Tulletutta Skrevet 26. mars 2008 #1 Skrevet 26. mars 2008 Hva tenker dere på da? Lurer litt på hva dere ser for dere spes dere som bruker papir..
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #2 Skrevet 26. mars 2008 jeg ser for meg mye vask og mye gris. ikke minst lukt:/
Sylteflesk Skrevet 26. mars 2008 #3 Skrevet 26. mars 2008 Da tenker jeg på min dårlige miljøsamvittighet ... Kunne for så vidt tenkt meg å teste tøybleier, men det finnes så mange typer som jeg ikke skjønner meg på, også er det jo litt dyrt i anskaffelse. Ser også for meg mye klesvask. Dårlige unnskyldninger, jeg vet.... Er jo veldig lettvint med papirbleier.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #4 Skrevet 26. mars 2008 Det er veldig greit. Hadde et barn i bhg som brukte det..ikke noe ekstra stress i forhold til andre bleier..
mizza med nr.2 på vei Skrevet 26. mars 2008 #5 Skrevet 26. mars 2008 haha..det eneste jeg tenker på er sånn som de bruker på babyene i tegneserien tom og jerry... Sånne som de fester med sikkerhetsnål... =)
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #6 Skrevet 26. mars 2008 Ser for meg en eldre dame på 70 tallet som står og vasker bleiene i gammeldags vaskefat med vaskebrett. Og en ultramoderne hippie dame som tenker miljø og bruker det idag. Stress, mas, masse vask, dårlig lukt- er da jammen stress nok med baby med papirbleier uansett.... Om man ikke skal vaske enda mer klær....
blaastrek Skrevet 26. mars 2008 #7 Skrevet 26. mars 2008 Jeg ser for meg en tøyklut full av bløt babybæsj.. Ser også for meg en mamma som er opptatt av samsoving, bæresjal og som lager all mat til babyen selv. Og ikke minst ammer til ungen er minst 3 år! Med tanke på all klesvasken så er det ikke så miljøvennlig med tøybleier som en skal ha det til. Det blir mindre avfall, men det går mye strøm..
Yo&La+spire Skrevet 26. mars 2008 #8 Skrevet 26. mars 2008 Eg tenker masse kule farger og mønster og bedre miljø og så tenker eg litt at det er jammen nesten litt teit å vere så opptatt av noe som bleier....litt nerd...."har du testa de nye de har fått inn på bleieboden eller?! wow!" Vask, at det er ekkelt og grisete og tungvint tenker eg ikke på i det hele tatt, for det er det ikke....men så bruker vi kun tøybleier da, så eg vet jo hvordan det er...måtte bare svare likevel;)
Tulletutta Skrevet 26. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 26. mars 2008 Dere kan jo ta ein kikk på bleieboden.no Men det er ikkje slik som dere trur det kan eg love dere.
iselinn Skrevet 26. mars 2008 #10 Skrevet 26. mars 2008 før tenkte jeg griseri...så tenkte jeg økonomisk og miljøvennlig, og samvittigheten min hvisket meg i øret at jeg burde no iallefall ta en kikk...så jeg begynte å se på de forskjellige tingene og oppdaget de kuuuleste bleierompene i hele verden! det er så mye stilig på markedet!! jeg har endelig fått en fullstendig innføring i tøybleier og skal til å bestille mine første tøybleier, og jeg må si at det er jo like gøy å se på tøybleier, som det er å se på klær!
aanonym Skrevet 26. mars 2008 #11 Skrevet 26. mars 2008 Jeg ser desverre for meg litt overhysteriske mødre med null toleranse for at andre velger andre løsninger enn de selv. Veldig ovenfra-og-ned-holdning, litt sånn som de gærningene på vaksinedebatten. Enkelte tøybleiemødre her på forumet har bidratt til dette inntrykket.
Tulletutta Skrevet 26. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 26. mars 2008 Ja, kanskje det. Eg meiner at det er greit at folk velger papir, men det valget skal være eit informert valg der ein veit kva ein velger vekk. Noko eg trur det er veldig få som gjer. Pga all reklame om at papir ikkje så miljøbelastene og at tøy er like miljøbelastene. Det viser seg jo at disse undersøkelsene som er rundt om ikkje stemmer med virkligheten for oss tøybleiemammaer.
Yo&La+spire Skrevet 26. mars 2008 #13 Skrevet 26. mars 2008 Eg ser heller ikke ned på de som velger papir, selv om eg synes det er topp at flere og flere bruker tøy, for miljøet sin del. Men tror også at det er mange fordommer og feiloppfatninger ute og går..... Mange har aldri sett ei tøybleie, langt mindre prøvd ei, og likevel sier de at det er ekkelt, urenslig, mye vask og arbeid og mindre miljøvennlig enn papir. Dette er jo langt fra sannheten. Med tøybleier havner avføringen der den skal vere; i do, og bleiene slenger eg deretter i en tett plastboks så lukte gjør det ikke. Mye arbid er det heller ikke. Eg vasker 3 maskiner i uka totalt, og det er ikke ille når vi er 3 personer, og sambo trener hver dag (og skifter klær hver dag også ja....) Tøybleiene vasker eg sammen med annet hvitt tøy, håndkler osv. Det er ikke mer arbeid å sette på 3 maskiner i uka, enn å gå ut med bosset hver dag + handle inn bleier synes eg. Eneste som krever litt arbeid er å finne en bleieløsning som fungerer. Det er mye ulikt å velge mellom:)
Bergene Skrevet 26. mars 2008 #14 Skrevet 26. mars 2008 For meg kan folk bruke akkuratt de bleiene de vil! Tenker ikke noe spesielt når jeg hører ordet tøybleier egentlig, kanskje jeg tenker fornuftig? Vi bruker papir, men kunne vel like gjerne brukt tøy, for etter det andre sier så er det jo ikke noe mer jobb. Det er jo mye billigere med tøybleier, men orker bare ikke å sette meg inn i alle de forskjellige typene som finnes *lat* hehe. Og nå har vi liksom kommet inn i den vanen at vi kjøper bleier på coop og kaster de i bosset, men kanskje til neste baby? Vi får se=).
Bærta å babyn Skrevet 26. mars 2008 #15 Skrevet 26. mars 2008 fikk lyst til å prøve... har brettebleier fra jeg var lita..
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #16 Skrevet 26. mars 2008 Ser for meg de tøybleiene de selger på Jysk. Store gasskluter. Ser for meg mye jobb. Skjønner at det bare er en vask ekstra i uka, men jeg henger hele tia på etterskudd med vask, plutselig har jeg ikke flere bodyer eller smekker igjen.(i helga måtte jeg ty til klær som var størrelsen mindre enn den han bruker, men litt stor i størrelsen, mens riktig størrelse var i vask) Det kan jeg ikke med bleier, det må man ha til enhver tid. Jeg føler et visst press her inne, selv om jeg forstår at det sikkert bare er godt ment, at man vil dele de gode erfaringene man har selv. Ser også for meg at mannen min ikke hadde orket å sette seg inn i hvordan tøybleier fungerer, og da er vi i grunn like langt.
EnMamma Skrevet 29. mars 2008 #17 Skrevet 29. mars 2008 Morsomme og fargerike bleieskift. Mindre såre stumper. Det tenker jeg Vi byttet fra papir til tøybleier etter nesten to år. Skal vi ha flere barn kommer det ikke papirbleier inn i dette huset mer. Både barn, mor og far er strålende fornøyd med de nye tøybleiene. Brukes både hjemme og i barnehagen her. Det er ikke grisete eller ekkelt, har fleecepapir i bleien som skylles ned i do med avføringen. Bleiene vaskes sammen med annen passende vask. Må nesten le av alle de gamle fordommene og til informasjon til de som bare ser for seg brettebleier så finnes det mange forskjellige typer tøybleier. Det finnes tøybleier i dag som er så og si identiske med papirbleiene bortsett fra at det er tøy da
lillegutt mars o7 Skrevet 29. mars 2008 #18 Skrevet 29. mars 2008 Moren min!Hun brukte det på meg og brødrene mine,og hun har fortalt om hvor mye vasking og koking det var! Og så får jeg litt dårlig samvittighet,,fr jeg bruker Pampers på Lillegutt.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #19 Skrevet 29. mars 2008 Tøybleier er desverre ikke mer miljøvennelig en papirbleier.. -mere vask,ergo mere utslipp -mere vask på 90 grader som bruker mye strøm og energi -like mye penger,med tanke på ekstra vaskemidler og strøm -mere jobb for mamma -faktisk uhygienisk i lengden. Dette er fakta.... Så,her blir det engangs.
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #20 Skrevet 29. mars 2008 Fakta og fakta.... - bleier vaskast saman med klutar og evt handkle for å fylle opp maskinen. Ein bruker tøyklutar istadenfor våtserviettar. - ja. litt meir straum - i ein bleieperiode for eit barn sparer ein lite pengar (avheng av bleiesystem), men barn nr 2 får gratis bleier - ikkje meir jobb - ikkje uhygienisk - ein sparer miljøet for eit søppelberg på eit tonn per barn - ein sparer barnet for evt skadelege stoff i bleier og våtserviettar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå