevisitter, blprøver etc.

Det kan jo hende jeg blir litt bedre i bekkenet etterhvert, men slik det er nå så er iallelfall ikke stell noe alternativ.

Sjefen min snakket om å leie inn halve vakter og slik, men jeg er veldig opptatt av at mitt behov for tilrettelegging ikke skal føre til at mine kollegaer må jobbe mer/tyngre fordi jeg ikke kan og går som en av de faste andre. Har kollegaer som har både vonde knær og nakker og da er det ikek noe kjekt å føle på at jeg blir en slags "byrde" hvis du skjønner hva jeg mener. Det er derfor jeg har så lyst til å kunne få til en ordning hvor jeg går på topp og heller blir en ressurs. Hjertesukk. .

Men det er flott å høre at du og arbplassen din har funnet en ordning som fungerer godt for dere c",) Takk for svar og lykke til videre i svskapet :-)

Skrevet

Synes bare det var litt rart det legen din hadde sagt om at aktiv sykemelding gikk utover penger etter fødsel hvis det skulle skje noe?? Og ved aktiv sykemelding vil du jo alltid være på toppen, og du kan gå litt som det passer. Ellers er det jo som du selv sier mye du kan gjøre annet enn stell. Arbeidsplassen SKAL jo igrunnen være behjelpelige med å tilrettelegge der det er behov for det..

Skrevet

Slik jeg forstod det på legen så er det sykepengene det går utover da. Man får kun sykepenger i 12 mnd så hvis jeg allerede har "brukt opp" 4 mnd før jeg går ut i svangerskap og evt er så uheldig at bekkenløsningen IKKE gir seg (gud forby) og jeg blir sm rett etter fødselen slik at mannen min må være hjemme og ta vare på barnet, så har jeg jo da kun 8 mnd igjen, istf 12.. hmm Ja nei det er ikke lett..

Har ikke tenkt over det slik selv, men det er jo klart når man vet at noen ikke blir bra så er det jo greit å ha med i vurderingen. . Nei skal gruble på saken til mandagen. Har satt sjefene mine på saken og så får vi se hva vi klarer å finne frem til i enighet.. c",)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...