mummimammo gleder seg til jul Skrevet 26. mars 2008 #1 Skrevet 26. mars 2008 Er jeg bare hårsår eller? Saken er som følger, jeg har en datter på 8 mnd, jeg og barnefaren bor ra hverandre og har gjort de siden hun var 4 mnd. Han har henne hver helg omtrent og han bor hjemme hos sine foreldre i en overgangs fase. min svigermor tar helt styringen, handler egene klær som hun skal ha der, bruker såper og oljer på henne uten å spørre om lov, hun vet min datter er disponert for å få allergi. Har en haug med klær der nede hos dem. gir henne mat som jeg ikke har prøvd på henne før, gir henne kjøpe middag selv om jeg sier hun ikke skal ha det osv. Det toppet seg for meg i påsken, da jeg hadde lagt min flid i å kjøpe bæremeis, ny ytterdress, strikket gode sko hun kunne ha i meisen. Pakket tre dobbelt skift med ull undertøy. Var uteå shoppet festlige bodyer med fine bukser til. Strøk alle klræene og pakket dem fint ned. ei en liten sekk.Hun skulle med sin far inn på hytten med dem. (svigermor)Da jeg leverte henne i bilen hans sto det en hel pose med tøy som hun hadde bedt han om å t amed fra tøyet der de har nede hos dem.da kjente jeg det kokte imeg.. som om hun tror jeg ikke vet hvordan man pakker til hyttetur med baby. hva hadde du følt?
Sivalur Skrevet 26. mars 2008 #2 Skrevet 26. mars 2008 Uten å svare på alt her, så vil jeg jo bare si at jeg synes det er naturlig at far pakker klærne hvis far skal ha med ungen på tur... eller skal du alltid gjøre alt slik at far aldri får slippe til? (men skjønner frustrasjonen din over noe av det andre, særlig det med såper og oljer når hun er disponert for allergi...)
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. mars 2008 #3 Skrevet 26. mars 2008 Skjønner at du er frustrert, men du kan ikke legge deg borti "fars" rutiner under samvær selvom det egentlig er farmor sine rutiner som hersker der i huset. Feks kan du ikke fortelle far at han ikke får gi middagsglass så lenge det ikke er noe reell grunn for at hun ikke skal få det..feks allergi. Han er voksen nok til å ta avgjørelser, eller iallefall så skal samvær baseres ut i fra at han er det da. Om dere har 50-50 deling er det helt vanlig at han har alt hun trenger hos seg, men ser at han har helgesamvær og da er det du som skal stå for innkjøp av klær og sende med det hun trenger. Dermed kan du jo si det til farmor at hun ikke trenger å kjøpe så mye men samtidig er det vel kjekt at hun har tøy hos pappa'n også. Da slipper du å drasse masse med frem og tilbake.
Carnivale Skrevet 26. mars 2008 #4 Skrevet 26. mars 2008 Jeg skjønner det med maten og med såper og oljer, men klær er det vel like naturlig at faren pakker med til henne? Og at hun har klær liggende hos sin far er jo også helt vanlig.
hit og dit Skrevet 26. mars 2008 #5 Skrevet 26. mars 2008 Eg synes ho høyrtes ut som ei god og engasjert bestemor. Når ein får unger og ikkje bur sammen med faren så er det slik at ein ikkje er med i alt som foregår i ungen sitt liv. Du kan snakke med faren angånde såper og oljer, men dersom han tillater at bestemora bruker det så er det ikkje mykje du får gjort. (med mindre det blir allergisk utbrudd, noko heilt anna enn disponert for allergi). I forhold til klær, og påskesekken spesielt, så synes eg du er veldig hårsår. Var det planlagt at du skulle lage alt i stand?
LegallyBlond Skrevet 26. mars 2008 #6 Skrevet 26. mars 2008 Jeg forstår at det føles sårt, men det er like mye hans barn som ditt og han har faktisk like mye han skulle ha sagt når det gjelder oppfølgingen av henne. Når han velger å bo hos foreldrene denne perioden så må han rekne med at moren blander seg inn, det er jo helt naturlig siden hun er i huset. Hvis han synes det er greit så har du faktisk ingenting med denne innblandingen. Angående maten og såper må jo dette tas hensyn til med tanke på allergi, så på det området synes jeg du skal gi klar beskjed. Men ellers ang klær og det å prøve nye smaker (så sant det ikke er fare for allergi) så må du vel nesten bare godta at det blir sånn hos dem. Du kan ikke lage reglene for hvordan ting skal være hos ham så sant det ikke er noe som er skadelig for barnet. Og det med tøyet til hytteturen var nok ikke fordi hun ikke tror at du kan kle henne, men er nok fordi at om hun har tøy hos han så rekner hun sikkert med at det er dette som skal brukes når hun er hos han og derfor bare har minnet han på hva som bør være med. Er nok heller fordi hun ikke tror at han vet hvordan man pakker =)
Gjest Skrevet 26. mars 2008 #7 Skrevet 26. mars 2008 Det er ikke din sak hva de gjør når hun er hos faren. Du kommer til å bli en erfaren kamelsluker om dette er ting du skal henge deg opp i. Så lenge barnet ikke tar skade så hold deg unna hele greien, la de styre på.
alvis Skrevet 26. mars 2008 #8 Skrevet 26. mars 2008 Jeg har en svigermor som er lik din. Hun kjøper inn ting til babyen hele tiden. Som regel syns jeg det er koseligt men da det kommer til mat blir jeg sint. Gutten min er akkurat 6 mnd og har fått grøt i ca 1 uke. Han har mye vondt i magen så vi tar det forsiktig. Hun gav ham karamellpudding da vi var der i helgen. Jeg sa at hun ikke fikk lov til det og da sa hun at jeg er like hysterisk som jeg var med storebroren hans. Jeg trodde hun hadde forstått at jeg ville bestemme hva gutten spiser men nei. Dagen etterpå ville hun at jeg skulle gi ham lammefrikase`. Jeg sa nei og hun blev kjempeirritert og maste om at stakkars gutt som ikke får mat. Litt seinere spurte hun om hun skulle koke havregrøt til gutten. Tusen takk, men nei takk. Han får fortsatt mais eller risgrøt pga gluten allergi i familjen. Da blev hun sur igjen. Jeg tror nok svigermoren din bare vil være snill og føler at hun må hjelpe pappaen litt men jeg forstår du blir irritert. Prøv å bevar roen. Du må ikke komme på kant med farmoren til datteren din:)
Gjest Skrevet 26. mars 2008 #9 Skrevet 26. mars 2008 jeg syntes faktisk du overreagerer ganske kraftig her. prøv heller å se positivt på at de pakker tøy o.l til dattera di,det betyr jo at de bryr seg om henne :-)
mummimammo gleder seg til jul Skrevet 26. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 26. mars 2008 avtalen er at jg pakker til allt samvær uansett. dette var noe svigermor hadde gitt beskjed om at han måtte lure med for jg hadde en tendens til å glemme alt mulig. oe som er feil og svigermpr driver å kler henne opp i hennes klær når han har henne
MammaMia123 Skrevet 26. mars 2008 #11 Skrevet 26. mars 2008 Jeg synes også du overreagerer... Det må jo være kjempe kjekt at pappaen (eller bestemoren) holder henne med klær selv, så slipper du at noe av det du har kjøpt blir borte el ødelagt o.l. Dessuten tror jeg bestemoren gjør det kun med god hensikt
Gjest Skrevet 26. mars 2008 #12 Skrevet 26. mars 2008 uansett,utfra det du sier syntes jeg dette er flisespikeri. vær glad de er der for dattera di,det er mange pappaer som ikke gidder det. hva de tar på henne når hun er der har da vel ingen verdens ting å si?
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 26. mars 2008 #13 Skrevet 26. mars 2008 Synes i grunn du er veldig hårsår! Men skjønner hva du mener altså
Gjest Skrevet 26. mars 2008 #14 Skrevet 26. mars 2008 Jeg kjenner meg litt igjen, fordi jeg ville ha styringen som nybakt mor. Mat er en ting, og de spiste det jeg bestemte, og det forsto svigermor. Men jeg skjønner godt at bestemor koser seg med å kjøpe klær. Det kommer jeg også til å gjøre til mine barnebarn. Det er to foreldre, og far må også få bestemme litt. Det beste er at dere sammen finner ut av hva dere vil. Men senk skuldrene litt, la besteforeldrene få kose seg!!
MammaMia123 Skrevet 26. mars 2008 #15 Skrevet 26. mars 2008 Da kan du heller si at du slutter å sende med henne klær, siden dem ikke bruker de uansett Og at bestemoren kler henne opp med hennes klær er jo demmes sak, og ikke din.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. mars 2008 #16 Skrevet 26. mars 2008 Vel, fortsatt kan du ikke legge deg bort i hva "han" kler henne i under hans samvær så lenge det ikke går utover ungen. Altså at hun ikke er kald osv... Vel, har du en tendens til å glemme da? Eller er det bare oppspinn? Isåfall kan du si fra til farmoren at det ikke er riktig. Nå må vel han ha baller nok til å stå i mot sin egen mor også da...
mummimammo gleder seg til jul Skrevet 26. mars 2008 Forfatter #17 Skrevet 26. mars 2008 men hvorfor be meg pakke lat mulig å ha alt mulig , når hun pakker et reserve lager uten like. fordi hun torr jeg ikke kan pakke til en baby som skal på tur. hun derimot pakke rned en hel masse syntetiske greier som hun mener er så gode og varme... det e rikke faren som pakker, det er svigermor..
MammaMia123 Skrevet 26. mars 2008 #18 Skrevet 26. mars 2008 Jeg forstår ikke problemet ditt i det hele tatt... Skjønner ikke at det er noe å henge seg opp i. La vær å sende med klær, og la dem styre selv hva ungen skal ha på seg under pappaens samvær.
solstråle69 Skrevet 26. mars 2008 #19 Skrevet 26. mars 2008 Virker som du henger deg veldig mye opp i det med klær... Hvis avtalen er at du skal pakke uansett, så kan du vel bare "glemme" at du har sett at svigermor har pakket med noe annet/tillegg? Du må jo gjøre jobben uansett. Du har vel strengt tatt ikke noe med hva som var pakket i den bilen. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå