Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 5 uker har nå ikveld brukt 1,5 time når jeg ammet han.

Han slapp brystet flere ganger og jeg trodde han var ferdig- men neida, dengang ei. Skrek med puppen inni, da sjekket jeg og den var snart tom på den siden. Prøvde å presse med fingrene, samt pumpe- men kom ikke noe mer. Så la han over på den andre og han var enda mer sulten....

Kan jeg ha for lite melk?

Han har brukt ca 30 minutt de siste dagene, men da også vært veldig grinete ved brystet og ikke minst når han var ferdig. Kansje han ikke er mett, kansje han ikke får nok?

Kansje jeg skal stikke å veie han på helsestasjonen og se om han legger på seg nok.

Håper ikke jeg må slutte med ammingen og gå over på erstatning. Da vil jeg kombinere det og gi tillegg ved behov.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har helt sikkert nok.. han har ikke bare et enormt sugebehov da? prøvd med smokk?? Mi kunne ligge i evigheter og kose med puppen, ga henne smokk og da roa det seg og ammingen er over på 10-15 min..=)

Skrevet

HI her igjen, jo har tar smukk- men funket ikke idag.

Ikke vært sann før, kun idag...

Sitter her og er så redd for at begge brystene er "tomme" og ikke vil ha melk til han når han våkner om 2-3 timer. Sover som en stein nå da...

Skrevet

Min første tanke var at gutten din kanskje har økedøgn - at det er derfor han virker sulten og grinete. Da skal du bare amme ham så ofte og lenge han vil, så tar melkeproduksjonen din seg opp.

Å ha "for lite" melk over lengre tid er ikke så vanlig som man skulle tro (spesielt når man hører på besteforeldre-generasjonen. Herre min hatt som de kan mase om den melka...)

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg ennå - men det kan jo ha noe for seg å dra på helsestasjonen og veie ham likevel. Selv var jeg vel innom åpen helsestasjon hver eneste uke frem til 6-ukers kontrollen, jeg, bare for sikkerhets skyld. Det ble fort ganske koselig det - møtte de samme mødrene der flere ganger, og fikk luftet både det ene og det andre for helsesøstrene.

Skrevet

Dette høres ut akkurat som meg.

Satt også kjempelenge og ammet på sykehuset alt, trodde bare han var veeeldig sulten, men så hadde jeg jo ikke melk nok.

De gav han mme alt på sykehuset, og jeg fikk beskjed om at dersom han ikke var fornøyd etter 40 min amming (20 min på hvert bryst), så skulle jeg gi han mme i tillegg. Dersom det gikk mer enn 40 min mente de måltidet ble altfor langt for både han og meg.

Jeg gav han mme i tillegg hvis han ikke var fornøyd etter ammingen, dette gjorde jeg i 2-2,5 mnd. Etter hvert fikk jeg mer melk, og da gikk jeg over til å gi han mme istedenfor ett-to måltider med pupp hver dag. Da fikk jeg på en måte spart meg opp litt melk til neste måltid slik at han ble mett av det.

Hvis du er usikker kan du jo ta han med til helsestasjonen for å veie han.

Lykke til, håper du får nok melk etter hvert!

Skrevet

Å forresten - selv om puppene er helt tomme etter amming, så er de 50% fulle igjen etter én time, og 75% etter 2. Helt fulle igjen etter 4 timer. Når sønnen din våkner, så har du mat til ham igjen - ingen problemer der :-)

Skrevet

melken produseres hele tiden, så du trenger ikke være redd for å "gå tom"

vil tro han har et økedøgn.

da er det vanlig at de er mere sutrete og ligger mye til brystet. Når brystet blir ofte tømt, så stiger produksjonen.

:)

Skrevet

HI her igjen...

Hva er økedøgn?

Skrevet

Økedøgn kommer når babyen trenger mer mat.

Det med melka går på etterspørsel, så jo mer babyen spiser, jo mer melk kommer det. Så når babyen trenger mer melk, vil h*n spise ekstra mye for å få opp melkeproduksjonen, altså økedøgn.

Skrevet

Matbehovet til barnet er stadig økende ettersom det vokser. Denne økningen kommer i rykk og napp. Brystene fungerer slik at jo mer barnet dier jo mer produserer de.

Når barnet ditt får behov for mer melk vil det en periode die ofte og lenge for å få brystene dine til å produsere mer. Denne perioden (som vanligvis strekker seg over 2-3 døgn) kalles økedøgn/økedager.

Dersom du har spørsmål rundt amming er det mye nyttig å hente fra www.ammehjelpen.no

Gratulerer med liten forresten! Nyt det som best du kan!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...