Gå til innhold

Nå har jeg kjøpt folat:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å ta dem allerede i dag:) Noen som vet om det er skadelig å gå for lenge på folat? det er jo ikke sikkert at spiren sitter på første forsøk...kan jo ta flere mnd....kan en da ta folat hele tiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Legen min sa at jeg burde starte 2-3mnd før vi starter prøvinga..

Skrevet

Hei! Tror ikke det er skadelig å gå for lenge på det. Folat er jo en type B-vitamin og disse er vannløselige, "overskuddet" vi inntar blir med urinen ut igjen. Det er annerledes med A, D og E-vitamin, da disse er fettløselige, altså blir overskuddet lagret i fettvevet i kroppen og skilles ikke ut på samme måte, så store doser av disse kan være skadelige. Mener også å huske å ha lest at det eneste obs'et med å gå lenge på folat er at det kan skjule mangel på andre vitamin-B-typer dersom man holder på veldig lenge. Men - å ta det i 2-3 måneder og sikkert mer også før man blir gravid og de tre første mnd av svangerskapet er neppe skadelig :) Så lenge du vet at du er rimelig frisk og rask ellers og ikke har mangel på andre B-vitaminer som folat-bruken "dekker over". :)

Skrevet

Folat er et vannløslig b- vitamin, og så vidt jeg vet er det derfor ikke farlig å ta tilskudd selv om du ikke skulle bli gravid med en gang. Vannløslig vil vel si at kroppen skiller ut det den ikke har behov for via nyrene/urinen. Det er visst sånn at mange kvinner i fertil alder ikke får i seg nok folat via kosten (bl.a. mørke grønne grønnsaker) uansett graviditet eller ikke. Det som er viktig er at du tar tilskudd som kun inneholder folat, for hvis man prøver å oppnå døgndosen (0,4mg) ved å ta flere multivitaminer daaglig, kan man få i seg for mye av f.eks. a- vitamin, og det er ikke bra.

Lykke til med forberedelsene! :)

Skrevet

Der kom mimi82 meg i forkjøpet ser jeg :)

Skrevet

Begynte allerede i januar jeg... Føles litt mer virkelig at vi skal begynne å prøve snart no når jeg har begynt med folat...

Bedre å ta litt for mye enn litt for lite tenker jeg :-)

Skrevet

Skal forresten begynne prøvinga i april/mai...

Skrevet

Tusen takk for hjelpsomme svar jenter:) Godt å kunne dele sine tanker, spørsmål og bekymringer med andre enn legen eller ens mor;)

Begynte med folat i dag jeg. Føles litt merkelig (men gøy) å tenke på at jeg gjør slike ting fordi vi planlegger å få en baby. det blir plutselig så virkelig på en måte:) Har aldri planlagt noe så stort før jeg....ble gravid da jeg var 16, men det var selvfølgelig IKKE planlagt da:P

Smiley `vil ha 2009 baby`: Vi skal også starte på det tidspunket (om jeg har kontroll på el vel og merke). Dette blir spennende:) Tjohoo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...