Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal kanskje gå hver vår vei, og da er det vel slik at vi må igjennom megling for å få kommet videre med evt. økonomisk støtte?

Hvem kontakter jeg først, og hva spør jeg etter?

Hva kan jeg forvente meg av penger?

Har 60% jobb,tjener 10 200 i mnd. ubetalt.

1 barn på sfo(minste plass)7 år 1005,-

1 barn i b.hagen(80%)3,5 år 2150,-

Mann som tjener ca. 450 000 i året,jeg skal ha barne, han skal kun ha samvær.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal få time på Familievernkontoret, for mekling.

Og så skal du få deg time på NAV trygd, for å få info/søknadsskjema om stønader osv.

Med den inntekta du har, reknar eg med at du har ca 15 000,- brutto lønn. Det vil kanskje gje ca 6000,- i overgangsstønad. Dette er det skattepliktige og du skal ha skatteklasse 2.

Skattefritt:

Og du får 64 % av barnepassutgiftene i stønad til barnepass: ca 2000,-.

i barnebidrag ser det ut til at du får ca 1700,- for minste barnet, og ca 2200,- for eldste. Dette er med dei opplysningane du har lagt fram, så der kan vere moment som gjer det anleis.

Du har også rett på ei barnetrygd meir enn du har barn.

Skrevet

Takk for svar!

Det ser ut til at jeg kan sitte igjen med ca. 20 000,- da...er dette lite eller mye?

Vet ikke enda om jeg hadde klart å ha huset i noen mnd,. slik at det ikke blir så mye nytt for ungene på engang..betaler ca.8000,- i mnd. på dette.

Har jeg krav på bostøtte også?

Kan jeg søke om start lån? Jeg evt. ska flytte lånet til annen bank?

Skrevet

Du vil få bostøtte ja. Jeg har 7500,- i boutgifter, og 3 barn - og jeg får 3700 i bostøtte. Betaler du bare 8000,- i mnd, ville jeg bodd i ro, fordi det skal vel godt gjøres å finne noe stort nok veldig mye billigere enn det.

Dersom du ikke har forbrukslån, eller andre dill utgifter er 20 000,- helt ok. Jeg har 22 000,- med 3 barn, og det går greit, men ikke mye til overs til sparing og ferie :-/

Skrevet

Bustøtte kan du søke om, og bruke siste likning som grunnlag:)

Husk at skatteklasse 2 er mindre enn klasse 1, så det blir mindre skatt enn du no betaler:) Kanskje du slepp med ca 25 %, og det vil føre til at du har inn ca 22-23 000,- kvar månad.

Eg ville beholdt, med berre 8000,- i buutgifter, eg har 7500 og det går bra med omlag det samme inn:) Det blir dyrare å flytte, vil eg tru:)

Du kan også snakke med kommunen om kommunalt lån,men sidan du allereie har lån i banken, er det ikkje sikkert du får det.

Det du kan gjere, er å sjå på kor mange år det er igjen av lånet, og evt forlenge nedbetalingstida. Dette vil få ned dei månadlege buutgiftene:) Men ikkje ha avdragsfri periode, for det smell så hardt den dagen du må begynne å betale avdraga:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...