Gjest Skrevet 26. mars 2008 #1 Skrevet 26. mars 2008 Jeg synes "alle" har to fornavn til barna sine. Mange jeg kjenner, og foreldrene har ikke samme etternavn så da blir det til at ungen har FIRE navn! Hva er greien med det? Ikke alle som engang bruker navn nr. 2 heller. Jeg synes det bare virker tungvindt jeg..
*Silje*spiresnart*Prøvd.i.5år Skrevet 26. mars 2008 #3 Skrevet 26. mars 2008 Elsker dobbeltnavn:o) Nå har både jeg alle søskene mine og mamma dobbeltnavn:o) Bruker som regel begge navna, men noen ganger bare det første!
Gjest Skrevet 26. mars 2008 #4 Skrevet 26. mars 2008 I mitt barns tilfelle, har jeg det fordi fornavnet er så vanlig. Og fordi det klinger helt nydelig!:-)
katlinka Skrevet 26. mars 2008 #5 Skrevet 26. mars 2008 Smaken er som baken, folk er forskjellige osv. osv. osv. Hva noen syns er tungvint er for andre helt uproblematisk. Er vel ikke noe å forstå egentlig.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 26. mars 2008 #6 Skrevet 26. mars 2008 Selv har jeg fått en mengde med navn. Hva skal man med det???? Nei, det blir bare tungvint når man må skrive under på papirer som krever alle navn. Derfor har guttene mine fått et fornavn og et etternavn. Så det så.
FrøkenKnallkul Skrevet 26. mars 2008 #7 Skrevet 26. mars 2008 Skjønner det heller ikke. Leste for en tid tilbake en artikkel i Aftenposten om at nå må man snart spørre barna "hvor mye heter du" i stedet for "hva heter du". Dette pga dobbelt fornavn i tillegg til at begge foreldrene gjør krav på at barnet skal ha deres etternavn. Tungvint for ungene, men det er vel litt en smakssak også.
Gjest Skrevet 26. mars 2008 #8 Skrevet 26. mars 2008 Har de til sammen 4 navn eller mer? Jeg har selv dobbeltnavn, men bruker bare det første, så er etternavnet mitt 4 bokstaver kort. Men tilfeller som er lignende Per Jon Knudsen Ludviksen, det er SÅ unødvending for barnet sin skyld synes jeg. Tungvindt!! Har mange bekjente som velger denne "typen"
alvis Skrevet 26. mars 2008 #9 Skrevet 26. mars 2008 Der jeg kommer fra har alle to fornavn. Det er ikke vanlig å ha bare et, men som regel brukes kun det første navnet. Guttene mine har to navn men bruker bare det ene. Jeg har ikke tatt min mans etternavn men guttene har kun han sitt etternavn. Jeg er enig i at 4 navn blir mye men jeg gir heller mitt barn to fornavn og bare et etternavn enn omvendt. Smaken er som baken.
*Minnie Mus* Skrevet 26. mars 2008 #10 Skrevet 26. mars 2008 He he jeg synes alle har bare et navn for tida jeg!! Litt enig i at det er litt tungt å skulle bruke to navn, særlig hvis det er to laaange navn. Vi har dobbeltnavn på ungene, eldstemann fikk det fordi faren ikke er norsk og han ønsket et navn fra sitt land. Jeg var enig i det, men ville ha med et norsk navn siden han en dag skal søke jobb osv og vil at han skal kunne bruke sitt norske navn slik at han ikke blir sett på som en "utlending". Hvis han vil selv da så klart. Med nr to så var det bare naturlig å ha med et ekstra navn siden storebroren også hadde det... Men vi bruker kun fornavnene...
Fire småtroll Skrevet 26. mars 2008 #11 Skrevet 26. mars 2008 Jeg har to fornavn og har til dags dato aldri brukt mer enn det ene, så mine barn har bare et navn hver. Men som sagt før her, smaken er som baken ;-)
blittmamma07 Skrevet 26. mars 2008 #12 Skrevet 26. mars 2008 Har et veldig tradisjonelt navn fra 70-tallet selv og har alltid ønsket meg et navn til. Derfor gir jeg mine barn to navn. Er vel ikke så mye å skjønne for andre enn meg. mine har foreløpig kun ett etternavn, men jaggu vet jeg ikke om jeg skal legge til mitt også. (senere)
Gjest Skrevet 26. mars 2008 #13 Skrevet 26. mars 2008 Første fornavn er på 4 bokstaver, neste er på 6. Så et etternavn:-)
Den drygaste Skrevet 26. mars 2008 #14 Skrevet 26. mars 2008 datteren vår har to navn fordi sambo skulle på død og liv ha sofie, noe som er veldig vanlig og (ikke vondt ment) litt kjedelig.. så jeg valgte et kort navn foran sånn at han fikk viljen sin og jeg fikk viljen min så nå har han fått sitt jentenavn og da får jeg bestemme neste gang og da blir det en oscar eller amanda!!!
cherry coke Skrevet 26. mars 2008 #15 Skrevet 26. mars 2008 Er det noe å forstå da? Merkelig ting å henge seg opp i....Men uansett, jenta mi har to navn fordi hun er oppkalt etter to personer som står/stod meg veldig nær. Bruker som oftest bare det første, men det er to relativt korte navn, så det er absolutt ikke tungvint. Det er gamle og sterke navn, så det er heller ikke jåleri=)
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. mars 2008 #16 Skrevet 26. mars 2008 greia er at jeg synes det er fint! Og jammen har hun ikke 2 etternavn også!
Gjest Skrevet 26. mars 2008 #17 Skrevet 26. mars 2008 Mine unger har bare et fornavn og et etternavn, for vi syns det er finest. Hva andre gjør bryr jeg meg ikke med. Men jeg må jo si det klinger bedre med Anne Grete enn Natasha Michelle ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå