Gå til innhold

HJELP!!!! NÅ!!! Om søvn....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min har alltid vært et helvete å legge, men vi har alltid fått det til på en grei måte uten altfor mye skrik og skrål. Brukt mye tid på han. Plutselig godtok han at vi gikk uten at han hadde sovnet og jeg var happy for at vi hadde fått det til - endelig!

MEN nå er det et sant helvete! Han er 1 1/2 år og hyl skriker! Kun trass, men han holder på og holder på.... Hva skal vi gjøre? Kan vi bare gå og la han hyle seg helt ut? Går vi inn starter det bare på nytt igjen og på nytt igjen. Sitter vi der roer han seg til slutt for så å hoppe opp igjen straks vi rører oss. Smokken kaster han etter oss :(

Nå er jeg fortvila altså!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid sittet med mine gutter til de har sovnet og så gått ut. Tar sjelden mer enn noen minutter, og har aldri hatt problemer med legging (har hatt litt problemer om natten, men ikke i innsovningen)

Skrevet

Slik har det vært her også, men nå er det et helt helvete!

Skrevet

Er han trøtt nok når han legger seg da? Når er siste lur på dagtid?

Skrevet

Sover i bhg han fra 11/12 tiden og ca 1 1/2 time. Tror det skal være passe.. Sover bare en gang, gjort det lenge.

Skrevet

Ja, skulle ikke tro det var grunnen. Merkelig...

Tenkte kanskje hvis han sov frem til k 15 eller noe sånt, så kunne jo det være grunnen.

Da vet jeg ikke... :-S

Skrevet

Vær positivt innstilt til det å legge seg, snakk med han og forklar på forhånd (før legging) at nå er det snart leggetid, og det skal bli deilig å sove godt i senga si osv.. Finn masse positive ting å fortelle ham om å sove og å være i senga si. Godt å kose seg, godt å sove, deilig å slappe av...bare å pøse på. SNAKK med han på forhånd!! Så ikke leggingen kommer som et overraskende moment på han når han syns han har det helt fint liksom.. "Kjedelige" råd fra meg, men gå inn, legge poden ned, si stille men bestemt at "nå er det natta og ** skal sove nå. Mamma og pappa er her, men nå skjer det ikke mer i dag. God natt". Gå rolig ut.

Vente noen minutter, og gjenta.

....x antall ganger. Det er utroooolig tidkrevende og kjedelig, men etter et par kvelder med samme "leksa" skjønner de som regel at det ikke nytter, og at mamma og pappa er kjedelige om kvelden. At det er godt å sove.

Skrevet

Dette hadde jeg gjort:

Lagt han i senga sagt nå skal du sove og gått ut. Han starter da sikkert å hyle og kaster smokken, men jeg hadde latt han være der en stund alene. Finn ut hvor lenge du greier å la være å gå inn. Vår magiske grense er 7 minutter. Det viste seg at jr roet seg selv etter 5-6 minutter. Når jeg gikk inn til han sa jeg bare nå skal du sove og la han ned, ikke noe annet ble sagt. Dersom du må inn flere ganger hadde jeg ikke sagt noe men bare lagt han ned.

Det er fælt når det står på, og mange mener at dette ikke er rette måten å gjøre det på. Men jeg mener at det er veldig viktig at de lærer å finne søvnen selv, og dette er en grei måte å gjøre det på.

Skrevet

Skikkelig leit altså! Jeg som er så i mot slike skrikekurer og greier, men nå vet jeg faktisk ikke mine arme råd her. Nå har han sovnet da... Så gjenstår bare natta hvor det bruker å gjenta seg :(

Gjest calendulac
Skrevet

Vær rolig, vennlig men bestemt. Gå inn hvert 10 min eller begynn lavere hvis et føles mer ok. Legg ham ned, velg dere en setning dere gjentar feks "nå er det natten, shhh sove nå", pakk dynen rundt og gå ut. Strø flere smokker i sengen så finner han alltids en når han vil. Han gir seg til slutt, alt han trenger er å sove. Min gutt kunne holde på i rent sinne i to timers scenarioer flere ganger per natt i en periode, men han ga seg til slutt og sover nå godt. Gjenta og gjenta at nå er det natten, ingenting moro skjer, han kan trygt legge seg ned. Lykke til

Skrevet

Vi har jo en slik rutine :) Han ligger alltid i vår seng og digger seg litt sammen med en av oss og roer seg ned før natta. Dette etter kveldsmat, bad etc. Vi spør om han vil legge seg og han roper ja, ja og alt går fint helt til vi putter han i senga. Gjort som du foreslår i kveld, gått ut og inn og nå sover han endelig :) Får bare gjøre det slik da selv om jeg hater det!

Skrevet

Takker for råd :) Er egentlig i mot det selv også, men nå er dessverre grensa nådd her i huset :(

Skrevet

Jeg tror dette vil gjøre underverker hos dere, og når du sier at han våkner om natta og gjør det samme da så er det enda mer viktig at han greier å sovne av seg selv.

Lykke til! Og dersom du bruker "min" taktikk så lover jeg deg at det ikke går mange kvelder før han skjønner tegninga.

Skrevet

Brukte du å sette på lys etc? Tenkte på slikt nattlys. Er litt redd han er mørkredd etc som han ikke kan formidle også jeg da... Men på den annen side har jeg jo satt det på uten at det ha virka... :/ Hmmm, hva gjorde du?

Skrevet

Nei, hadde ikke på lys. Men dersom du tror det hjelper han å finne smokken feks så kan det kanskje være litt lurt. Men jeg tror egentilg at minst mulig forstyrrende element er best, og dersom det er lyst i rommet kan det være vanskelig å sovne av det også.

Vi starta med et rolig kveldstell og hadde faste rutiner hver kveld slik at han ikke ble overraska når det plutselig ble leggetid. Ellers så gjorde jeg som jeg skreiv isted. La han og var ute i syv minutter før jeg gikk inn og la han ned uten å starte en diskusjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...