Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #1 Skrevet 26. mars 2008 har så sinnsykt lyst på det....men noen sier jeg ikke skal spise rå fisk, mens andre sier man skal leve som normalt. Kun holde seg unna fisk som veier så og så mye m.m, ikke rått kjøtt, svolværpostei. Noen som vet?
*lillebolla* Skrevet 26. mars 2008 #2 Skrevet 26. mars 2008 Ja, du kan fint spise Sushi (heldigvis!), men hold deg unna tunfisk. Jeg hadde kick på dette en periode, og var glad jeg kunne spise deg med god samvittighet! Det beste (og mest korrekte) stedet å sjekke dette er her: http://matportalen.no/Emner/Gravide Denne blir oppdatert ganske ofte, så det som står her er den offisielle anbefaling. Om sushi står følgende: "Gravide kan spise sushi, dette framgår av en vurdering foretatt av Vitenskapskomiteen for mattrygghet(VKM). Når du lager sushi selv: Villfisk fanget i sjøen kan inneholde parasitter (”kveis”). Villfisk fra sjøen som skal spises rå eller nesten rå bør derfor fryses før bruk for å drepe eventuelle parasitter. Dette gjelder ikke oppdrettslaks/ørret og annen oppdrettsfisk. Fisken bør fryses til en indre temperatur på -20 grader celsius eller lavere i minst 24 timer. Les mer i Fakta fra Mattilsynet - informasjon om sushi Les mer om sushi i vurderingen fra Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) Ikke grunn til å advare gravide mot sushi Gravide bør unngå å spise sushi med tunfiskfilet (se advarsel mot miljøgifter over)."
*lillebolla* Skrevet 26. mars 2008 #3 Skrevet 26. mars 2008 Hihi, ikke "spise deg", men "spise det", selvsagt! Hamrer visst litt fort på tastaturet! :-)
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #4 Skrevet 26. mars 2008 Sushi er risen, det kommer jo selvfølgelig ann på hva du putter oppå denne risen. Fisken skal ikke være eller være over en viss størrelse, se matportalen. Noen fiskeslag les eksotiske fisk er ikke bra, les matportalen. Er det forresten noen som vet hvorfor tunfisk ikke er bra?
Barbamama_til 2 prinsesser Skrevet 26. mars 2008 #5 Skrevet 26. mars 2008 Tunfisk lever så lenge i havet at det blir syk av all giften vi mennesker har puttet i havet! Ganske trist! Det samme gjelder andre store dyr i havet: hval etc..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå