Gå til innhold

Amming = prevensjonsmiddel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer det at man ikke blir gravid igjen mens man ammer? Syns jeg har lest / hørt om det flere steder. Noen som har andre erfaringer?

(Spør fordi vi ønsker oss flere barn og gjerne vil komme i gang med prøvingen så fort som mulig, brukte halvannet år forrige gang. Vil bare vite om det er helt "umulig" å bli gravid mens man ammer, om jeg bare skal belage meg på å vente til jeg er ferdig med det?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror ikke dette er no sikker prevensjon. tror det er fult mulig å bli gravid mens man ammer bare å prøve hvis det er det dere ønsker.. lykke til

Skrevet

Det er endel som ikke blir gravide mens de ammer. Men det er IKKE no prev.middel. Søskenbarnet mitt har to sønner født men litt under ett års mellomrom. Der hindra ikke amminga no ny graviditet...

Skrevet

sitter her med bare et par uker til termin med nr 3 og jeg ammet fortsatt da jeg ble gravid. så for meg hadde amming null prevensjons effekt :P

Skrevet

Det sies at så lenge man fullammer (hver 4. time eller oftere) så kan man ikke bli gravid. Dette gjelder riktignok ikke alle og man vet jo ikke om man er blandt dem som kan bli gravid eller ikke.

Skrevet

vanskeligere å bli gravid når en ammer,men det går ann:) ville ikke brydd meg med beskyttelse,men tatt det som det kommer:) vi prøvde fra 3mnd etter fødselen...10 mnd etter klaffet det,ammet framdeles,men ikke fullamming da:) har lest at en minimum bør vente 6 mnd etter fødselen med ny graviditet...lykke til,koselig med to tette.

Skrevet

Interessant å høre ulike erfaringer... Ja, vi kommer nok til å vente noen måneder, men det får komme når det kommer. For oss hadde det vært supert med to tette... (Jada, jeg vet at det er MYE arbeid...)

Takk for alle svar! Hører gjerne enda flere erfaringer...

Skrevet

dette er nok mest gammel overtro.

det er nok ingen lege som vil bekrefte at amming er prevensjon...

Skrevet

Da jeg fikk førstemann leste jeg i ei bok/hefte om amming (den alle får på helsestasjonen) at så lenge man fullammer (man måtte nattamme også) og ikke har fått tilbake mensen så blir man ikke gravid. Dette sa jeg til min fastlege på 6-ukerskontroll og han trodde rett og slett ikke på meg. Tok med meg boka neste gang og viste han. Så det han sa var at kanskje det var statistisk liten sjanse for å bli gravid, men at man IKKE måtte stole på det om man ikke hadde ønske om å bli gravid igjen. Han har vært lege i over tjue år og hadde sett mange eksempel på at det ikke stemte...

Ellers har jeg ei venninne som bor i England - hun fikk beskjed før hun dro fra sykehuset etter forrige fødsel at man er svært fruktbar i tiden etter fødselen!!

Min konklusjon er i alle fall at amming IKKE er prevensjon...

Skrevet

Amming er vel prevansjon på like linje med å hoppe av i svingen.

Kan fungere en stund men er laaaaangt unna sikkert.

Amming minsker sjansen for å bli gravid det er sant, å kutte ut nattamminga derimot fjerner den lille sikkerheten det er i amming som prevensjon.

Så ønsker du å amme men også bli gravid igjen, nattavenn så fort som mulig. Lillegutt gjorde dette selv da han var 2 mnd og 1 uke og vi flytte han på eget rom, så de trenger ikke alltid nattmat lenge.

Skrevet

Kort og greit;

Jeg ammet vesla til hun var 14 mnd, hun blir storesøster når hun er 20 mnd.

Svar nok?! *flire*

Jeg fikk forøvrig ikke igjen mensen imellom heller...

Skrevet

Jepp, svar nok. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...