Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #1 Skrevet 26. mars 2008 Ho var hyggelig mot meg i førsten av forholdet vårt, men følte alltid at ho var litt falsk-hyggelig.. Etterhvert som tiden gikk la jeg merke til hvor spydig, og frekk (på en skjult måte) mot mine svigrinner. Ho er aldri sånn mot min mann, for ho forguder han. Men, det siste året slenger ho spydigheter mot meg, men, bare når min mann ikke hører. Og når jeg forteller han om det etterpå, tror han ikke på meg. Mener det er jeg som misforstår.. et par eksempler: -Vi var på shopping en lørdag, og jeg så ho gikk bort til gutteavdelingen, så kom ho til meg og lurte på hva jeg syns om en snekkerbukse ho hadde tatt med.. Jeg spurte, om ikke det var til gutt, og da snudde ho bare på hælen og sa "det går an å ha på den ungen noe annet enn rosa". -Vi skulle i barnedåp og ungen vår som da var 4 mnd hadde holdt opp våken hele natta fordi ho var syk. På morgenen bestemte vi oss for å levere ungen til min mamma for vi ville ikke dra med ho når ho var dårlig. Og et kvarter før vi skal kjøre hjemmeifra ringer denne mormora og ber oss om å hente ho.. Og da vi sitter å spier i dåpen, får jeg en spydig melding: "jeg ser du ikke har på det gullklokka du fikk, det er i sånne anledninger som dette den skal brukes". (Jeg hadde fått en klokke av svigermor et par uker før). Jeg prøvde å fortelle ho at vi fikk det travelt, fordi vi skulle levere ungen først, og så hente ho, og ingen av delene var i planen i utgangspunktet.. -I går var vi i fambursdag, og dattera mi hadde på seg en kjole ho fikk til bursdagen sin. Så sa ho: "kan ho ikke bruke den kjolen ho fikk av meg da"? Det var en veldig typisk julekjole med røde ruter og hvitt forkle.. Ho ble skikkelig sur da jeg sa at vi måtte bytte den for den var for liten. Jeg føler nå at jeg ikke orker å være hyggelig mot ho lenger, men det nytter ikke å få noe sympati fra mannen, for han dyrker mormora si.. alt ho sier er loven på en måte.. Er redd for at begeret bare renner over snart og jeg sier kanskje ting jeg kommer til å angre på.. Noen med lignende erfaringer eller råd??
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #2 Skrevet 26. mars 2008 Jeg skjønner frustrasjonen din, men hvor ofte er dere egentlig sammen med din manns mormor? Hvor gammel er hun? Er det et så stort problem at det er verdt å lage stor ståhei av det? Hvis jeg skal sammenligne med min familie, så ser vi de "motstående" besteforeldrene våre mellom 3-5 ganger i året. (Jeg besøker mine oftere enn hans, og omvendt.) Min mann har en tante jeg kan styre min begeistring for, derfor blir det til at han tar ungene med for å besøke og jeg gjør andre ting. (Men 3-5 ganger i året takler jeg.) Heller gjøre det sånn overfor eldre mennesker enn å lage spetakkel. Det ligger noe i begrepet at man kan ikke lære en gammel hund til å sitte. Din manns mormor kommer nok ikke til å forandre seg, dessverre.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #3 Skrevet 26. mars 2008 Vi sees et par ganger i mnd tenker jeg.. Har ikke tenkt til å lage noe stor ståhei... måtte bare få ut litt frustrasjon. Dama er over 80 år... så jeg skal klare å holde meg i skinne!! HI
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #4 Skrevet 26. mars 2008 Ja, vi trenger å få det ut en gang i blandt Og da er det greit å gjøre det her der ingen omtalte mennesker blir såret. Og det er greit å få vite at det finnes flere som tenker som deg. Men når du ser henne så ofte, må det være ganske tungt for deg å ikke ha noen i familien å snakke med. En som er på din side, som himler med øynene over denne mormoren sammen med deg. NN 12:50
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #5 Skrevet 26. mars 2008 Jeg synst ikke mormoren høres noe slem ut,men spydig og direkte ja. Ser for meg ei sånn ei som vil være hele storfamiliens hersker. Hun er vel ei slik ei som vil ha siste ordet, og synst at unge kvinner i dag er for opptatt av seg selv. Forstår ikke hva hun har med å gjøre om du har på en klokke, kjole osv. Men hun har vel ikke så mye annet å bry seg med. Jeg hadde bare ledd litt inni meg og sett det komiske i det. Kanskje hadde jeg ledd litt høyt av henne også. Det er jo helt ok at du ikke liker din manns mormor - og det bør jo ikke være noen stor sak for din mann iallefall. Alle kan ikke like alle. Vik unna henne så godt du kan - og la det bli med det:)
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #6 Skrevet 26. mars 2008 Hehe...den var kjent ja. Har mange eksempler fra sambos mormor også. Feks ringte hun en gang å kjefta meg huden full, fordi sambo ikke hadde mobil på det tidspunktet. (den var ødelagt) Hun påstod nemlig at det var jeg som bestemte at han ikke fikk ha mobil, slik at familien hans ikke skulle på kontakt med han!! Ble vettaskremt der jeg stod på ikea med mamma og storesøster..var bare 17 år, og var rimelig stum.. Men jeg har iallefall lært meg å ta igjen. Altså si ifra der og da hva jeg mener om det hun sier.
trompetisten Skrevet 26. mars 2008 #7 Skrevet 26. mars 2008 Det å snakke litt rett fra levra, uten å tenke seg helt igjennom hva man sier er ikke det samme som at man er frekk/slem/falsk. Sier ikke at denne mormoren ikke er frekk, men det finnes forskjellige måter å si ting på, uten at man legger noe vondt i det. Klarer dessverre ikke å si meg så enig i at hun er slem jeg, bare ei gammel dame veldig lik min egen mormor. Irriterer meg ja, men hun finnes ikke frekk eller vond. Bare sier ting på en litt teit måte...
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #8 Skrevet 27. mars 2008 Det viser seg at eldre damer, ja og menn mister en liten sperre oppe i toppen.. Dette kommer med alderen.) Dem snakker som regel rett fra levern før dem tenker, forventer at unge skal gjøre som dem gjorde da dem var unge osv. Neste gang du er på butikken, legg merke til mange eldre - dem som snike mest i køen. Jeg jobber selv med eldre, og får ofte mindre koselige kommentarer fra dem, om utseende mitt osv.. Sosiale antennen er på en måte borte. Men jeg må ta det med et smil for det om.. Jeg hadde ikke brydd meg noe om disse kommentarerne,ikke la det gå inn på deg. Le det vekk..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå