Gå til innhold

Økonomi (samme som 1.gangsdebatten)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vil dele litt om situasjonen sin? Er selv veldig usikker på hvordan vi vil klare oss når babyen er født, hadde vært fint å se hvordan andre ligger an også:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spurte ei venninne hvordan hun gjorde med økonomien, hu var aleine (nylig gått fra typen) ungen var da 6mnd. Hu klarte heller ikke amme lengre enn max 2 mnd tror jeg, så over til MME. Barnetrygd på 900,- eller noe sånn. Hu sa det holdt til barnet, gikk ikke så mye mer.

Skrevet

Første gangen jeg fikk barn (i 2006) hadde vi skikkelig dårlig økonomi. Da hadde vi ca 3000-3500 kr å klare oss på i mnd til mat, klær, ekstrautgifter o.l. Det jeg ikke tenkte på den gangen var bl.a. at jeg burde søkt banken om bare å få betale renter på lånet, og meldt meg på ny utdanning for så å ta permisjon fra det når barnet ble født i aug/sep. Da ville jeg fått støtte fra Lånekassen. Jeg hadde avsluttet bachelorutdanningen i juni, og fødte aug/sep, og falt derfor mellom to stoler og fikk ingenting. Med liten ekstralønn, lønte det seg så vidt å velge lønn fremfor engangsstødnad. Har du studielån, så søk i alle fall om å fryse det mens du er i permisjon.

Vi var heldige å hadde stor støtte fra mine foreldre. Fikk vel i snitt en tusenlapp ekstra av de i mnd, og de betalte alt av klær omtrent til minsten. De kjøpte ny barnevogn, bilsete og seng også. Også kjøpte de alltid gaver for oss dersom vi måtte i bursdagsselskap o.l. Selv om vi strengt talt prøvde å unngå alt av ekstrautgifter. Vi var veldig åpne om vår økonomi til alle rundt oss, og de visste hvor tøft vi hadde det. Fikk litt støtte her og der, og venninner som kom på besøk hadde med seg mat som vi lagde her hos meg. Passet på å spare litt før ungen ble født og brukte evt ekstrapenger som kom inn (f.eks. halv skatt i desember) veldig fornuftig.

Det var veldig stusselig å gå i permisjon innimellom uten penger. Kunne jo aldri unne meg kafèbesøk, babysvømming eller en liten shoppingrunde når jeg gikk hjemme, og med en mann som jobber mye og er sjelden hjemme ble det litt ensomt og kjedelig. Jeg er veldig glad for at jeg har vært i jobb før jeg blir mamma igjen i august igjen. Denne gangen kan vi unne oss litt mer og ikke minst slappe av litt mer ifht økonomi. Men jeg ble veldig flink med penger etter det tøffe året og mye av mentaliteten henger fortsatt igjen, så noe godt kom det jo ut av det. Pluss at jeg gikk mye turer i skog og mark siden jeg ikke hadde så mye annet å gjøre.

Skrevet

Bare lurer på en ting "Anonym"...Du snakket om å melde deg opp til et nytt studie for så å ta permisjon et år..men må du da ikke ta opp igjen dette året etter at permisjonsåret er ferdig....??

Er i akkurat samme situasjon som deg skjønner du;) Ferdig på skolen i juni og har termin i september...

Bare lurer...;)

Skrevet

Er ikke anonym over men du må ikke fullføre studiet du melder deg på. Bare takke ja til plassen, møte opp og søke permisjon. Så etter permisjonen kan du begyne å jobbe. Så det er slik du må gjøre det for å ha rett på noe. Du trenger aldri noensinne fullføre dette studiet og får en fin slump med stipend i permisjonen:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...