Gå til innhold

Når slutter barna å sove på dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eivind blir 2 år om en mnd... Mamma mente at han snart var klar for å slutte å sove på dagen, for det gjorde jeg og broren min på den alderen...

Han sover1,5 til 2 timer på dagen fortsatt, og mellom 11 og 12 timer på natta... Han har nå i det siste sovnet seinere på dagen så lurte på om det var lurt å kutte ut dagsøvnen, for ellers sover han så sent at han ikke er trøtt på kvelden igjen....

Men lurte på om det kanskje er dumt at han skal slutte å sove på dagen allerede? Men jeg kan jo bare legge han litt tidligere på kvelden så får han jo tatt det igjen på den måten... Likevel er det trist også, for syns vi har så liten tid på kvelden med han som det er...

Noen tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vår sluttet da han var 2 år og 4 mnd. Da var han blitt helt umulig å legge på kvelden. Så lenge gutten din legger seg fint og sover bra om natta ser jeg ingen gunn til å kutte dagsøvnen. Mine tantebarn sov på dagen til de var nesten 4 år, uten at dette gikk ut over legging og nattesøvn..

Skrevet

Begge jentene mine sov en times tid på dagen helt til de var litt over tre år.

Tror mammaen din skjærer alle verdens barn over en kam her:-)

Selv om du og broren din fikk kuttet dagluren i den alderen hun sier, betyr det nok ikke at alle andre burde slutte på samme tid. Det er som hos voksne det, noen sover ettermiddagslur, mens andre jogger en tur i stedet. Forkjellige individer alle mann:-)

Skrevet

Gutten min kuttet dagsøvnen da han var 1.5år. Han sov da gjerne litt i helgene, men ingenting i barnehagen. Han har siden da og frem til nå (3år) - sovet 11-12 timer om natten. Det var stress de to første ukene - for han var stuptrøtt, men gutten var allikevel klar for det. Det begynte å bli vanskelig å legge han for kvelden - han fikk jo for mye søvn. Vi løste det (fy-fy) med å gi litt sjokolade etter middagen. Da ble han litt våken og sovnet ikke kl.17.

Skrevet

Okey, takker for svar :)

Jeg tror nok vi fortsetter med dagsøvnen en stund til, for legging på kvelden har ikke vært antydning til problem enda :)

Kan heller bare kutte ned på lengden av søvnen om det skulle bli et problem etterhvert tenker jeg :)

Skrevet

Høres ut som en superlur avgjørelse:-)

Skrevet

Kristian fyller også 2 om en mnd, og i hele påska har vi holdt han våken på dagen uten problemer. Da har han sovnet kl 19 om kvelden. Var spent på om han ville sovne i barnehagen idag, men det gjorde han ikke, så idag har han vært våken i hele dag, til og med på barnehage dagen sin.

Heretter blir nok han å være våken på dagtid og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...