babygullz <3 vilde Skrevet 26. mars 2008 #1 Skrevet 26. mars 2008 Jeg fikk høre av et vennepar av oss som er gravide i 5måned, at man måtte dekke til maven pga et eller annet når man var i solen når man er gravid... Er det noen som vet om dette er nødvendig, og ev. hvorfor? Jeg har tatt solarium et par ganger, og har vært 6 dager på gran canaria i påsken der solen var ganske sterk, og jeg lå maks 4 timer for dag på stranden... Jeg har ikke dekket til magen, og er 12+1 nå....jeg spurte legen sit jeg var på kontroll ang. solarium, men det eneste han sa var han ville ungått mest mulig sol, pga huden..men sa ingenting om babyen--- kan babyen ha tatt skade av dette? Eller kan jeg sole meg som vanlig uten å dekke maven?
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #2 Skrevet 26. mars 2008 Det som er greia er vel at magen ikke skal bli for varm, for da blir det varmt inni der for babyen også. I solarium kan du sette på vifter osv, men det er ikke alltid det blåser ute til å lede varmen bort. Tror det er derfor..
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #3 Skrevet 26. mars 2008 når magen blir stor å stikker i været vil jeg nok dekke over med et håndkle i solarium... for sikkerhets skyld....vet ikke om disse strålene kan være skumle heller jeg?
babygullz <3 vilde Skrevet 26. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 26. mars 2008 hm..ok.. Tenkte ikke på dette mens jeg lå å stekte meg i solen der nede..håper ikke babyen har tatt skade av det...men jeg kan jo si jeg følte meg ganske fin i formen, så jeg er ikke så veldig redd for at den skal ha tatt skade av det akkurat...men greit å være påpasselig med dette i ettertid jallefall:=)
MarihønaMedHvitveis Skrevet 26. mars 2008 #5 Skrevet 26. mars 2008 Også er man mer utsatt for pigmentflekker hvis man usetter huden for mye sollys. men det gjelder jo hele kroppen, ikke magen spesielt..
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #6 Skrevet 26. mars 2008 Jada, den ligger ganske beskyttet inni der, tror det er mer når den er større å du kan kjenne den rett under hudlaget på en måte
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #7 Skrevet 26. mars 2008 uhhhh? dekke til magen med ett håndkle i solarium? "faren" er vel at man skal passe på å ikke bli for varm, å legge håndkler over magen vil jo ikke akkurat gjøre saken noe bedre.......
babygullz <3 vilde Skrevet 26. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 26. mars 2008 Så det er ikke noe med at babyen kan bli blind pga for skarpt lys i fra solen? Å unngå at det blir for varmt er jo bare å bruke vifte og få i seg nok vann...så skulle vel det gå bra? Eller?
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #9 Skrevet 26. mars 2008 Jeg ville ha vært ganske stressa for sånne pigment flekker med så mange timer i sola. Når dem først har kommet går dem ikke bort igjen. Du burte bruke masse faktor resten av graviditeten.
babygullz <3 vilde Skrevet 26. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 26. mars 2008 ok..har ikke fått noen pigmentflekker til nå da men...og ikke brukte jeg høyere faktor enn 6 heller...blir ikke brent! Bruker jeg høyere faktor vil det jo også ta evigheter for å få farge... hvilken faktor burde jeg uansett bruke? I Norge bruker jeg aldri faktor, i utlandet høyest 15( da med ingen grunnlag), med dårlig grunnlag; 8...
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #11 Skrevet 26. mars 2008 Jeg ville aldri tatt solarium når jeg var gravid. Husker det fra forrige sv skap at dette ble fraråda pga infeksjonsfaren i solarium og varmen da som har blitt nevnt her.
enik<3M06&L08<3 Skrevet 26. mars 2008 #12 Skrevet 26. mars 2008 Bim hadde en reportasje om dette får ens tund siden.. der sto det i korte drag: sol/solarium er ikke farlig/farligere enn vanlig! (dvs, solstråler er aldri sunt,kreft osv) Du kan trygt ta solarium, eller sitte i solen når du er gravid, det eneste du skal tenke på er hvor varm du blir... (altså overoppheting) følg med/kjenn på magen! drikk mye vann! Også er det det med pigmenter, vær klar over at du kan få pigmentflekker! og til slutt, brukt faktor, selv om du ikke pleier og gjøre det.. Solfaktor er ikke bare for og hindre at du skal bli solbrent, men det er også får og beskytte deg(og babyen) mot solstråler (altså, det farlige, som kan fremkalle kreft osv!) kos deg i sola:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå