Gå til innhold

døde foreldre??

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurte på om oen viste noe ang barnepensjon, ved en forelder dør.

barna mine har mista sin far, jeg er aleneforsørger og motar stønsd for det..

noen som vet ang barnepensjon. kan barna mine få det?

og hva er en barnepensjon på?

jeg skjønte ikke helt arket fra NAV

hjelp meg??!! noen?

please kan dere legge dette på skravle for meg nå!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff så trist da =((

Har ei venninde som er i samme situvasjon!

Jeg husker ikke helt hvor mye de fikk, men trur barnet fikk rundt 2-3000 og mammaen får rundt 5000..De bodde fortsatt sammen når han døde.

Skrevet

Barnet har rett på barnepensjon ja. Tror ikke du har rett på noe, med mindre dere var samboere da han døde. Teline som er her inne i blant kan sikkert svare, hun mistet mannen sin.

Skrevet

Hvis du leser inne på nav sine sider finner du hvor mye barnepensjon er på, det er en viss prosent av G- grunnbeløpet, men husker ikke prosenten. Det er dette du får i stedet for bidrag fra far.

Skrevet

Og kondolerer! Det mæ være en fæl situasjon, spesielt om barna og far hadde et godt forhold.

Skrevet

Barna har krav på barnepensjon etter faren sin. Barna får samme beløp, beregnet etter NAV sine satser, utfra fars inntekt. Barnepensjonen er månedlig, erstatter tapt forsørgerbidrag, og utbetales til barnet er 18 år.

Min sønn får barnepensjon, jeg får enkepensjon. Får å motta enkepenson må man være gift eller samboere da dødsfallet skjedde.

Det var trist at barna dine har mistet faren sin, føler med dere :(

Skrevet

faren til eldste datteren min døde i oktober ,gikk da fra minste sats på farsbidrag til barnepensjon,får det minste der og det er 2227 kr i mnd

Skrevet

hei HI her igjen, jeg får minstebidreg gjennom nav, har 2 barn, faller bidraget bort da er det det dere mener? trodde pensjon var noe som skulle gå til barna jeg? bidraget går inn i husholdningen her nå til dags.

pappan ble også drept overlagt drap! de har vel kansje noen rett der i erstattning,tenker da på voldserstatningsloven..

mange sp.mål men hvem er egentlig satt inn i dette, det siste en ventet lissom :(

Skrevet

Kjempetrist å høre at barna dine har mistet pappaen sin...jeg vet dessverre ikke noe om temaet, men ahr lagt ut innlegget ditt på skravlesiden ihvertfall, håper du får noen gode svar og råd der!

Lykke til og kondolerer.

Skrevet

Barnepensjonen erstatter barnebidraget.

På NAV finner du mye informasjon for etterlatte.

http://www.nav.no/page?id=322

http://www.nav.no/page?id=324

I linken om etterlattepensjon vil du se at noen har krav på etterlattepensjon selv om de ikke var gift eller samboende med avdøde. Der er kravene nokså strenge, men kan jo vøre greit å undersøke?

Jeg vte ingenting om erstatning ellers, men ønsker dere alle lykke til.

Ellers finnes det mange gode sorggrupper for barn som har mistet en forelder rundt omkring i landet, og også grupper for foreldre med barn som har mistet en forelder.

Håper dere alle kommer dere gjennom dette på en grei måte..

Skrevet

jeg var alene om omsorgen da faren brått døde (uaktsomt drap pga uvettig kjøring fra tredjepart). Varslet da NAV for å få stoppet bidraget, og fikk da såvidt jeg husker, automatisk barnepensjon i stedet. Får fortsatt barnepensjon for dette barnet, selv om jeg nå har blitt samboer med ny mann. Barnepensjonen for ett barn er i dag kr 2227, men pleier ofte å justeres rundt 1.mai.

Skrevet

Jeg er anonym som svarte over her. Kontaktet foresten advokat og fikk motpartens forsikringsselskap til å betale barnet kr 200 000 i tapt forsørgeransvar etter trafikkulykken. Selv om vi ikke bodde sammen ennå, betydde jo farens bortgang at barnet mistet den delen av forsørgelsen som faren besto i.

I tillegg er det jo viktig å gå gjennom alle forsikringer faren hadde tegnet før dødstidspunktet. Kan hende får du en "gledelig" overraskelse på barnas vegne. Jeg ble iallfall meget overrasket over hvor mange forsikringsselskap og ikke minst summene som farens bortgang utløste. Men disse pengene kommer ikke av seg selv. For at de skal bli utbetalt, er jo forsikringsselskapene helt avhengig av at etterlatte faktisk melder i fra.

Selv om penger ikke kan erstatte farens bortgang, så kan det være greit å vite at de er sikret økonomisk for en viss tid. Forsikringspengene går automatisk inn til Overformynderiet som forvalter pengene for deg. Sørg for å etabler et godt forhold til overformynderiet, og de er slett ikke vrange på å utbetale små tilskudd til "deg" , så fremt det går til barnas beste.

Jeg dokumenterte at jeg mistet all ekstrainntekt etter farens bortgang, fordi jeg naturlignok så det som det viktigste å være tilgjengelig for mitt barn så mye som mulig. Derfor sluttet jeg helt å ta på meg ekstravakter etter farens bortgang. Jobbet kun den stillingsandel jeg var fast ansatt i og som jeg måtte jobbe uansett. I tillegg la jeg frem hele husholdningens regnskap fram, da, for det siste jeg ville at Overformynderiet skulle tro, var at jeg "skulle sko meg på mitt barn".

Tilskuddetne har kommet godt med i alle de år da jeg var alene, ikke minst sikret at barnet mitt har fått holde på med alle de fritidsaktivitetene han har villet, og som jeg slett ikke hadde råd til hvis jeg skulle dekt alt selv.

Hilsen en med erfaring med tilsvarende erfaring.

Skrevet

Ja, hun som skriver over her har mye gode tips. Dersom far var i jobb har de ofte livsforsikringer som bonus der, så kontakt arbeidsgiver. Dersom han døde i jobbsammenheng, så skal det dessuten være beløp der som utbetales til etterlatte (barnet) i form av yrkesdødsfallsforsikring. Barnet har krav på alle livsforsikringer hvis far var ugift/ ikke samboer, og generell arv fra far etter at gjeld er trukket fra.

Hvis far derimot er gift går dette til hans nye kone, og barnet må søke om få deler av det. Noen yrkesforsikringer utbetaler dessuten til samboere etter et visst antall års samboerskap, og da må også barnet søke om å få deler av det.

Skrevet

takk for svar, jeg har prøvd og sortere litt tanker, det er slik, at vi ikke var samboende, og var ikke sammen, vi var kjærester før, ikke sikker på om han hadde jobb nå, men han hadde jobbet mye før, når det gjelder forsikring og slikt så må jeg selv ringe rundt da?? (er ikke sikker på om han hadde sånt)må ringe til jobb og hva med banken?? han hadde konto og sparekonto tror jeg.det var slik at han ble skutt, ikke i jobb sammenheng vet ikke åssen erstatning de kan få for det, da gjerningsmann er på frifot enda..

skal til advokat til neste uke, håper hun kan hjelpe til litt, og håper dette går under fri rettshjelp..

har jeg rett på en dødserklæring så jeg kan fremvise at jeg/ barna er nærmeste etterlatte, hvilke papirer må jeg ha med rundt til banker og slikt??

Skrevet

Ta kontakt med skifteretten i kommunen din, de kan hjelpe deg med det som angår arv ihvertfall. Tror det er noe egne regler når barn er arvingen, og mor og far ikke var sammen.

Skrevet

Jeg er anonym som svarte litt tidligere. Jeg tok kontakt direkte med forsikringsselskapene, samt skifteretten. Forklarte situasjonen. Siden det også er en straffesak i ditt tilfelle, vil det gå automatikk i det at forsikringsselskap mm tar kontakt med politiet for å få bekreftet det hele. Slik var det i mitt tilfelle iallfall. Går ut fra at barnefaren til dine/deres barn hadde erkjent farsskapet skriftlig ved fødsel, og da skal det ikke være noe problem med det å bevise at barna er hans arvinger, tror jeg.

De undersøker sikkert om barnefar hadde en sambo eller var gift. I mitt tilfelle forklarte jeg at barnefar var single. De gjorde sikkert noen undersøkelser for å bekrefte min påstand, men jeg hørte iallfall ikke mer.

Uansett så er deres/dine barn direkte arvinger til barnefar, og det er det du må ha i fokus vedr. at det er du som nærmeste verge og foresatt som må ta ansvar for å sikre deres rettigheter vedrørende arv. Høres sikkert brutalt og kaldt ut akkurat når du nå er midt oppi det, men det er faktisk en viktig "jobb" du har foran deg her. Så selv om barnefar hadde samboer/var gift, så kan ikke vedkommende sitte i uskiftet bo så lenge faren har særkullsbarn (deres/dine barn).

I mitt tilfelle så fikk jeg skifteretten til å ordne med proklama (at de legger ut annonse om at kreditorer må gjøre evt. krav gjeldende innen den og den dato), mot et gebyr jeg betalte, tror jeg. Deretter, når proklamafristen var ute, så kunne jeg ta stilling til om vi ville ha privat eller offentlig skifte. Dersom du tar privat, arver barna dine automatisk også all gjeld, ikke bare evt. formue - så her må du gjøre en vurdering hva som "lønner seg". Dersom du velger offentlig, så mister du/barna all råderett over barnefarens eiendeler/formue/gjeld.

Siden jeg som verge til vårt felles barn, var også den som måtte rydde opp boet hjemme hos barnefar, så måtte jeg også ta hele oppgaven med å ringe rundt og avslutte alle abonnement osv. Det var slik jeg fant ut at barnefaren faktisk var godt forsikret. Det høres sikkert kaldt og upersonlig ut alt det her jeg ramser opp nå. Men tro meg, det var litt av en påkjenning da det sto på, og det er først nå - mange år etter - at jeg faktisk klarer å prate "uanfektet" om det som skjedde.

Skrevet

Glemte å si at du får skifte-attest tilslutt dersom dere velger privat skifte. Det er dette dokumentet som liksom er ditt bevis på at barna dine er de rettmessige arvinger. Inntil da blir alt satt på vent. Mener å huske at jeg tok vare på alle kvitteringer som kunne dokumentere de utgiftene jeg hadde lagt ut for i forbindelse med dødsfalllet osv, og så fikk jeg tilbake dette beløpet da skifte-attesten var klar.

Skrevet

Det er et tredje alternativ også. Ikke gjør noenting. Da åpner retten skifte. Det blir et offentlig skifte, men arvingene trenger ikke garantere for skifteomkostningene. Det er et fjerde alternativ også, du kan overta boet på visse premisser som gjør at du kun garanterer for gjelden det er midler i boet til å gjøre opp. Dette er ikke et alternativ hvis avdøde hadde fast eiendom. Men det er et smart valg hvis man ønsker kontroll på verdiene, uten å måtte garantere for gjeld. Man må søke retten om lov til å overta boet på de premissene.

Hva slags skifte du velger påvirker ikke det faktum at barna er arvinger og vil få det som måtte være igjen etter et solvent bo.

Dette ble veldig kort, men det er altså flere alternativer en offentlig og privat skifte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...